Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FCP till DVDSP = ljudsläpningar = PANIK!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-05-19 10:44

Jag har laddat hem lite trailers från www.apple.com/trailer. Dessa har jag sen sattihop i FCP och nu är tanken att exportera detta till DVDSP och bränna ut det på en DVD.

Följande händer. Tar jag .mov filmerna som de blir när jag tankat hem dem (högsta kvaliten) slänger in dem i FCP och sen exporterar till Mpeg2 via compressor, så när Final Cut har rendrerat klart så hörs det en massa knäpp och sprak i ljudespåret.

för att komma runt detta problem öppnade jag upp .mov filmerna i QuickTime, exporterade ut ljudet till Aiff, 48Khz, 16bit, stereo. Sedan la jag ihop filmer och ljud i FCP. När jag nu exporterar ut det till Mpeg2 och Aiff via Compressor och lägger ihop det i DVDSP så är kvaliten på ljudet perfekt men nu sackar det istället. Filmen blir ca 20 minuter lång och i slutet ligger ljudet 2-3 sec efter bilden.

I Final Cut så är ljudet perfekt på alla sätt och vis. I DVDSP sackar det något så fruktansvärt.

Har läst det mesta som finns i ämnet men det handlar mest om att man blandar 44kHz med 48kHz ljud så uppstår detta fenomen. Jag kör ju bara 9 filmklipp där samtliga kör 48kHz så jag fattar NAAAADA.

Någon som löst detta problem tidigare? DET ÄR BRÅTTOM!

redan försent?
Det var problem med någon version av QT för ett tag sedan med just synk.
Prova att uppgradera QT (eller nedgradera!?!). Jag kommer dock inte ihåg vilken
version det var (någon av version 6 var det i alla fall).
Har hört flera problem vid användning av "lite längre" klipp.
Dubbelkolla också att du har samma inställning i FCP settings som på själva
ljudfilen (även sequence settings måste (väl?) vara samma för att det ska fungera).

/Robert

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-05-20 11:52

Hmm... jag sitter på den senaste versionen av QT och nedgraderingar ligger mig inte särskilt varmt om hjärtat. Alla ljudinställningar står på 48kHz. Men jag löste det genom att exportera det som en "Final Cut Pro Movie-file" och sedan ta in den direkt i DVDSP. På så vis skippar jag Compressor helt. Då blev det Synk, men jag använder ju betydligt mer hårddisk nu och det tar nog längre tid också, men vad fasen gör man?

Antar att alla problem beror på att trailerna man tankat hem har ljud i 44.1kHz. Men va fasen ska man inte kunna klippa ihop filmer med 44.1kHz ljud i FCP och exportera till Mpeg2 via Compressor. Låter lite B i mina öron tycker jag.

Tack för svaret Robert. Det blir väll aldrig för sent egentligen. Nu har jag löst det för den här gången men man vill ha en smidigare lösning om det finns.

Så här blev mitt tillvägagångsätt.
1. Ladda ner 9 trailers från apple.com/trailers
2. Öppna filmerna i QT och exportera ut ljudet till 48kHz AIFF
3. Ta in filmer och ljudfiler i FCP och klipp ihop det
4. Exportera ut filmen som DVCPRO med ljud 48kHz AIFF
5. Importera till DVDSP
6. Koda och bränn DVD

Vad skall du göra med filmen?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-05-20 20:36

Varför körde du projektet med 48Khz om ljudet på filmerna du tankat bara vara i 44.1Khz ?!? Är det för att du skall kunna bränna dvd standard eller nåt ?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-05-21 01:22
Ursprungligen av Luzer:

Varför körde du projektet med 48Khz om ljudet på filmerna du tankat bara vara i 44.1Khz ?!? Är det för att du skall kunna bränna dvd standard eller nåt ?

Nej, det var för att om man kör ljudet i 44.1 kHz i FCP så kommer Compressor göra om det till 48kHz (DVD standard) när man konverterar om det till Mpeg2, fast då blev det en massa knäpp och sprak i ljudet och det vill jag inte ha. Det är också allmänt känt att om ljudet är i 44.1kHz i FCP så kommer du få synkningsproblem sen i DVDSP. Troligen samma typ av fel som jag råkade ut för trots att jag gjort om ljudet till 48kHz. Hmm... känns inte helt färdigutvecklat det där.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-05-21 01:23
Ursprungligen av whoami:

Vad skall du göra med filmen?

Spela upp den på en plasmaskärm.

Ett ljus gick upp

Nu fattar jag varför det har blivit osynk när jag komprimerat mina FCP filmer till mpeg 2.
Jag visste inte att mpeg2 jobbar med 48kh.
jag trodde att alla som pysslar med ljud jobbar i 41kh.
Bra att ni tog upp ämnet.

Hmm.. Jag tror jag har hört att det skall vara en bugg i Apples kodare.
Men är inte hundra. Har du prövat med att koda till AC3, PCM eller MP2 via t.e.x FFMPEG X eller något annat verktyg?

1
Bevaka tråden