Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur betalar du helst via nätet?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Allt fler väljer att handla via nätet och använder exempelvis SMS-betalning, Telefonbetalning eller exempelvis kredit/kontokort.

Hur betalar du helst via nätet (välj en eller flera alternativ) och varför? Har du råkat illa ut vid internetbetalningar?

Kommentera och diskutera i nyhetstråden. Denna tråd är stängd för kommentarer med hänvisning till nedan tråd!

http://99mac.se/forum/showthread.php?t=44909

Senast redigerat 2004-05-19 17:38
  • Medlem
  • 2004-05-18 21:59

Jag har en kamrat som är helt besatt av Bitpass! Om Scott McCloud säger det så måste det ju vara så.

• Oregistrerad
  • 2004-05-18 22:35

Bitpass är en mycket bra idé, det tycker jag med

• Oregistrerad
  • 2004-05-19 14:05

Jag använder e-kort när jag betalar över Internet. Jättepraktiskt

Ursprungligen av Foxfire:

Jag använder e-kort när jag betalar över Internet. Jättepraktiskt

jag har också anslutit mej till föreningssparbankens e-kort, men det har altid blivit nåt strul när jag har försökt använda det. Det var iofs längesen, så jag får väl prova igen.

Att betala med kreditkortet med namn och kortnummer är ju lätt och funkar bra. Problemet är ju bara det att det fungerar lika bra för vemsomhelst som vet ditt namn och har kortnumret i sin hand.

e-kort är bra ! Samma här..

• Medlem
  • Lund
  • 2004-05-20 14:49

Brukar använda paynova. Funkar smidigt och bra

• Medlem
  • Säffle
  • 2004-05-21 10:37

Ekort är smidigt tycker jag.

Hur funkar E-kort?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-23 13:48

E-kort här med. Fungerar hos Föreningssparbanken så att man väljer ett maximalt belopp för ett enskilt köp. Det skapas ett virtuellt kreditkortsnummer, där endast det belopp man valt kan dras. Detta är kopplat till det vanliga kortet/kontot man har (man måste ha ett vanligt kreditkort exempelvis Visa). Man kan skapa många virtuella kort med olika summor samtidigt. Väljer enklaste vägen, skapas ett "e-kort" med giltighet på en månad, och kortet kan bara användas en gång. Man kan även skapa "e-kort" för flergångsköp, och då väljer man även giltighetstid på kortet.

Kortet fungerar precis som ett vanligt kreditkort när man handlar på nätet. Har beställt flera gånger från USA, UK och övriga Europa, vilket fungerat mycket bra. Man kan dock inte använda e-kort när man till exempel skall köpa och hämta ut biobiljetter via SF-biomat, då deras maskiner är kopplat till det fysiska numret på kortet, som man måste ha med sig.

Har hört att till exempel Nordea även skall ha e-kort, men enligt de jag pratat med, är den mer begränsad än Föreningssparbanken.

• Medlem
  • 2004-05-26 13:45

den nordea har funkar helt ok. jag använder den till mitt xbox live konto. xbox live kräver kreditkort för att man ska kuna va kund. så till er som tenker skafa xbox live så funkar nordea perfekt

Ursprungligen av marcus:

E-kort här med. Fungerar hos Föreningssparbanken så att man väljer ett maximalt belopp för ett enskilt köp. Det skapas ett virtuellt kreditkortsnummer, där endast det belopp man valt kan dras. Detta är kopplat till det vanliga kortet/kontot man har (man måste ha ett vanligt kreditkort exempelvis Visa). Man kan skapa många virtuella kort med olika summor samtidigt. Väljer enklaste vägen, skapas ett "e-kort" med giltighet på en månad, och kortet kan bara användas en gång. Man kan även skapa "e-kort" för flergångsköp, och då väljer man även giltighetstid på kortet.

Kortet fungerar precis som ett vanligt kreditkort när man handlar på nätet. Har beställt flera gånger från USA, UK och övriga Europa, vilket fungerat mycket bra. Man kan dock inte använda e-kort när man till exempel skall köpa och hämta ut biobiljetter via SF-biomat, då deras maskiner är kopplat till det fysiska numret på kortet, som man måste ha med sig.

Har hört att till exempel Nordea även skall ha e-kort, men enligt de jag pratat med, är den mer begränsad än Föreningssparbanken.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-26 18:15
Ursprungligen av Golab:

den nordea har funkar helt ok. jag använder den till mitt xbox live konto. xbox live kräver kreditkort för att man ska kuna va kund. så till er som tenker skafa xbox live så funkar nordea perfekt

Jag använder den webbaserade hos Föreningssparbanken (använder Flash). Jag tror inte det finns någon nerladdningsbar mjukvara till Mac.

Adressen till den webbaserade:
https://ekort.foreningssparbanken.se/thinclient.html

• Medlem
  • 2004-05-29 07:34

Tack för länken :).. det som äe lite tråkigt när den inte fins om prog är att man moste skriva in sin addres och kort nr m.m. för hand, om man har proget så gör den det åt dej men man får väl stå ut med det till pc emulatorn kommer ut till G5

Ursprungligen av marcus:

Jag använder den webbaserade hos Föreningssparbanken (använder Flash). Jag tror inte det finns någon nerladdningsbar mjukvara till Mac.

Adressen till den webbaserade:
https://ekort.foreningssparbanken.se/thinclient.html

Låter ju najs... ska testa E-kort..

Tack för sammanställningen Marcus...

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-05-24 20:56

Jag brukar betala med Visa/kreditkort. Jag har så lite pengar på kontot så skulle någon komma över koden så blir dom bara lessen.

• Medlem
  • 2004-05-26 08:47

vilken webbrowser kör ni för att kuna köra med e-kort. när jag provar laddaner programet så hender det inget :-/

Jag kör med Visa-kort och har gjort betalningar över internet sen åtta år tillbaka. Jag har ALDRIG blivit cardad pga betalning över internet (däremot blev jag det pga en lokal restaurang här i Borås, men det är en annan historia)! Det säger ju en del.

Paypal är en kanongrej som jag också tycker funkar bra. E-kort är däremot för krångligt (måste logga in med dosa och greja.. urk).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-28 23:41
Ursprungligen av carlsson:

Paypal är en kanongrej som jag också tycker funkar bra. E-kort är däremot för krångligt (måste logga in med dosa och greja.. urk).

Hos Föreningssparbanken behöver man ingen dosa för e-kort, utan loggar in med personnummer och lösenord som man skapar. Samma man använder för Internetbank med minskad behörighet. Jag vet inte hur det fungerar med den nerladdningsbara mjukvara som finns till Windows, om man kan spara dessa uppgifter. Den stora fördelen med e-kort är att det fungerar överallt, där man använder kreditkort. Alla använder sig ej av Paypal.

E-kort är toppenbra
Det fina är ju att man själv sätter maxbelopp och giltighetstid.
Och att numret bara gäller för det aktuella köpet.

1
Bevaka tråden