Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pro Tools tangentbord

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-05-18 19:49

Har ett Pro Tools Le hemma men har blivit förälskad i Tdm systemets lilla a...z knapp så man får alla käcka snabbkomandon. Jag vet att många av dessa finns i mer krångliga kommandon som tex zoom verktyget R och T i tdm finns som äpple + å/¨
Men undrar bara lite snabbt om det inte finns nån möjlighet att få alla kul enkla snabbkommandon som man får i tdm ?!?

Jag her för mig att Digidesign har strippat LE från kortkommandon... Jag kan ha fel... Men jag tror det...

Eller vänta, R och T och så funkar ju i LE, var det något specifikt kortkommando?

J.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-05-19 20:56

Det är väl mest R och T men även att enkelt kunna trycka bara X C V för klipp å klistra, och F för fades, E istället för alt+F för inzoom av det man markerat etc. Men tyvärr tror jag du åxå har rätt, eftersom det är en speciell knapp "a...z" som aktiverar dom snabba snabbkommandona i TDM systemet, och den finns inte i LE
Fick svar på DUC iofs att det finns speciella tb för hysteriska pengar att köpa på digidesign, som funkar till LE också, men då måste man ha version 6.1 och jag kör ju os 9 med 5.2.1 så det sket sig ändå

• Medlem
  • International user
  • 2004-05-24 16:32

Hm, sitter med OS X + Pro Tools LE 6.1 och här finns A...Z-knappen iaf.

/Jens

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-05-28 13:54

Jupp, dom har nog lagt in den i 6.1 misstänker jag. Får väl se om jag byter upp mig om ett tag, men det får bli lite stabilare under OS X först.

Vad menar du?
Jag kör 6.2.3 under OS X hemma och har inga som helst problem med stabiliteten.
Har även kört 6.4 och en Digi 002 med min PB utan några som helst problem.

Mats B

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-05-29 17:41

Ok det råder väl delade meningar om stabiliteten, jag skall väl inte uttala mig för mycket eftersom jag inte testat att köra några längre projekt på varken os 9 / 5.2 eller os x / 6. Men vad jag har hört från andra större företag och ljudläggare så har några som uppdaterat till os x och pt6 haft tokmycket krångel, men det kanske är värre med tdm systemet vad vet jag. Sedan har jag fått för mig att det flyter på bättre för mig med os 9 och pt5 än om jag skulle köra över osx.

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av TDM heller, men LE systemen verkar fungera utan några problem vad jag vet.

De olika LE system jag och några kompisar har,Mbox, 001,002 och Toolbox, har fungerat utmärkt i OS X.

Ha det bra
Mats B

Jag kör fortfarande PT 5.2.1 på OS9.
I o m att det är väldigt ostabilt i OSX (även med PT 6.4) så litar jag inte på det än.

• Medlem
  • International user
  • 2004-05-31 23:53

LE 6.4 är INTE ostabilt för fem öre. Har inte haft en enda crash sen jag började med OS X och Pro Tools.
Har aldrig försått mej på det där snacket om att OSX och Pro Tools inte funkar bra.

/Jens

• Oregistrerad
  • 2004-06-01 10:48

Kul för dig.

Här hos oss (dygnet runt inspelningar/mix/dubbning) litar vi inte på OSX och PT 6 . . . än.
När vi pratar med andra profssstudior i sthlm så får vi samma svar. Det är bara de som har köpt ett nytt HD/Accel system med nya kort/G5:or som får det att fungerar bra.

• Oregistrerad
  • 2004-06-01 17:34

Hmm.. vi spelar in, ljudlägger, dubbar, mixar i fyra system. G4:or och G5 av olika slag, HD och MixPlus 6.2. Inget system bråkar.... (Vi försöker dock undvika att jobba mer än i tvåskift)

1
Bevaka tråden