Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

krångel med bonet-adsl

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

så, har precis fått hem bonets adsl-paket, men kommer inte ut på nätet. jag har installerat prylarna enligt anvisningarna och har gjort inställningarna i tcp/ip. som jag förstår den knapphändiga installationsguiden är det allt som behövs. ändå funkar det inte.

* kör macos 9 på imac dv+.

* på bredbandsmodemet lyser alla lampor (power, modem, data), vilket jag antar betyder att det funkar och är inkopplat.

* när jag pingar mitt eget ip-nummer funkar det. tyder väl på att det inte är ethernetkortet som strular. (väljaren säger att filhanteraren går att nå lokalt. macping ger 0% dropped).

* när jag försöker pinga gatewayen från väljaren/appleshare rullar det på i ca fem minuter, sen får jag meddelandet ´inget svar. försök igen´.

* när bonets support försökte pinga mitt ip-nummer fick de inget svar.

* är inte säker på att jag hajat pingprylen. vad är det som ska hända om allt funkar? jag får ju liksom inga felmeddelanden eller annan information att analysera.

och utan felmeddelanden är det svårt att avgöra var felet ligger.

hårdvara? mjukvara? i filter, modem, telefonledning, ethernetkort, kablage, systeminställningar...? och vad kan jag göra för att hitta det?

tacksam för alla tips. det är frustrerande att äntligen ha prylarna hemma men inte kunna använda dem...

bonets support är f ö hopplös. ´jag kan ingenting om mac´ säger alla jag har pratat med -- varför sitter då i helpdesken som kostar 12.50 i minuten?! någon gav mig rådet ´prata med någon kompis som kan mac eller skaffa dig en pc.´ ska man behöva ta sånt när man betalar dyra pengar för tjänsten?

mvh,

Johan

För mig tog det mellan 3 och 5 timmar innan min IP adress hade lag sig till "rätta" i BoNets server... Under lång tid var det LÖGN att komma ut, trodde jag blivit blåst ordentligt. Prova att starta om alla grejer så att ingen IP cachas i ditt modem. Se till att dina IP uppgifter är korrekta och boota om rubbet då och då... När mitt väl började snurra, har jag aldrig sedan dess haft ett enda problem...

MVH mattias (Men som sagt, det tog åtskilliga timmar innan jag var på banan, vilket jag tyckte var lite konstigt).

en fråga jag inte lyckats få svar på är vad jag ska göra med appleshare: ska det vara på eller av? kan jag stänga av appleshare-tillägget? påverkar det alls möjligheten att koppla upp sig via tcp/ip?

mvh,

/
Johan

AppleShare kan du gott ha på, men AppleTalk bör du stänga av.
AppleShare fungerar både med AppleTalk och TCP/IP.

Jag vet inte riktigt vad du menar med att du pingar gatewayen från AppleShare i Väljaren. Jag antar att du fyller i dess IP-nummer när du klickat på "Serverns IP-adress..." men det fungerar bara med AppleShare-server (eller en annan Macs IP-adress om den fildelar över TCP/IP) och kan inte användas att pinga datorer med. IPNetMonitor eller dylika program tillhandahåller pingfunktioner etc.

Har du fyllt i alla uppgifter i TCP/IP?
"Gateway" motsvaras av "router" och "DNS" av "Namnserveradress" i Macsammanhang.

Hårdvaran:
Det finns två möjligheter att koppla fel på hårdvaran. Det första är vid splittern där du kan ha förväxlat ingångarna LINE och TEL. Det andra är IP kabeln som kan vara "rak" eller "twistad" och om du har den inkopplad i en hub/switch brukar en av anslutningarna vara "twistad" eller kunna bli så.
Mjukvaran:
TCP/IP,
Connect via: Ethernet,
Configure: Manually,
IP Address: här skriver du din IP-adress
Subnet mask: 255.255.255.0
Router address: här skriver du din Gateway,
Name server addr.: här skriver du dina två DNS adresser på var sin rad

Det är ju inte omöjligt att du inte blivit inkopplad på stationen ännu. Be Bonet kolla detta. När jag fick mitt första IP-nummer från dom så snodde yngsta sonen nummret och då var det omöjligt att använda på någon av mina andra macar... hade även alla CAT5 kablar urkopplade i över 2 dygn i hoppet att deras switch skulle aceptera mig lite senare. Skaffade sedan ytterligare 2 IP-nummer och då tog det lite tid innan det funkade. Du har troligen 2 DNS adresser, fyll i båda. Ett gott råd på vägen, skaffa dig ett brandväggsprogram typ Norton Firewall, du anar inte vad många som nosar på dina portar... idag har jag nog haft bortåt 100 stycken från när och fjärran... troligen p.g.a av Code Red & Nimda viruset. Stäng av fildelning tills vidare.

Mvh,
Olle Jonsson
(även på Göteborgs Studentnät)

Jag hade ockå massor av strul med min BoNet installation. Efter två veckor och ca. 40 samtal (ja jag ringde faktiskt flera gånger om dagen till dem, jag ville vara riktigt irriterande) fick jag sedan igång mitt ADSL. Då skyllde de på att Telia hade kopplat ur mig i telestationen. Jäkligt skummt tycker jag.

Gjorde en liten miss och råkade svara på ditt inlägg som en ändring av ditt inlägg. Ursäkta. Lyckades dock återställa det mesta av din text från cachen. Bakläxa till mig /Admin. Petter

[ 21-09-2001: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

Då skyllde de på att Telia hade kopplat ur mig i telestationen. Jälkigt skummt tycker jag.

Visst låter det underligt, men tyvärr stämmer det ibland. Samma sak hände mig. Jag tog upp det med en kompis som jobbar påTelia, och han berättade att det hänt flera gånger att Telia råkat koppla ur ADSL kunder när de gjort annat service/telearbete i telestationen.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Markus Johansson:
AppleShare kan du gott ha på, men AppleTalk bör du stänga av.
AppleShare fungerar både med AppleTalk och TCP/IP.

okej, tack!

Citat:

Jag vet inte riktigt vad du menar med att du pingar gatewayen från AppleShare i Väljaren. Jag antar att du fyller i dess IP-nummer när du klickat på "Serverns IP-adress..." men det fungerar bara med AppleShare-server (eller en annan Macs IP-adress om den fildelar över TCP/IP) och kan inte användas att pinga datorer med. IPNetMonitor eller dylika program tillhandahåller pingfunktioner etc.

öhö, nej, jag kanske fått det om bakfoten, men flera som jag rådfrågat säger att jag ska gå in i väljaren, klicka på ´serverns ip-adress´ och sedan fylla i gateway-numret. då får jag meddelandet ´inget svar. försök igen.´ som jag förstod det skulle det typ få igång eller bekräfta förbindelsen.

försökte också med macping (´100% dropped´ låter mycket), men det vill inte starta utan appletalk aktivt.

Citat:

Har du fyllt i alla uppgifter i TCP/IP?
"Gateway" motsvaras av "router" och "DNS" av "Namnserveradress" i Macsammanhang.

jepp.

mvh,

Johan

Citat:

Hårdvaran:
Det finns två möjligheter att koppla fel på hårdvaran. Det första är vid splittern där du kan ha förväxlat ingångarna LINE och TEL. Det andra är IP kabeln som kan vara "rak" eller "twistad" och om du har den inkopplad i en hub/switch brukar en av anslutningarna vara "twistad" eller kunna bli så.

´Line´ går till ´Line´, ´Tel´ till ´Tel´ -- har trippelkollat. däremot vet jag inte vilket slags ethernetkabel jag har -- det är den som följde med paketet. hub/switch har jag däremot inte.

Citat:

Mjukvaran:
TCP/IP,
Connect via: Ethernet,
Configure: Manually,
IP Address: här skriver du din IP-adress
Subnet mask: 255.255.255.0
Router address: här skriver du din Gateway,
Name server addr.: här skriver du dina två DNS adresser på var sin rad

japp, så ser det ut...

/
Johan

Jag har precis beställt BoNet hem till mig - hoppas verkligen på både bra prestanda och att slippa down-time i fortsättningen...

Fick mitt "paket" förra veckan, fungerar jättebra, inga problem vid inst och inga problem heller vid uppgr till sv9.2.1 som ju rapporterats tidigare. Fick för övrigt "paketet" hemskickat redan 2 veckor efter intresseanmälan till Bonet. Snyggt jobbat Bonet!

/John

japp, jag tycker också att de var föredömligt snabba i leveransen. fick mitt paket tre veckor efter beställning. men supporten för mac suger.

i morse sa supporten att hela nätet i göteborg legat nere sen i går och förmodligen kommer i gång igen först på måndag. olika bud hela tiden...

/
Johan

Bonet har hållit på med att flytta centralnoden i GBG, och säkert haft/har en del problem med det. Men jag har bara upplevt att de legat nere mellan ca kl.2 och 6 den 18:e. Sedan har tåget rullat som vanligt. Fungerar precis så bra man kan önska.

[ 21-09-2001: Meddelandet ändrat av: Pelle T ]

Till Halsnalle:

Du måste använda dig av en Ping-programvara, t.ex MacTCP Ping eller AGNetools. Med den pingar du BoNets gateway, då öppnar du upp förbindelsen mellan ditt nätverkskort och BoNets ADSL utrustning i AXE-stationen. Detta måste du göra VARJE gång du byter dator som du kopplar in för då är det ju en ny Mac-adress på nätverkskortet. Varje nätverkskort har en unik Macadress. Jag vet vad jag pratar om för jag har själv BoNet och varit tvungen att göra så här. Mina kollegor på jobbet som har BoNet har också fått köra Ping.

Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-21 22:05
Citat:

Skapades ursprungligen av: Mårten:
Till Halsnalle:

Du måste använda dig av en Ping-programvara, t.ex MacTCP Ping eller AGNetools. Med den pingar du BoNets gateway, då öppnar du upp förbindelsen mellan ditt nätverkskort och BoNets ADSL utrustning i AXE-stationen. Detta måste du göra VARJE gång du byter dator som du kopplar in för då är det ju en ny Mac-adress på nätverkskortet. Varje nätverkskort har en unik Macadress. Jag vet vad jag pratar om för jag har själv BoNet och varit tvungen att göra så här. Mina kollegor på jobbet som har BoNet har också fått köra Ping.

Lycka till!

Är detta endast ett mac-problem ?

// kimmo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2001-09-21 22:08
Citat:

Skapades ursprungligen av: Mårten:

Du måste använda dig av en Ping-programvara, t.ex MacTCP Ping eller AGNetools.

Det räcker med att skriva in gateway ip-adressen i Explorers adressfält och trycka enter.

Alltså, inget ping program behövs !

// kimmo

Är detta endast ett mac-problem ?

Nope, samma för PC. Jag brukar pinga i terminalen, men skall testa i Explorer som det tipsades om här.

Jag har också Bonet och hade också svårt att få fart på förbindelsen. (Jaså har Bonet support? Jag trodde den var avskaffad för att hålla priset nere.)

Ingen på denna tråd har dock upprepat det banala standardtips som hjälpte mig - släng filen med TCP/IP-inställningarna ur mappen Programfunktioner i Systemmappen; starta om och fyll i på nytt. Works for me.

(Jaså har Bonet support? Jag trodde den var avskaffad för att hålla priset nere.)

Jo de har support, men det kostar ca 10 kr/minut har jag för mig att ringa det numret.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Henrik Nilsson:
Ingen på denna tråd har dock upprepat det banala standardtips som hjälpte mig - släng filen med TCP/IP-inställningarna ur mappen Programfunktioner i Systemmappen; starta om och fyll i på nytt. Works for me.

antar att du menar Programinställningar -- inte heller det funkade, tyvärr...

hur som ringde igår några tekniknissar från Bonet Felanmälan och konstaterade efter tre samtal att det nog är fel på prylarna. vilket jag hoppas, för om de skickar en tekniker och det är jag som har gjort någon miss, får jag pröjsa dyrt.

/
Johan

Så det verkar som att många har problem med mac & Bonet ihop.
Jag kasta ut min Pc igår efter så mycket strul och jöpte en G4.
Men efter 3 timmar med supporten hos mac och suport hos Bonet kommer jag inte ut på nätet.
Dom på macsupporten kan inte heller ping mig. Har läst att det kan ta ett par timmar, men det e väll när man e ny kund hos Bonet.
Jag e lite ny på mac så skulle va så tacksam för lite support från någon som inte säger som macsupporten att jag ska testa med mitt inbyggda modem !!
Varför ska jag testa det?, ska ju inte ha det lixom.

har de en mac-support på bonet?

/
Johan
- fortfarande inte ute på nätet...

nop,men jag har mac support så jag ringde dit då jag trodde felet va på macen.

Men efter 3 timmar med supporten hos mac och suport hos Bonet kommer jag inte ut på nätet.

Testa med att både pinga Gateway och DNS upprepade gånger - testa även med att ha alla ethernetkablar utdragna någon timme och ge Bonets switch chansen att nollställa sig... värt ett försök i alla fall. Kanske du har en ethernet hubb och fel kablar ???

Olle

  • Medlem
  • Nacka
  • 2001-10-10 18:14

För mig fungerade det först när jag provade med en annan DNS än den jag fick på papprena från BoNet... sedan dess helt problemfritt!

För mig fungerade det först när jag provade med en annan DNS än den jag fick på papprena från BoNet... sedan dess helt problemfritt!

Hmm... hittade du helt sonika på ett helt annat och gripet fritt ur luften ? Bytte du båda DNS nummrena.

Kan ju vara bra att känna till då jag snart kopplar på en annan mac än den som tidigare låg på mitt ip-nummer... jag har annars räknat med strul. Var det Bonet som tillhandahöll de nya DNS-nummren eller ? Kan dom fixa sådant på supporten eller måste det till en teckniker som ska ut på stan och skruva i skåpet

Olle

[ 10-10-2001: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Nu funkar det )

Så här fick jag det att funka.

Jag gick in i mappen programfunktioner i systemmappen och tog bort filen med TCP/IP och sen startade om,
Förvisso skrev jag in gateway ip i explorers adressfält och körde enter också.
Nu e jag i hamn och hoppas ni andra löser det.

Jag bukar och tackar till alla som försökt hjälpa till.
Nu e det bara att försöka lära sig detta och slänga ut all pc-info man har i huvudet så man slipper det

wow. efter att jag (för vilken gång i ordningen?) kastade tcp/ip-filen hände inget. när jag la i den gamla igen måste nåt ha blivit fel, för helt plötsligt var jag uppkopplad, trots att tcp/ip-inställningarna stod på ´anslut via: ppp´, ip-, router- och gateway-adresser som hos bonet men mina dns-adresser som på mitt algonet-konto. så nu kör jag med den inställningen...

surfa, hämta epost och använda firstclass funkar bra, men icq fepplar och jag kan inte skicka epost, men det kan ju bero på annat.

tack för alla tips...

/
Johan

trots att tcp/ip-inställningarna stod på ´anslut via: ppp´, ip-, router- och gateway-adresser som hos bonet men mina dns-adresser som på mitt algonet-konto. så nu kör jag med den inställningen...

Hmm... fattar jag rätt att du kör PPP och kommer ut via Bonet ? Låter ytterligt märkligt för det ska ju vara via Ethernet och Manualy

Olle

Bevaka tråden