Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony Ericsson Clicker - fjärrstyr din mac med mobilen!

Tråden skapades och har fått 82 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När jag får det att funka med remote-apple-events (eller vad man kallar det för) ska jag lägga in så alla maskiner börjar spela en snutt av Maneater med Hall & Otes när en viss tjej närmar sig ateljen.

För alla er som inte är så förtjusta i 80-tals slagdängor så sjunger de "Oh, oh, here she comes.."

Väldigt cool tillämpning måste jag säga. Och vem kan inte gilla den låten?

Version 1.0.0 finns ute nu och finns också i filarkivet.

Sådär. Nu var man 90 kronor fattigare, men ett otroligt häftigt program rikare.

Nu har jag uppdaterat i filarkivet också. Tack för infon!

Ok. Det var ett fel i den första versionen som precis upptäcktes.(Inget allvarligt, utan bara en grej i registreringsprocessen för programmet.) Jonas kommer att ta bort den tillfälligt.

Hmm, vad är nu detta då, en ripoff?

Romeo - 0.5.0
Control your mac from Sony Ericsson T39m, T68m, T68i

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/18573

Hmm..verkar inte bättre - eller så har slumpen varit ovanligt samspelt med sig själv !

ska testa nedstående kod på måndag

set the target_app to application "Finder" of machine "eppc://xx.xxx.xxx.xx"
using terms from application "Finder"
tell target_app
say "Some text that I want my friends Mac say when I enter the room!" using "Victoria"
end tell
end using terms from

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: thevil:

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">set the target_app to application "Finder" of machine "eppc://xx.xxx.xxx.xx"
using terms from application "Finder"
tell target_app
say "Some text that I want my friends Mac say when I enter the room!" using "Victoria"
end tell
end using terms from</pre>

Man måste också godkänna event från den maskinen som skickar på den som tar emot. Det är ju bra. Men då kan jag inte testa det förrän ikväll, när han som ska utsättas för "skämtet" har gått hem.

Någon som orkar testa att det funkar?

Nej, det ville sig inte. Testade för fullt igår, men hur jag än gjorde så ville flickvännens ibook inte prata. F.ö. noterar jag att thevil kallar sig kulturnyheterna på clickers mejlinglista och undrar helt enkelt, vadan detta? Det döljer sig väl inte ett Lundström till efternamn bakom pseudonymen?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ohennig:
Det döljer sig väl inte ett Lundström till efternamn bakom pseudonymen?

Nä. Tyvärr får jag göra dig besviken. Hade inte någon Yahoo id, och alla normala namn var tagna samtidigt som jag tittade på kulturnyheterna. Förmodar att de flesta inte förstår svenska på listan och tror att det är något underligt nordiskt namn.

Nåväl, fråga måste man ju
I vilket fall som helst kul att känna igen folk i cyberrymden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-01 13:50

Klart värt det.
klart man passade på när det var så pass billigt.

jag gillar dock inte den nya funktionen som gör att när jag byter låt i iTunes så står det över mitten på skärmen vilken låt som valts... blä blä.. ser fult ut och hackar när de tonas bort... Borde vara valfritt om man vill ha det så eller om man vill ha som de gamla.

Du kan lätt ta bort visningen själv.
två -- i scripten iTunes: previous och next track är allt som behövs. Sätt dem framför ´return {song & " - " & artistName}´ och ´return "End of list"´ gör att du slipper text på skärmen.
Ska du vara riktigt duktig sätter du -- framför alla rader från ´try´ till ´end try´.

Och så här ska det se ut för att funktionen ska hoppas över:
-- return {song & " - " & artistName}

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-01 14:25

Tack, att jag inte provade lite själv. jaja, no harm I guess.
Jobbigt är att det verkar som jag måste starta om för att det ska ta effekt (förändringarna jag gör).

Skickade lite onödigt många tecken. Så här ser mitt lilla uptime-script ut och nu funkar det fint.

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">set this_data to do shell script "/usr/bin/uptime"
set x to the offset of "up" in this_data
set this_data to (characters x thru -41 of this_data) as string

set that_data to do shell script "/usr/sbin/sysctl kern.boottime"
set x to the offset of "=" in that_data
set that_data to (characters (x + 1) thru 35 of that_data) as string

set boot_data to "Your Mac has been " & this_data & " and was last booted on" & that_data
return {"Uptime", boot_data}</pre>

Kan vi lägga till script i den här tråden eller ska vi skapa en ny? Anyway, har du något roligt, underligt eller praktiskt skript så posta det gärna!

Jag håller på att lära mig AppleScript nu eftersom det är så ärke-coolt att använda det med det här programmet (bästa 90 spänn spenderade på länge).

Jag vill att datorn ska säga "You left the computer at: [TIDPUNKT]" när jag försvinner utom räckvidd och sedan "Welcome back!" när jag kommer tillbaka med mobilen.

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">set the date_stamp to ((the current date) as string)
beep 2
display dialog the "Phone went out of range at:

" & date_stamp buttons {"OK"} default button 1 </pre>

Det där funkar bra när jag testar, men "in action" så får jag script error. Min stackars flickvän har varit tvungen att "vakta" datorn nu när jag sprungit fram o tillbaka, hehe. Nån som vet vad som är fel?

Sen när jag kommer tillbaka funkar det dock perfekt med:

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">beep 1
return "Thanks for returning!"
</pre>

Ciryon

Det här är fräckt att lägga in som skript när man går ifrån datorn:

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">tell application "ScreenSaverEngine"
activate
end tell </pre>

Då startar skärmsläckaren automatiskt som man kan ha lösenordsskyddad. Första gången måste man lokalisera ScreenSaverEngine programmet och den finns här: /System/Library/Frameworks/ScreenSaver.framework/Versions/A/Resources .

Ciryon

Haha!
Nu har jag fixat de två sista bitarna i VLC (som jag tycker man bör ha i en fjärr)

Volym upp:

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;"> tell application "VLC"
activate
end tell
tell application "System Events"
keystroke (ASCII character 30)
end tell </pre>

Volym ner:

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;"> tell application "VLC"
activate
end tell
tell application "System Events"
keystroke (ASCII character 31)
end tell </pre>

Mute:

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">tell application "VLC"
activate
end tell
tell application "System Events"
keystroke "m" with {shift down, command down}
end tell </pre>

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Nån som vet vad som är fel?

Sen när jag kommer tillbaka funkar det dock perfekt med:

Prova att lägga till tell application finder

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;"> tell application "Finder"
set the date_stamp to ((the current date) as string)
beep 2
display dialog the "Phone went out of range at:

" & date_stamp buttons {"OK"} default button 1
end tell </pre>

Om du vill att rutan ska hamna längst fram om någon annan applikation är igång så skriver du

Citat:

kod:<pre style="font-size:x-small; font-family: monospace;">tell application "Finder"
activate
set the date_stamp to ((the current date) as string)
beep 2
display dialog the "Phone went out of range at:
" & date_stamp buttons {"OK"} default button 1
end tell</pre>

Fick just nu tillgång till en BT-adapter en stund. Men när jag ska koppla till telefonen till datorn så vill den att jag ska ange en kod. Min fråga är, vad i heliske är det för kod den ber om? Något jag ställt in för 1000 år sen eller finns det någon standard kod jag inte känner till? Hjälp mig nu, och ganska fort helst. Den adaptern försvinner snart från min dator.

Du kan välja vilken kod du vill, bara du skriver in samma kod både på datorn och telefonen...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Ödlund:
Du kan välja vilken kod du vill, bara du skriver in samma kod både på datorn och telefonen...

Skulle jag gärna göra, bara det att jag inte får skriva i någon kod på datorn. Bara på telefonen?

Det finns en rätt ok artikel i senaste Mobil (sid 18, nr 3/2003, alla prenumererar väl på en mobiltelefontidning, va? som handlar om hur man kopplar ihop en bluetoothtelefon och en dator. I denna artikel har skribenten gjort det enkelt för sig - han valde mac! Närmaste bestämt en PB G4 med Mac OS X 10.2.3.

Kul också att i slutet så skriver han om Jonas Salling och det "ännu inte lanserade" programmet Sony Ericsson Clicker.

Prova att "para" ihop de från andra hållet då och se om det funkar bättre

alltså att telefonen är sökbar och datorn söker (eller tvärtom om det var det du provade först)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-03 17:42

ohennig, tack för dina vlc scripts !

Varför har inte vlc inbyggda kommandon i stil med iTunes ´next track´ ?

tell application "iTunes"
next track
end tell

Skulle vara härligt med typ

tell application "vlc"
fullscreen
end tell

Det som är synd just nu är att man inte kan flippra runt med vlc medan man arbetar med annat, för vlc blir active varje gång man ändrar något.. det är det ENDA som är synd just nu.

Kanske för att VLC finns till femtielva olika plattformar och därmed kanske inte stöder applescript så bra..? OBS att detta bara är en tanke och ej konfirmerad...

Apple har lanserat egna script till Sony Ericisson Clicker. Scripten som finns till iTunes och Keynote finns för nerladdning här.

/M

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Ödlund:
Prova att "para" ihop de från andra hållet då och se om det funkar bättre

alltså att telefonen är sökbar och datorn söker (eller tvärtom om det var det du provade först)

Så enkelt var det liksom, tyvärrr han jag inte testa detta så mycket då mitt batteri på T68i:an totaldog efter ett tag. Men iTunes funkade klockrent att fjärrstyra via telefonen på ca 8-10 meters håll. Helt underbart. Nu är frågan, var köper man en adapter och vilken ska man ha?D-link?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
Nu är frågan, var köper man en adapter och vilken ska man ha?D-link?

Det har varit flera diskussioner om det vill jag minnas. Sök på bluetooth. Och glöm inte 99macs egna test av bluetoothadapter, finns under test.

Bevaka tråden