Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enklare bildbehandling

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-13 14:49

Jag ska sätta in en annons på Blocket.se och vill ha med en bild. Jag har kollat i iPhoto och sett att man kan göra enklare bildbehandling, bl a beskära bilder. Nu skulle jag göra en bild mindre och tänkte jag kanske kan beskära den så behöver jag inte förminska den. Men när man beskär så blir inte bilden mindre (fr. ca.170kB till 220kB). Jag behöver få ner storleken till ca 70kB (640*480, den är 1024*768 just nu).
Hur gör jag detta? Det kanske inte går att göra det i iPhoto? Finns det i så fall ngt enkelt program (helst freeware) som fixar sånt?

• Oregistrerad
  • 2004-05-13 16:32

Prova med att klicka på e-post när du har den aktuella bilden markerad i iPhoto.
Detta öppnar nog mailprogrammet, men du har en fil med bilden som är mindre.
Du behöver ju inte skicka mailet, utan göra vad du vill med den mindre bildfilen.
P-O

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-13 21:04

Det går med iPhoto. Markera bilden du vill fixa till. Välj exportera i arkivmenyn, välj format (t.ex jpg), välj den storlek du vill ha, tryck på exportera knappen och välja var du vill lägga din nya mindre bildfil.

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-13 22:11
Ursprungligen av molia:

Det går med iPhoto. Markera bilden du vill fixa till. Välj exportera i arkivmenyn, välj format (t.ex jpg), välj den storlek du vill ha, tryck på exportera knappen och välja var du vill lägga din nya mindre bildfil.

Tack! Funkade hur bra som helst...

pomac:
fick inte det att funka. filen blev t o m större...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-14 12:02

Annars finns GIMP, som är gratis. Vet dock inte hur bra det är för OS X, har inte testat.

• Oregistrerad
  • 2004-05-14 12:14
Ursprungligen av xerent:

Annars finns GIMP, som är gratis. Vet dock inte hur bra det är för OS X, har inte testat.

Gimp är hyfsat... Men GC är tusen gånger bättre, så dom hundringarna är väl använda...

• Medlem
  • Skövde
  • 2004-05-14 13:07
Ursprungligen av Pär:

Gimp är hyfsat... Men GC är tusen gånger bättre, så dom hundringarna är väl använda...

Förlåt, men jag är inte bekant med GC. Vad är det?

Graphic Converter - en klassiker i Mac-branchen som kan konvertera från en massa olika bildformat till en massa andra olika bildformat, även i batcher. Har även stöd för Applescript vilket vi utnyttjat för att bygga en bildarkiveringsrobot som skalar om och konverterar bilder (och lagrar bildinformation i en bild-databas i FileMaker).

http://www.lemkesoft.de/

(.com går också bra)

/Ola

1
Bevaka tråden