Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandsinloggning, tiscali

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker bistå min moder via telefon som nyligen switchat till en iMac, som hon för övrigt älskar...

En stilla undran:
Ska man behöva trycka "anslut" under PPoE/nätverksinställningar varje gång man vill ut på nätet efter att ha haft datorn avstängd?

Hon kan inte ens byta mellan två aktiva användare utan behöver då "ansluta" igen. Finns det något man kan göra för att få datorn att logga in automatiskt?

info:
iMac som enda dator ansluten till modemet. Tiscali. PPPoE.

Edit: förtydligande

Senast redigerat 2004-05-19 23:38

Tiscalis D-Link modem har en funktion som möjliggör ständig uppkoppling precis som en bredbandsrouter. D-Link support hjälper till med konfigurering av den samma gratis!!! Jag har gjort det åt en kund men jag minns inte riktigt hur man gjorde. När du har gjort detta så slipper du logga in stup i kvarten. Tel: 08-585 36 841 Vardagar 8-22

http://www.dlink.se/support/helpdesk.asp

Ursprungligen av whoami:

Tiscalis D-Link modem har en funktion som möjliggör ständig uppkoppling precis som en bredbandsrouter. D-Link support hjälper till med konfigurering av den samma gratis!!! Jag har gjort det åt en kund men jag minns inte riktigt hur man gjorde. När du har gjort detta så slipper du logga in stup i kvarten. Tel: 08-585 36 841 Vardagar 8-22

http://www.dlink.se/support/helpdesk.asp

Nån som kommer ihåg hur man gör??

Perfekt! Ringer direkt. Underbart när problem löses så här snabbt och enkelt, tack!

Tricket är alltså att man har stöd för PPPoE i modemet och behöver på så sätt inte använda PPPoE i systeminställningarna eller...?

Modemet kommer ihåg användarnamn och login samt givetvis övriga inställningar. Du surfar sen med DHCP.

Tiscali?
Tar inte dom extra betalt ifall man kommer över en viss gräns för nedladdning? Bojkotta!!

Ursprungligen av Gunslinger:

Tiscali?
Tar inte dom extra betalt ifall man kommer över en viss gräns för nedladdning? Bojkotta!!

Nix. Inte med "Basic" som nu också levererar 8Mbit för samma pris. Mitt Tiscali blir aktiverat om någon vecka

Man måste ställa om modemet från bryggläge till det där andra läget vad det nu heter. Om du loggar in med en webläsare i konfigurationen av modemet (enligt manual som medföljde) ska det sedan vara ganska tydligt hur det funkar. Annars finns som sagt D-links support som är mycket trevlig.

Själva sitter jag med Tiscalis Basic och har problem. Har ett Zyxel 645 MP-modem och kör via PPPoE och iblande är det stört omöjligt att komma ut på nätet. Sätter datorn i vila med jämna mellanrum och efter det kan det var helkört att komma ut. Samma sak gäller ibland när både modem och dator varit avstängda över natten t ex.

Supporten på Tiscali säger att de inte har specifik support för Mac och supporten på Zyxel säger att de inte supportar Tiscalis abonnemang... Mitt i allt detta sitter man själv.

Vet som sagt var inte vad jag ska göra. Ett par inställningar som jag inte har en susning om ifall de ska vara aktiverade (ikryssade) på PPPoE-inställnngar eller ej är:
"Skicka PPP-ekopaket"
&
"använd utförlig utloggning"

Hilfe!!!

Jag får mitt Tiscali Basic inkopplat 7e juni. Har precis köpt ett Linksys WAG54G. Det är en trådlös router med inbyggt ADSL-modem. Den kör Linux och har stöd för de flesta anslutningar. Ska återkomma om jag upplever samma sak som ovanstående.

Men inte ska det väl spela någon roll att datorn går i vila. Modemet ska ju alltid ligga online.
Har du kanske något alternativ att koppla upp på begäran aktiverat? Isf ska du byta till att alltid ligga online, eftersom du inte betalar per uppkoppling med Tiscali.

Är det datorn som inte får kontakt med modemet eller modemet som inte får kontakt med internet när du haft datorn i vila. Om det är modemet som inte får kontakt föreslår jag att du slår på den utförliga loggningen och med den i beredskap ringer Tiscali igen.

1
Bevaka tråden