Jag har stora problem med min G5.
1. Sedan en lång tid tillbaka har den haft svårt att vakna från viloläget. Maskinen vaknar och är vaken i 5-10 sekunder sen somnar den igen. Efter 2-4 försök är den till slut helt vaken. Detta problem har jag haft länge men jag har inte brytt mig, för maskinen har varit online 24/7 ett bra tag.
2. För en vecka sedan dog nätverket. Jag kör DHCP mot kabelbolaget och har aldrig haft några problem tidigare, och då menar jag under mer än 5 års tid med denna lösning. I systeminställningar ser jag att jag fått IP men jag kan inte surfa.
3. Jag har försökt fixa problemet med alla tänkbara verktyg och metoder men ingenting biter. Jag testade till slut att installera nytt system på en annan partition och nätverket hoppade igång direkt (det är så jag skriver detta).
4. Efter att ha misslyckats med att städa bort problemet så installerade jag nytt huvudsystem men behöll min användare. Nätverket hoppade igång igen. Allt var frid å fröjd i en vecka.
5. I helgen upptäckte jag att datorn fick svårt att vakna upp från vila igen. Idag när jag kom hem och skulle surfa så är nätverksfelet tillbaka...
Just nu vet jag varken ut eller in. Det kan ju inte vara mina användarprylar som genererar felet. I så fall borde ju felet försvinna med en annan användare men inte ens root kan komma ut på nätet när felet väl uppkommit.
Detta har jag gjort i felsökningsfasen:
- Reparerat rättigheter
- Raderat ALLA preferensfiler, dvs flyttat ut prefs-mapparna på skrivbordet och startat om
- Raderat cache-mapparna
- Kopplat loss USB-prylarna (Jag har en Wacom-platta och en CanoScan)
- Installerat om systemet med bibehållen användare - höll i en vecka
Vad tror ni?
Hårdvara eller mjukvara?
Vad gör jag härnäst?