Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ODBC

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-02-21 16:11

Håller på att lära mig lite om VBA och skall fixa en web-query, laddade ner microsoft web query för X, men nu behöver jag ODBC, kan nån förklara detta. Vad är ODBC, hur fixar jag det osv. Kollade Openlinks sida, men förstod inte riktigt vad det är jag ska ladda ner.
Web Queryn ska ladda ner några siffror från en webbsida.

tacksam för hjälp

Nu är jag inte riktigt hemma på vad du menar, men ODBC låter som nåt från Oracle, nån databasgrej eller nåt. Kanske nån annan vet mer?

EDIT: Dessa bokstäver som inte vill hamna rätt...

[ 22. februari 2003, 00:53: Meddelandet ändrat av: Mattias A ]

Här är en gammal grej jag skrev om ODBCstödet i FM som förklarar översiktligt vad ODBC är.

http://www.users.wineasy.se/ola.andersson/my_courses/fm_to_sql/odbc.html

Du behöver en drivrutin för den databasen du skall prata med och du behöver sätta upp en ODBC-datakälla med ett visst namn med den drivrutinen. Sedan bör din programvara kunna prata med din databas om du anger namnet på din data-källa (och du har rättigheter att kunna prata med den).

Har inte gjort detta i X-et ännu, men gissar att programmet: "ODBC Administrator" som ligger i Utilities är en bra hjälp.

Ungefär så..

Berätta mera annars.

/Ola

  • Medlem
  • 2003-02-22 08:04

Tack för länken Taz, nu förstår jag lite mer
Situationen är denna: En kompis har jort en web-query som läser data från en webbsida, och lägger upp detta i excel-tabeller. Jag skulle vilja editera scriptet han har, men kan inte för att jag inte har odbc. Är detta svårt/dyrt att fixa, då msoft tydligen lagt med det sedan urminnestider i windows/excel men inte i nyaste mac versionerna?
Följdfråga: Är det tillåtet att hämta data från en webbsida(typ teletrade/aktiekurser) på det sättet, eller borde man ha tillstånd/betala för det?

ODBC står för Open Database Connectivity. här hittar du mer info om Databaskopplingar i Excel.

Det tråkiga är att MS inte tillhandahåller ODBC drivisar för OSX, utan hänvisar till Openlink Software som givetvis tar betalt för sina produkter. Det finns dock trial versioner på hemsidan oxo.
Kan hända att det gå att hitta shareware eller opensource projekt också.
Håller på med en liknande grej, så jag letar efter det...

Så data skall vandra från webbsida till Excel alltså?? Verkar vara overkill att använda ODBC för detta. Vad är en webqueary förresten, är det en funktion i Excel?

I så fall finns det en massa andra sätt att göra det på, en av dem (Applescript) finns inbyggt i Mac OS 9 och X. Sök i forumet utveckling på inlägg som har orden "Applescript", "dagens" och "aktiva" så hittar du ett Applescript jag skrivit som hämtar information från en webbsida, läser av ett värde och beroende på hur det utfaller, hämtar ner fler webbsidor.

Det går att komplettera det scriptet med att peta in posterna i Excel eller FileMaker (och därifrån till Excel).

Annan lösning: Det finns plugins till FileMaker Pro som gör att FM kan läsa webbsidor och därmed hämta data som importeras till en webbsida.

Annan lösning: Kör Virtual PC i din dator och utveckla det hela där istället, det kan vara lite lättare än att bråka med ODBC-drivisar till Mac OS.

Annan lösning: Använd JDBC (det är ODBC-drivrutiner skrivna i Java istället för något mer operatisssytem-specifikt och som därmed går att köra på Mac OS (som har stöd för Java inbyggt).

Jag kan berätta mera om någon av lösningarna faller dig i smaken.

/Ola
P.S. Aktiekurser på webbsida är inte gratis att använda i något annat sammanhang, nej.

[ 23. februari 2003, 17:12: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

  • Medlem
  • 2003-02-23 19:01

Webquery är en funktion i excel jo. Enligt min pc-polare är det busenkelt att använda. Bara att ge en webbaddress och specificera vilka objekt som skall hämtas.
Jag har själv oxå tänkt på applescript, men jag vill kunna använda funktionen på både mac o pc. För tillfället verkar det som om vpc är bästa alternativet..
Om ni vill se hur det funkar så har msoft en färdig webquery i excel(måste ha value-pack installerat). Ni hittar funktionen under "data" "get external data" och "run saved query". Där finns fem olika funktioner sparade, om ni vill ha apples aktiekurs, välj "MSN Money...Stock Quotes" och skriv aapl.
Lite skumt att man kan använda funktionerna utan odbc, men om man vill skapa en ny funktion så måste man ha det, vaffö e det på detta viset?

1
Bevaka tråden