Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

tji ljud in i g5:an

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-05-21 22:13

Jag skall lägga på speakerröst till en film gjord i f&cexpress och får inget ljud in från line in uttaget på baksidan. Hur göra?? Jag får upp panelen för insp. och den spelar in som den skall men utan ljud om jag får uttrycka mej så. tacksam för tips.
BO

Har du valt rätt ljudingång från "Systeminställningar" -> "Ljud"?

• Medlem
  • 2004-05-21 23:35
Ursprungligen av Micke W:

Har du valt rätt ljudingång från "Systeminställningar" -> "Ljud"?

Ja allt verkar ok men det funkar ändå inte.
BO

Dum fråga kanske, har du satt pluggen i ljud-in och inte av misstag i ljud-ut. Vad är det du försöker spela in från?

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-05-23 14:08

Äpple är dumma och har nån konstig LINE-IN, jag kan iaf inte koppla in mina micar där...

då måste du ju ha en mixer innan line-in...

Ursprungligen av Ricky:

Äpple är dumma och har nån konstig LINE-IN, jag kan iaf inte koppla in mina micar där...

Linjeingångar och micingångar har helt olika nivåer. Så precis som el gringo säger så behöver du exempelvis en mixer för att lösa detta. Ett alternativ kanske annars är iMic. Det är ett USB-interface med micingång.

• Oregistrerad
  • 2004-11-03 22:14

Line in är inte så konstigt. Det är en ingång anpassad för signaler på omkring ett halv volt-ett volt. Micingångar har kraftigare förstärkare och är anpassade för signaler på några millivolt.

Till macens ljudingång kopplar du in t.ex. din CD, MD eller kassettband. FÖr att lägga voiceovers behöver du mycket riktigt någon form av förförstärkare; antingen en billig mixer, en billig förförstärkare eller ett USB-ljudkort med micförstärkare.

Helt enkelt; gå till din lokala musikaffär och prata med dem. De kan hjälpa dig.

• Oregistrerad
  • 2004-11-03 22:17
Ursprungligen av JonesH:

Helt enkelt; gå till din lokala musikaffär och prata med dem. De kan hjälpa dig.

Eller hitta ett gammalt cassettdäck med mic-ingång på soptippen - där har du ju dessutom reglar för känsligheten på micen
2-kanalig mixer on a shoestring budget

1
Bevaka tråden