Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har det skrivits nåt om insändarna i Råd & Rön?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lika bra och fråga innan jag skriver-
Det har kommit en del kommentarer till Råd o Rön nu betr Mac.
Är ni intresserade och om det inte skrivits tidigar så kan jag lägga in lite?

Senast redigerat 2004-05-14 23:01

Kör på, det är nog ingen som skrivit om kommentarerna.

Tyvärr så noterade jag nu att dom inte lägger in insändarna på nätdelen.
Det är rätt mycket text och jag har inte ork att skriva av allt i kväll , får se om jag kan fixa det i helgen när jag är lite mer utvilad!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-14 22:55

Ta det viktigaste i sammandrag då.

Det är en om Mac och en om Ipod och en i allmänhet.

Tar den om Mac då:

Macägare är extremt hängivna till de produkter som kommer från Apple-men är samtidigt kritiska mot bolaget när vi upplevt att dom trampar åt fel håll.
Ett exempel jag tänker på var en dator där luftflödet gjort att den väsnades på tok för mycket.
Det ramaskri som träffade Apple ledde till att de helt gratis sände oss nya delar.
Som jag ser det så har det aldrig inträffat på en Windowsburk.
Fördelen för oss som vill ha Apples datorer eller prylar är att vi är en grupp som ganska enat kan hålla efter Apple.
Försök att hitta samma tunga konsumenttryck bland alla de andra datortillverkarnas köpgrupper, där kan vi istället prata om en spridd skara som inte ens hittar varandra.
När Apple har fått rejäl kritik så kan dom vara lite långsamma med att ta åt sig kritiken -men dom lyssnar mycket noga för att inte göra sig ovän med användarskaran.

Olle Johnsson

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-11 18:56

""Macägare är extremt hängivna till de produkter som kommer från Apple-men är samtidigt kritiska mot bolaget när vi upplevt att dom trampar åt fel håll.
Ett exempel jag tänker på var en dator där luftflödet gjort att den väsnades på tok för mycket.
Det ramaskri som träffade Apple ledde till att de helt gratis sände oss nya delar.""

Var detta "wind tunnel" G4 Dual det handlade om då? Då kanske jag kan få lite tystare delar på "goodwill" från Apple då?

Ursprungligen av ?+?=?:

Var detta "wind tunnel" G4 Dual det handlade om då? Då kanske jag kan få lite tystare delar på "goodwill" från Apple då?

Ja - ( i mitt fall Mirror Double Drive, dvs. "MDD" ) men erbjudandet o tystare nätagregat var tidsbegränsat så du är ute ca: 1 år för sent - förövrigt så hjälpte detta föga OM man inte köpte Verax moddade fläktar och fläktlösning.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-10-12 00:45
Ursprungligen av [email protected]:

Ja - ( i mitt fall Mirror Double Drive, dvs. "MDD" ) men erbjudandet o tystare nätagregat var tidsbegränsat så du är ute ca: 1 år för sent - förövrigt så hjälpte detta föga OM man inte köpte Verax moddade fläktar och fläktlösning.

Bättre sent än aldrig. Jag kanske kan få en G5:a av Apple bara för att jag stått ut.

• Oregistrerad
  • 2004-11-24 08:43
Ursprungligen av ?+?=?:

""Var detta "wind tunnel" G4 Dual det handlade om då? Då kanske jag kan få lite tystare delar på "goodwill" från Apple då?

Är det någon skillnad på en "wind tunnel" G4 och en "tugboat" G4? Jag upplever mig ha den senare av de tvenne, i så fall. Eller så är det något allvarligt fel på min burk.

He he... så dom tog den efter att jag godkännt ett par smärre kortningar... fast dom stavade efternamnet fel

Mvh - Olle Jonsson - ytterst skylldig
+++

Hahaha var det du?:))
Betr efternamnet så var det nog jag som stavade fel.
Tyckte den där stavningen såg bra ut!:))

Här är lite fler reaktioner:

Visa att man har råd

Tack att ni publicerar tester av olika produkter. Det borde vara mera. La Pavoni och iPod.är dyra och kanske inte så praktiska eller hållbara som de borde vara enligt priset. Angående läsarnas reaktioner på dem: jag tror.att en del människor använder dyra prylar för att.stärka sitt svaga självförtroende,.de.försöker imponera på omgivningen och visa att de har råd. De tror att allt som är dyrt är bra och på så sätt känner de sig lite lurade när de läser mindre smickrande tester om sina prylar. Det tål de inte och försöker försvara sin position. Men det är kanske något som ni inte får skriva i R&R.

Jag tycker att det skulle behövas mycket mer konsumentinformation.och mer makt för Konsumentverket för att skydda konsumenterna bättre.

Abraham

Reklamen blir mer ideologiserad

Jag tycker.mig känna igen beteendet främst när det gäller val av bil men även från politiska diskussioner i privatlivet. Surfar man runt på diskussionssajter för något speciellt bilmärke kan man se att normal kritik från en gästsurfare om en bil kan få en förödande konsekvens på diskussionssajten. Medlemmarna slår hårt ned på kritik även om det bara är en reflektion eller en iakttagelse om ett problem. Även ett konstaterande i en politisk debatt kan ta fram samma beteende hos människor.
.
Personligen tror jag att det är allt vanligare att människor idag identifierar sig och definierar sig allt mer med en produkt eller ett koncept. Kanske beror det på att reklam idag koncentrerar sig just på att sälja en livsstil och, tycker jag, blir allt mer ideologiserad. Med det menar jag att reklamfilmer ofta erbjuder ett ställningstagande, väljer du den här produkten utesluter du något annat, inte baserat på fakta utan på livsstil, kulturell status, social status etc. Fakta är inte intressant utan kan vara besvärande.

Sociologen och fransmannen Bourdieu pratar ju om märkets magi i västvärlden. Människor luras genom medveten reklam bekräfta sin politiska uppfattning genom att köpa vissa produkter och har man råd att köpa dessa produkter blir kritiken mot dem på något sätt ideologisk. Det intressanta är om människors reaktioner på negativ kritik bara gäller dyra produkter eller inte. Personligen tror jag inte att det skulle bli en läsarstorm om det presenterades negativa fakta.om en billig produkt, då den ofta massproduceras och inte bär på någon status.

Per Wibert

Dåiga.batterier i mobilerna
Jag äger tyvärr ingen Ipod, kanske så påverkar er artikel mig att avstå från.att köpa en. Jag är dock som de flesta andra ägare av produkter med.uppladdningsbart batteri såsom: mobiltelefon, skruvdragare, bärbar dator.och så vidare.

Framförallt när det gäller mobiltelefoner (Nokia, Ericsson) har jag.haft väldigt dålig erfarenhet av batteriernas livslängd. Batterierna har.haft acceptabel laddningstid i mellan 6-9 månader från inköp. När jag.försökt att åberopa garantin på telefonen, möts man av svaret att garantin.inte omfattar batteriet. Naturligtvis är man hänvisad till att köpa ett nytt.originalbatteri.

När det gäller Ericssontelefonen så motsvarade det nya.batteriets pris cirka 50 procent.av telefonens inköpspris. Jag vill inte med detta.försvara Apple, utan påstå att de flesta tillverkare av batteri-produkter.agerar lika dåligt. Naturligtvis tjänar både Ericsson och Apple på att sälja.reservbatterier eller en ny produkt.

Jag finner det konstigt att inte.köplagen och/eller garantin omfattar batterier när de är en sådan central.del av produkten. Till sist, att kunder starkt förknippar sig med varumärken.är väl knappast något nytt. Saab eller Volvoägare som hellre tar en.förolämpning av sin hustru än kritik angående bilen har väl funnits sedan konsumtionssamhällets begynnelse.

Pär Svensson

Verkar ha Apple som religion
Själv köper jag aldrig en bärbar apparat om jag inte själv kan byta ut batterierna i den..Att inte ens tillverkaren tycker det är värt att byta ut batteriet utan tycker man ska köpa en helt ny apparat är självfallet uselt.

Angående reaktionerna hos den handfull läsare som blev ilskna över denna information: jag är inte speciellt förvånad.. Det finns ett antal användare av Apples produkter som verkar ha Apple som en slags religion, och som tar all kritik mot deras produkter, oavsett hur berättigad den är, som antingen."köpt" eller "hjärntvättad".

För några veckor sedan såg jag ett annat belysande exempel som också handlade om Apples Ipod: den har blivit så populär att risken är ganska stor att man blir rånad på den, om man visar att man bär en Ipod på sig..Dess hörlurar är kritvita i motsats till hörlurarna på praktiskt taget alla andra bärbara musikspelare som brukar vara silverfärgade..

En enkel lösning på rånrisken vore att byta ut Ipodens vita hörlurar mot andra.. Några Ipod-användare fick det förslaget, men de vägrade för dom tyckte de vita hörlurarna var så snygga..Flera tyckte till och med att dom hellre lät sig rånas än bytte ut hörlurarna!

Har man inställningen, då ser man nog problemet med batteribytet som ett mycket litet problem.

Paul Schlyter

Reklamens intentioner fungerar

Också jag blev ”fundersam” över den reaktion som kom på informationen om bryggaren respektive Apples musikspelare: ”Är dom dumma eller …?”.Hur kunde de reagera negativt på saklig och värdefull information?

Nej, de är nog inte dumma. När jag i samma tidning kom till Clara Skoog Åhviks krönika om ”En värld av former” hajade jag till: Aha! Så här är det nog. Företagens marknadsföring är så otroligt effektiv att vi som konsumenter inte kan se skillnaden mellan oss själva och de prylar vi köper. Reklamen är tydligen så sinnrik att den inte bara säljer en vara utan även ett varumärke, en logga, en stil, en livsstil, en identitet.

När R&R kritiserar en vara så kritiserar den mig, mitt val, mitt identitetsval, min image. Reklamens intentioner att kroka fast oss vid varumärken fungerar uppenbarligen. Våra personligheter och identiteter skapas i materialismens och kommersialismens förkunnelse. Gud är död men marknaden lever; vi är inneslutna i konsumismens kraftfulla ”andlighet”.

Jag tror att vi kommer att se ännu mer av de ”oförklarliga” reaktioner som ledaren berättade om. Den moderna människan är mycket utsatt – trots alla försök som gjorts att utveckla det kritiska tänkandet. Av denna anledning blir det ännu viktigare med Råd & Rön och annat konsumentskydd. Men det torde inte bli lätt om alltfler identifierar sig med förtryckaren.

Elof Oskar Petterson, Visby

Apple-användare blir diskriminerade

Jag har inget att invända mot er test av Apples iPod, men känner att det ändå är på sin plats med en kommentar. Vi lever idag i ett datasamhälle där ett globalt jätteföretag, vid namn Microsoft, nästan har monopol på operativsystemtillverkning för hemdatorer.

Jag tillhör den minoritet som istället använder Apples system, och hoppas att det skall få leva vidare så att någon form av valfrihet skall råda när vi köper datorer. Ofta blir man som Apple-användare diskriminerad, av t ex statliga myndigheter, banker etc, vars internettjänster endast fungerar på MS Windows. Man ställer sig frågan om det verkligen är rimligt att staten tvingar oss konsumenter att köpa en specifik produkt, som i detta fallet.

Att ni blivit påhoppade av frustrerade Apple-användare försvarar jag inte, men det hela skall ses mot bakgrund av att många är oroliga och känner sig hotade i sin konsumentroll.

Thomas Carlén
Motarbetad konsument för valfrihet

Alla företag gör magplask någon gång

Jag är själv en entusiastisk Macintosh-nörd sedan 1992. Bland många bra produker har Apple haft och har ordentliga magplask, dåliga konstruktioner som iPOD och många klent utrustade datorer. Man har också gjort strategiska felsatsningar som storsatsningen på dvd spelare när pc-sidan satsade på cd-brännare, listan kan göras längre.

Alla företag, Microsoft, Volvo, Saab, Toyota med flera, har flera produkter de helst skulle vija glömma. Apple-dyrkan kan hos vissa ta sig fanatiska uttryck, vilket är olyckligt. Jag tycker att OS X är en bättre produkt än Win XP, men det innebär inte att den är felfri eller att XP är dålig.

De flesta av oss mognar och inser att de olika plattformarna bara är verktyg. Själv använder jag dagligen OS X , Windows NT4, Windows XP, Windows 95 och ibland gamla Mac OS 7, 8, 9, det är inte svårt alls!

Thomas H. Eberhard

Apple del i livsstil

Nickar och håller med om en hel del du skriver i din ledare. Men ser att du missar en tydlig sak, försvaret av Apple Computer är egentligen inte ett försvar av företaget, utan det är en reaktion på att ens egen livsstil ifrågasätts. Många, inklusive jag själv, ser produkter från Apple som självklara delar i sin livsstil och i förlängningen sig själv, på ett sätt som liknar det som fotbollsfan ser på sitt lags matchtröja. Att ifrågasätta lagets framgång är att ifrågasätta lagets hejarklack.

En fråga har jag dock: "En iPod kostar mellan 4000 och 6000 kronor. Det är alltså ingen billig pryl vi talar om." 3200 kr senast jag kollade. När jag köpte min egen iPod för snart två år sedan kostade den 3100 (2500 kr inkl studentrabatt). Inte billigt, men maken till mervärde har jag aldrig varit med om sen jag fick tag på ett par av arméns vinterkängor som hållit i över 300 mils vandring utan tecken på utslitning. Senast jag kollade batteritiden höll den i praktiken lika länge som när jag köpte min iPod.

Jo, och det finns trots allt sätt att se till att denna halvreligiösa skara inte hoppar upp och ner skrikandes "hädare", det är att vara vetenskapligt minutiös. Hoppas att du tar det som en förklaring och inte ett påhopp, för det är det inte. Tack för ordet!

Niklas Brunberg

Ekonomiska intressen i bakgrunden

Jag läste med stort intresse din ledare och väntade bara på att du kanske skulle antyda att det ibland kan finnas ekonomiska intressen i bakgrunden när folk klagar på era tester. Anställda på företagen som tillverkar eller importerar varor som ni finner dåliga kanske blir uppmuntrade av ledningen att bombardera R&R med motargument. ”Kan de vara så jävliga?”, kan man fråga sig. Svaret är: Ja!

Lennart J

Visa att man har råd

Tack att ni publicerar tester av olika produkter. Det borde vara mera. La Pavoni och iPod.är dyra och kanske inte så praktiska eller hållbara som de borde vara enligt priset. Angående läsarnas reaktioner på dem: jag tror.att en del människor använder dyra prylar för att.stärka sitt svaga självförtroende,.de.försöker imponera på omgivningen och visa att de har råd. De tror att allt som är dyrt är bra och på så sätt känner de sig lite lurade när de läser mindre smickrande tester om sina prylar. Det tål de inte och försöker försvara sin position. Men det är kanske något som ni inte får skriva i R&R.

Jag tycker att det skulle behövas mycket mer konsumentinformation.och mer makt för Konsumentverket för att skydda konsumenterna bättre.

Abraham

Jaha! Så är det med tester överhuvud taget. Man lägger alltid in en prisaspekt, ivarjefall på R&R
Så om man har en bra produkt som kostar mer än medel så får man på tafsen. Så är det med Merca, Ferrari, B&O. "Den e alldeles för dyr får man ofta höra idetta sammanhanget" Detta för att försvara konsumenten. Att alla skall ha råd med allting. Att allting skall vara lika dåligt...

(Därför e de tester som görs här på Forumet så oerhört viktiga. )

Imponera, och dåligt självförtroende. Bah det handlar om intresse. Men man får inte ha ett specialintresse och säga att man just köpt de nya Dalihögtalarna för 50000 paret eller att man e så intresserad av hur saker ser ut och gör sig hemma. Att man e så intresserad av musik att man köper en spelare med 40 GB hårddisk för at man just älskar musik och att den är lättillgänglig.

Det är nämligen inte politiskt korrekt i avundsjukans Sverige.

/Anders

Måste bara säga att Niclas Brunbergs Många, inklusive jag själv, ser produkter från Apple som självklara delar i sin livsstil och i förlängningen sig själv, på ett sätt som liknar det som fotbollsfan ser på sitt lags matchtröja. Att ifrågasätta lagets framgång är att ifrågasätta lagets hejarklack. är mitt i prick av vad det handlar om - mycke välformulerat!

Ursprungligen av [email protected]:

Måste bara säga att Niclas Brunbergs Många, inklusive jag själv, ser produkter från Apple som självklara delar i sin livsstil och i förlängningen sig själv, på ett sätt som liknar det som fotbollsfan ser på sitt lags matchtröja. Att ifrågasätta lagets framgång är att ifrågasätta lagets hejarklack. är mitt i prick av vad det handlar om - mycke välformulerat!

Tack, jag gillade det själv när jag insåg det.

• Oregistrerad
  • 2004-11-24 14:52

Jag tycker det är precis det som är lite sjukt ibland. I alla fall för mig, som köper en pryl för att ha som ett verktyg för att utföra ett jobb. Att identifiera sig med prylar eller kläder eller whatever är kanske oundvikligt i dagens samhälle, men att till varje pris försvara "sitt" märke, som jag tycker förekommer väldigt ofta här, (och det beskrevs på ett bra sätt i flera av insändarna) är inte sunt. Det handlar ändå om produkter man betalar för. Man måste i vissa fall kunna erkänna att det finns bättre grejer och inte stirra sig blind på ett märke bara.

Nu kommer jag säkert få en duktig omgång digitalt smisk, hell, ibland vågar man ju knappt öppna munnen om att iRiver har mer finesser än iPod eller att iMic suger eller nåt sånt. Men det får jag väl ta då. Det borde tryckas upp t-shirts med "Rör Inte Mitt Datormärke" till somliga...

Men man måste ju gratulera Apple till deras reklamframgångar. Utan tvekan har det fungerat bra att få folk att känna en koppling mellan livsstil och produkt. Precis som för Nike och basket (fastän de på Nikes reklambilder från ghettot inte ens har råd med ett par Nikedojjor )

Duktiga marknadsförare.

Ursprungligen av Olle@mac:

Ursprungligen av petsematary:

Jag tycker det är precis det som är lite sjukt ibland. I alla fall för mig, som köper en pryl för att ha som ett verktyg för att utföra ett jobb. Att identifiera sig med prylar eller kläder eller whatever är kanske oundvikligt i dagens samhälle, men att till varje pris försvara "sitt" märke, som jag tycker förekommer väldigt ofta här, (och det beskrevs på ett bra sätt i flera av insändarna) är inte sunt. Det handlar ändå om produkter man betalar för. Man måste i vissa fall kunna erkänna att det finns bättre grejer och inte stirra sig blind på ett märke bara.

Jag vet inte riktigt om jag håller med. Sub-grupper, som Mac-användare, tenderar förstås att bli extrema. Men kom ihåg att även familjen är en sub-grupp, om man hårddrar det. Du kan vara riktigt kritisk och hård mot en familjemedlem, men kommer kritiken (lika hårt uttryckt) från utomstående, då står du på familjemedlemmens sida.

Jag vill med den liknelsen påpeka sub-gruppers mentalitet, inte det faktum att vi ser Macen som en familjemedlem.

• Medlem
  • 2005-01-05 13:47
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Jag vet inte riktigt om jag håller med. Sub-grupper, som Mac-användare, tenderar förstås att bli extrema. Men kom ihåg att även familjen är en sub-grupp, om man hårddrar det. Du kan vara riktigt kritisk och hård mot en familjemedlem, men kommer kritiken (lika hårt uttryckt) från utomstående, då står du på familjemedlemmens sida.

Jag vill med den liknelsen påpeka sub-gruppers mentalitet, inte det faktum att vi ser Macen som en familjemedlem.

Bingo, Daniel.

Vad är det för fel på ikoner, totemdyrkan och andra former av objektrelationism? Att vara passionerad är djupt mänskligt. Det kan förstås bli dråpligt, som när Steve B gillar jobbet: I love this company! Det som fascinerar mig är att det är APPLE-vänner som beskylls för att vara fanatiker. Det är ju bara så dumt. Majoriteten, det vill säga Ballmers gelikar, är möjligen fanatiska. Det är därför de leder försäljningen. Ives, Jobs med flera är fanTaStiker. Likt sina kunder så ser de till att få det de vill ha, utan att bekymra sig om att de "andra" är fler. De är medvetna om att det finns fler som älskar Windows. Så svetten lackar.

Att beskylla den man vill undertrycka för att vara fanatisk när denne gör motstånd är ett gammalt knep. FF/flugor & fel. Några Macanvändare (?) påminner mig om
http://sv.wikipedia.org/wiki/Flagellanter
Kanske de inte hade råd med en Mac, men ändå köpte den och hamnade i nöd?
I NÖDEN PRÖVAS VÄNNEN.

• Medlem
  • 2004-11-30 11:54
Ursprungligen av Olle@mac:

Som sagt, onekligen bra formulerat. Tyvärr är det ju dessutom sant. Alldeles för många appleskallar har svårt för att kritisera apples produkter och/eller erkänna ickeäppliga produkters fördelar.

En 20 GB iPod kostar strax under 21 öre per MB på AppleStore.
En 1,5 GB Philips MP3-hårddisk kostar nästan 1,60 kr per MB på OnOff

iPod dyr? Beror på vad man jämför med och vad man får för pengarna. Apples gränssnitt är ju prisbelönt om jag inte missminner mig och vi som använder iPod förstår varför. Varför gör man inte sådana här jämförelser oftare?

Äsch, låt dom köra med sina coola Taiwan importerade och brandade JoS.

1
Bevaka tråden