Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många använder OSX?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-05-13 14:17

Jag besökte nyligen "vårt" tryckeri. De har OS9 på en burk och OSX på en annan. "OSX är bara skit. Det funkar inte alls. Jag känner ingen mer än du som har installerat OSX." "Det går ju inte att hantera typsnitt i OSX. ATM finns ju inte." "Vi måste starta om OSX-burken 4-5 gånger per dag."

Det var några av synpunkterna jag fick höra. Själv tycker jag att OSX är kanon och förklarade (utan att egentligen ha några fakta bakom) att nästan alla som använder OSX gillar det och aldrig skulle kunna tänka sig att gå tillbaka till OS9.

Min fråga till er är: Hur stor del av macanvändarna har gått över till OSX? Finns det någon statistik?

Ha, ha. Total okunskap, dom får starta om skallen i tryckeriet istället. Sen kan det vara så att dom har hårdvaruproblem i sin dator, minnen eller liknade.

Utan OS X hade jag lämnat plattformen för länge sedan. OS 9 är på gränsen till oanvändbart. En relik från Jura-perioden!

Edit: Jag har för mig att OS X har ungefär 40% av Mac-marknaden.

• Oregistrerad
  • 2004-05-13 14:44

Ja, tryckeriet är något av konservatismens högborg.

Är det inte mer än 40 % av macanvändarna som har anammat det suveräna OSX? Det låter lite. Det borde vara 95 % minst...

Senast redigerat 2004-05-13 15:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-13 14:51

Eftersom alla Macar som säljs nu, utom Power Mac G4 1,25 GHz som Apple omedelbart borde ta bort ur sortimentet, inte startar i OS 9 längre utan endast OS X, dröjer det cirka två eller tre år innan OS 9 är helt borta. OS 9 var bra en gång i tiden, när datorerna var klena, men nu är det OS X som gäller.

• Medlem
  • 2004-05-13 14:54

Det finns ofta problem som inte är uppenbara för en "normalanvändare" med att konvertera till OS X. OPI-system, och typsnittsservrar mm måste ofta bytas ut. Att man inte tycker att det verkar bra, är naturligtvis att man inte lärt sig det, eller inte har installerat alla komponenter riktigt.

OS X kommer nog vara dominerande inom något år.

Som parallell kan nämnas att en del företag på Windowssidan först nyligen bytte till Windows2000, vilket (naturligtvis) är över fyra år gammalt.

• Oregistrerad
  • 2004-05-13 15:13

Jag kör OS X på min powerbook och macen hemma men i studion sitter vi och tuggar i os 9, mest pga av dom nyinvesteringar i programuppgraderingar som krävs (logic, waves, tc*works pluggar, etc ) och att våran powermac där är alldeles för långsam för att köra ljud på os x.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-13 15:39
Ursprungligen av emilsson:

Jag kör OS X på min powerbook och macen hemma men i studion sitter vi och tuggar i os 9, mest pga av dom nyinvesteringar i programuppgraderingar som krävs (logic, waves, tc*works pluggar, etc ) och att våran powermac där är alldeles för långsam för att köra ljud på os x.

Men oj vilket lyft det skulle vara för er med en G5 2 x 2 GHz eller snabbare och Logic för OS X!

• Oregistrerad
  • 2004-05-14 07:21
Ursprungligen av Mondo:

Men oj vilket lyft det skulle vara för er med en G5 2 x 2 GHz eller snabbare och Logic för OS X!

Vi väntar faktiskt på snabbare.

• Medlem
  • International user
  • 2004-05-13 15:35

Jag skulle aldrig få för mig att köra os 9. Men så köpte jag min första mac för att kunna testa OS X. Räddningen var att jag hade kunnat köra Linux/bsd om jag inte gillat OS X, men det gör jag. Nu har jag 2 st (fungerande) maccar hemma och en ibook som... ja fungerar emellanåt.

Macoteket-säljaren är igång!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-13 17:55
Ursprungligen av Kristofer G:

Macoteket-säljaren är igång!

Hehe, jo, men är det inte sant kanske? Ett par G5 2 x 2 med Apple Cinema Display 23", studiomonitorer och en massa trevliga ljudprylar vore väl mums?

• Medlem
  • Härnösand
  • 2004-05-14 00:04
Ursprungligen av Mondo:

Hehe, jo, men är det inte sant kanske? Ett par G5 2 x 2 med Apple Cinema Display 23", studiomonitorer och en massa trevliga ljudprylar vore väl mums?

Och ett par tre fyra stycken PowerBook 17tum 1.5 GHz.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-05-13 16:10
Ursprungligen av Arnold Corns:

Min fråga till er är: Hur stor del av macanvändarna har gått över till OSX? Finns det någon statistik?

Enligt Steve Jobs i januari är 40% av användarbasen OSX-användare. I runda slängar 9,3 miljoner.
Jag tog upp det i den här tråden tidigare i år, och återknöt lite senare i samma tråd.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2004-05-14 00:05

Nej nu ska jag gå och lägga mig. :gääsp:

Gonatt.

Ursprungligen av Arnold Corns:

Jag besökte nyligen "vårt" tryckeri. De har OS9 på en burk och OSX på en annan. "OSX är bara skit. Det funkar inte alls. Jag känner ingen mer än du som har installerat OSX." "Det går ju inte att hantera typsnitt i OSX. ATM finns ju inte." "Vi måste starta om OSX-burken 4-5 gånger per dag."

Det var några av synpunkterna jag fick höra. Själv tycker jag att OSX är kanon och förklarade (utan att egentligen ha några fakta bakom) att nästan alla som använder OSX gillar det och aldrig skulle kunna tänka sig att gå tillbaka till OS9.

Som jag sa förut:
Hade vi låtit tryclerierna bestämma utvecklingen hade vi fortfarande varit kvar vid blytyperna.

• Medlem
  • 2004-05-14 09:13

Jag ogillar den kompromisslösa inställningen oavsett om det gäller OS9 eller X. Tryckerierna borde veta bättre än att hävda att OSX är dåligt, och Mondo mfl borde veta att det kan finnas goda skäl till att fortsätta sälja maskiner som klarar av att starta i OS9. När jag jag jobbar med QuarkXPress startar jag i stort sett alltid om i OS9. Det finns säkert fler som gör på liknande sätt med andra program. Hade jag inte den möjligheten hade jag varit tvungen att investera i annan mycket dyrare hårdvara, eventuellt oxå upgradera ett redan dyrt QXP till version 6. (Nu är det ju inte jag personligen som betalar min licens, men nån måste ju stå för fiolerna.)
Jag tycker OS9 är ett bra system. Inte så bra som OSX men 99 ggr av 100 att föredra framför Windows. I alla fall i mitt arbete.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-14 09:47

Håller med Baron. OS 9 var klockrent för mig, bytte ganska nyligen till OS X på jobbet. Quark och photoshop flöt riktigt fint, Illustrator har inte flutit fint sen version 6.
Jag märker bara av skillnaden vid nersparning till tryckeriet, då Acrobat traskar raskare och framförallt inte låser maskinen. OS 9 är, enligt mig, inte på något sätt ett dåligt system. Jag gillade/gillar det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-14 10:00

Jag är inte alls kompromisslös, bara praktisk. Mac OS 9, ett system som kraschar en gång om dagen, eller så fort ett program hänger sig, är inte praktiskt längre. Men givetvis förstår jag att en uppgradering till OS X kostar pengar. Och jag kan inte förstå hur någon kan vilja sätta sig i med baken Windows-träsket!

• Medlem
  • 2004-05-14 10:38

Mitt OS9 dyker rätt sällan, men är inte det det handlar om. Om jag väljer att ha ett system som dyker en gång i veckan i stället för att uppgradera hård- och mjukvara så tycker jag att jag borde vara i min fulla rätt att göra det valet. Nåt annat vore kommunism! Eller kapitalism à la Bill Gates: tvinga på kunden nåt den inte vill ha.

crasch

Jag skiftade till OS X för att OS9 krånglade mer och mer allteftersom det punktades upp, med slutversion 9.2.2. I mina riktigt nostalgiska ögonblick tänker jag OS8.6. Den aktuella nostalgin är 10.2.8, som i jämförelse med 10.3.5 som jag nu kör med var en dröm. Om Apple inte tar sig tillbaka till ett system som kan hantera tillbehör (printrar, läspennor, mm) på ett bra sätt, så är det kört. Det liknar mer och mer WindowsXP ServicePack2 köret, med massor av applikationer som inte fungerar tillfredställande längre. Jag tycker förvisso att Apple har gjort stora ansträngningar att nå bakåtkompatibilitet med Classic, som jag dock använder alltmer sällan. Men det krävs att OS X inte bryter applikationer och drivrutiner i parti och minut vid varje uppgradering. Många bra program fungerar inte under Classic dessutom (QSR NUDIST exempelvis). Och jag hittar inte alltid ersättare. Det rycker mot att köra VPC/WinXP på Macen och var är jag då?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-01 22:55

Tänk om Apple släppte Tiger som en gratis uppdatering.

1
Bevaka tråden