Att dela upp hårddisken är smart och det har räddat många bildfiler på mina stationära Maccar.
Själv har jag flertal partioneringar på ett antal hårddiskar för bilder.
Därmed har jag bild backup, systembackup OSX och även detta på externa firewirehårddiskar om någon annan partition/hårddisk skulle börja strula.
Ex: Ett Nikon program slog ut mitt OSX system så fullständigt att det vara bar att starta upp från firewire
och senare clona tillbaka och byta ut systemet från kopian som låg på firewire hårddisken..
Tyvärr så finns inte partition Magic till Mac. På mina bärbara PC har jag även delat upp hårddisken i olika partitioner och som senare kunde ändras till en större eller mindre storlek med ett program som heter Partition Magic.
Fick liksom du ont om plats på en partition med bilder, denna partition på hårddisken ändrades utan att formatera eller annat jox till en större partition. Därmed ligger bilderna skyddade från om en systemcrasch eller annat skulle uppstå.
En annan sak som jag saknar är Ghoast för MAC, dvs när PC fungerar gör jag en exakt spegling av systemet med alla inställningar etc. Skulle ett virus eller något annat strula till är det bara att lägga in Ghoasten och man är tillbaka på banan inom 15minuter