Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken chatklient använder du? Och varför?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 09:22
Ursprungligen av Ciryon:

Det finns nu en första version att hämta här.

Tanken är att programmet kan användas på intranät för att t.ex. chatta och skicka filer mellan windows och mac-användare. Det behöver en egen server som snurrar (ingår i paketet).

Jag har satt upp en (mycket tillfällig) server på login-5.efd.lth.se. Update: Kör inte längre. Sätt gärna upp en egen server och testa.

Maila gärna ciryon snabel-a mac.com och säg vad du tycker.

Ciryon

Tror att jag behöver en lite mer ingående beskrivning för hur man ka få igång det här.

Lade in Adium X för någon timme sen och är väldigt imponerad.. snyggt som attan efter en lätt konfigurering...

Hehe hittade det själv.... Jag har blivit förälskad

Proteus är superbra... Hoppas att de fixar till så att man kan skicka filer oxå

• Medlem
  • 2004-05-21 15:52

Vi får väl läsa om det i Filarkivet?

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-05-21 18:08

Vanliga ICQ-klienten samt Irssi de få gånger jag är ute på IRC.

• Oregistrerad
  • 2004-05-22 22:46

Testade Proteus igen efter att ha dissat den för ett år sen - snacka om skillnad!!! Nu är den ju riktigt användbar!! Funkar stabilt!! Snyggt att man kan merge'a dom polare som har flera IM's oxå!!

/apan

• Medlem
  • 2004-05-23 00:35

Kör Icy Juice mest för att det har en snygg ikon tror jag. Jag funderar ibland att gå över till Protues eller något annat tufft program men efterssom alla jag känner använder ICQ så känns det lite meningslöst. Ibland använder jag dock iChat för snabba filöveröverföringar med rendezvous (svårt att stava till det där), det är oftast lättare och snabbare än att fippla med fildelning och dylikt.

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-05-23 01:47

Conversation kör jag med på IRC. Litet, snyggt, macigt. Freeware (till OS X) - finns säkert på versiontracker.

• Oregistrerad
  • 2004-05-23 07:42

Adium är snygg det håller jag med om men jag gillade det aldrig på något sätt..
Kommer inte riktigt i håg varför.

För dom iaf sin provat aMSN så har den kommit ut i 0.91 nu.
Den har fått ett nytt skin och gör att den känns riktigt macig nu.
Tydligen så är det någon MAC kille som har knopa i hop det och som sagt det är snygg och frächt.

Fördelen med aMSN är att den har stöd för avtar och fil-överföring. plus animerade emoticons vilket inte MSN 4.0 har heller.

Oh Bye the way! Här är länken.

http://www.cmq.qc.ca/4w/amsn/

• Oregistrerad
  • 2004-05-23 22:31

Proteus.

Snyggt, funkar bra.
Gillar att man kan lägga ihop kontakter med flera IM-konton. Testade just Adium bara för att det var så många som talade gott om det. Saknade just den funktionen.

Det är riktigt synd att filöverföringar inte funkar med Proteus. Får inte igång det med varken MSN- eller ICQ-konton.

• Medlem
  • International user
  • 2004-05-23 23:25

aMSN är det ju som gäller, släpptes alldeles nyligen i version 0.91 till Mac OS X! Se till att ladda ner ImageMagick också, så får du stöd för visningsbilder som våra windoze-vänner (och nu aMSN'are) använder. Det enda som fattas är webcam-stöd! Till ICQ använder man givetvis Proteus

Adress till aMSN för alla som vill (och det är väl alla?): *klicka*

Edit: Såg just att Helmot tipsade om aMSN nyss, men det är bara bra; avatar till mac-folket också!

• Medlem
  • 2004-05-25 18:48

Länken verkar vara trasig.

edit:

Not Found
The requested URL /~c03ch/programming/Heimdal-1.0.dmg/ was not found on this server.

Senast redigerat 2004-05-25 19:33
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-25 20:47
Ursprungligen av Baron:

Länken verkar vara trasig.

edit:

Not Found
The requested URL /~c03ch/programming/Heimdal-1.0.dmg/ was not found on this server.

Ta bort sista snedstrecket i länken så funkar det.

Korrekt länk

• Medlem
  • 2004-05-25 21:03

Åh, tack!

• Oregistrerad
  • 2004-05-25 22:38

AIM, MSN och ICQ på Adium Man måste ju nå alla kompisarna! Hade problem med radbrytningen i Proteus. Blev det radbyte försvan en centimeter i varje hörn av texten. Lite irriterande Annars var den bra.

• Oregistrerad
  • 2004-05-26 00:03

Kör iChat på iBooken och screen:ar irssi och centericq på iMacen som står på 24/7. Enkelt att ssh:a till iMacen sen när man är i skolan och man missar inget i irc kanalen.

Bevaka tråden