Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera ny hårddisk

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en 200 GB hd, men när jag satte i den så står det att den är 128 GB. Jag har inte formaterat den ännu. Kan det vara så att systemet upptäcker hela hårddisken när den är formaterad? Jag har en PM G4 400 mhz med macos x Panther.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-17 19:23

Tyvärr klarar din IDE-kontroller nog bara av att adressera 128 GB. Det hände mig på min blåvita G3a också. Om du ska använda hela disken blir du nog tvungen att skaffa ett PCI-kort med en IDE-kontroller på.

Enligt rykten skulle det kunna fungera att partitionera disken på en dator som kan hantera den. Gör partitioner som är mindre än 128 GB och flytta disken till din dator. Själv är jag tveksam...

Ursprungligen av steli:

Tyvärr klarar din IDE-kontroller nog bara av att adressera 128 GB. Det hände mig på min blåvita G3a också. Om du ska använda hela disken blir du nog tvungen att skaffa ett PCI-kort med en IDE-kontroller på.

Enligt rykten skulle det kunna fungera att partitionera disken på en dator som kan hantera den. Gör partitioner som är mindre än 128 GB och flytta disken till din dator. Själv är jag tveksam...

'Kan det vara så att man inte kan ha större partitioner än 128 GB

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-17 21:08

Steli har rätt. Din G4 har en ATA 66-styrkrets, och den kan bara hantera hårddiskar upp till 120 GB. Antingen får du byta hårddisk eller köpa ett ATA 133-kort.

Ok. Det låter som att jag får köpa ett kort eller en firewire-låda att sätta den i. Då skall det väl också fungera.

Ursprungligen av Per Hultberg:

Ok. Det låter som att jag får köpa ett kort eller en firewire-låda att sätta den i. Då skall det väl också fungera.

Ja, Firewire fungerar. Även SCSI skulle gå, (om nå´n skulle komma på den vridna tanken )

Om jag formaterar den nu och den blir 120 GB, och jag monterar den i en firewire-låda senare (till hösten när jag köpt ny dator) kan jag formatera den då på nytt och den blir 200 GB?

Ursprungligen av Per Hultberg:

Om jag formaterar den nu och den blir 120 GB, och jag monterar den i en firewire-låda senare (till hösten när jag köpt ny dator) kan jag formatera den då på nytt och den blir 200 GB?

Ja men då ryker allt som du har på. Om du nu ska stoppa den i en FW-låda är det ju en smal sak att formatera den till 2 100GB partitioner på en annan dator

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 21:19
Ursprungligen av Mondo:

Steli har rätt. Din G4 har en ATA 66-styrkrets, och den kan bara hantera hårddiskar upp till 120 GB. Antingen får du byta hårddisk eller köpa ett ATA 133-kort.

Det här tipset dyker upp ibland:
Intech ATA Hi-Cap Support Driver för $25.
http://www.speedtools.com/ATA6.html
Någon som provat?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-17 22:42

Sätt in den i en Mac som klarar ATA-100, dvs mer än 128GB, formatera och stoppa sedan tillbaka i din G4:a.
Lämpliga formaterings-Macar är MDD eller rättare sagt sista generationens PowerMac G4 med spegel på framsidan.

1
Bevaka tråden