- Thomas_A
- Medlem ●
- 2004-05-17 22:00
Som mångårig mac-ägare via mitt jobb så måste jag avge mina intryck från min första egna mac, en iBook G4 12" 1.07 GHz/512/60 Mb. Leveransen var ok även om deet kanske tog lite tid.
Tangentbord/styrplattan verkar vara av en annan sort än min tidigare iBook G3/500. Jag kan inte avgöra om det är bättre eller sämre, men alla knappar verkar funka bra utan missljud eller något annat konstigt. Skärmen upplevs som lite suddig men fick till det lite bättre efter inställningarna för typsnittsutjämning.
iTunes och import av CD skivor funkar väldigt bra. Bränning också och alla skivorna funkar i min Marantz spelare (vilket inte alla brända skivor utifrån verkar göra). CD spelare/brännare känns stabil och säkrare än den gamla veka släden. Topp. iTunes och de grafiska effekterna tar mycket processorkraft dock. Jag undrar varför?
Safari och OSX är bara för bra jämfört med tidigare IE och OS9. Nu kan man jobba och det går snabbt och smidigt. Kudos Apple! Samt förhandvisning som är blixsnabb för PDFer och liknande. Har inte varit med om något så snabbt. Mail fungerar smidigt också.
Ang. snabbheten så kan det bli något slött om jag drar på med många program och många fönster. Har provat med upp till 20 fönster och det fungerar bra även om det blir lite segt i Exposé. De medföljande spelen fungerar men har inte kommit så långt i mina tester där. Sen undrar jag var fönster tar vägen i Exposé om man har en OS9 applikation? De verkar "försvinna"?
Inget program har hängt sig eller något fryst. Har också numera två användarinställningar varav ena är svensk och andra är portugisisk/spansk.
Det är lite förvirrande ibland bara i OSet och skilja på saker, bl a mapparna delad och delat. Måste läsa på mer om vad de betyder. Det fungerar att läsa/skriva från delat från båda användarna men inte från delad. Vet inte vad jag gör här men men. Hur man ändrar behörigheter från info menyerna har jag inte riktigt förstått ännu.
Har inte hunnit testa min iMic ännu men skall snart ge mig på några högtalarmätningar och lite editeringar i Amadeus II samt MacSpeaker (som fungerar bra i OS9 läget). Överföring av data från min förra mac gick smidigt med firewire, och TV bild var inte svårt att få till (även om det var svartvit innan jag fick till det). Jag ska också testa att digitalisera vinylskivor vilket var svårt att få till bra med min gamla iBook.
Det som kan förbättras är nog minnet som nu är 512. Det räcker, men jag kanske i framtiden skulle installera 1.25 GB för att minska swap/VM.
Det känns som den kommer att hålla en avsevärd tid. Tills en iBook G5 utkommer om några år kanske? Det stora problemet som jag råkar ut för att jag hela tiden försöker köra Exposé funktionerna på jobbet där jag har OS9 och blir irriterad att det inte funkar...
Nu önskar jag mig en iBook till iPresent till min flickvän + ett par iSight så jag och hon kan iChatta.
T