Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Endnote 7 och Office 2004 strular!

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,

Har precis ominstallerat nya fräsha versioner av office (2004) och endnote (7.0).

Men Office tycks inte registrera att endnote pluggen ligger i office/startup/word-mappen. Ingen endnote-meny finns längre.

Hur löser jag detta?!

Mitt tips är att endnote7 inte klarar 2004. de har aldrig hängt med riktigt med endnote.
Det stulade vid övergången till OSX och till 10.2
Jag sitter själv med en Officex o panther och all är perfekt utom Endnote som inte kan "conect" till PubMed. Jag löser det med att ladda ner referenserna via safari men trist är det. Kan du connecta?
Jag har varit i kontakt med endnote suporten och de kan inte svara ens på vilken port endnote använder.

Ursprungligen av powerplant:

Mitt tips är att endnote7 inte klarar 2004. de har aldrig hängt med riktigt med endnote.
Det stulade vid övergången till OSX och till 10.2
Jag sitter själv med en Officex o panther och all är perfekt utom Endnote som inte kan "conect" till PubMed. Jag löser det med att ladda ner referenserna via safari men trist är det. Kan du connecta?
Jag har varit i kontakt med endnote suporten och de kan inte svara ens på vilken port endnote använder.

Har grejjat vidare i connect-issue:n, men får samma problem som du.

Min lösning:
Lägger Endnote 7 på hyllan tills vidare och inväntar uppdatering för Office 2004 (vilket kanske också fixar PubMed-lurket). Kör alltså Endnote 6.0.1 + Mac OS X.3.3 + Office v.X tills vidare.

Reflektion:
När uppdatering till 7:an finns kanske man kan få köra Endnote 7.x + Mac OS X.3.3 + Office 2004 nå´n månad innan Mac OS X uppdateras och man hamnar i samma knipa igen.

Mitt tips: byt upp er till Bookend som är uppdaterad för att fungera med 2004.

Och samtidigt kan ni skaffa antingen Mellel 1.7.5 eller vänta några veckor tiulls den nya uppdaterade versionen (2.0) av Nisus Writer Express släpps.

Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Mitt tips: byt upp er till Bookend som är uppdaterad för att fungera med 2004.

Och samtidigt kan ni skaffa antingen Mellel 1.7.5 eller vänta några veckor tiulls den nya uppdaterade versionen (2.0) av Nisus Writer Express släpps.

Det var ju ett skoj tips. Kände inte till detta program (Bookends). Om jag inte varit Endnoterad sedan länge hade jag troligen provat att starta med detta, för att slippa några fula Words och arbeta bekvämt med referenser. Tycker dock att Endnote har fungerat bra. Information om buggar i förhållande till nya Wordversioner har funnits på deras site. De största problemen med att arbeta med Word/Endnote härrör från Word. Att det ett tag åt upp långa dokument. Att den oändliga buggen "too many files open" finns kvar. Att Word strular till format när jag klipper och klistrar mellan olika dokument eller rentav i samma dokument. Version 8 av Endnote verkar lovande. En liten belastning var det att den konverterade de gamla biblioteken. Grafiken har blivit mindre klassisk. Snart har jag väl glömt hur det en gång såg ut, med skarpa linjer och väldiga kontraster. Allt är så mjukt och (ur)vattnat numera. Det gäller inte bara Endnote. Kommer ni ihåg stålmansskrift? Det var annat än 256 nyanser av grått/blått.

Jag är rädd att du har helt rätt - konstigt att det alltid ska vara så med Endnote. ÄNNU konstigare att man inte hittar nå´n info på deras hemsida. Man kan tro att Office 2004 slagit ner som en bomb hos en helt ovetande programutveklingsavd!

Mot PubMed har jag gjort som du, alltså laddat ner via web-läsare. Jag måste dock erkänna att jag aldrig gått till botten med problemet utan accepterade snällt att det bara inte fungerade.

Jag ska gräva lite i det på allvar och se...

Ja visst är det fantastiskt att de alltid verkar så överaskade. Vad som är änn mer överaskasakande är att jag inte byter program för referenshantering. Jag provade bookends men gillade det inte alls.
Det kommer komma en fix om ett halvår ungefär men en månad efter fixen så kommer endnote 8.0 som verkar bra men inte funkar med 10.4 (är jag bitter).

PS jag har ingen kub
PP

Ursprungligen av powerplant:

Ja visst är det fantastiskt att de alltid verkar så överaskade. Vad som är änn mer överaskasakande är att jag inte byter program för referenshantering. Jag provade bookends men gillade det inte alls.
Det kommer komma en fix om ett halvår ungefär men en månad efter fixen så kommer endnote 8.0 som verkar bra men inte funkar med 10.4 (är jag bitter).

Hehe... The never ending story of Endnote. det är uppenbarligen såhär det ska vara - tradition.

Ursprungligen av powerplant:

PS jag har ingen kub
PP

Synd... Skulle så gärna vilja ha en. Den är tyst, liten och snygg. Men jag är uppenbarligen inte den enda som tänker så - de få som säljer ska ha miljoners miljoner för sitt exemplar!

Endnote 7 och Word 2004 är inte kompatibla men uppdatering kommer... (enl www.endnote.com)

Precis vad jag misstänkte. Men har de inte provat detta innan. Sidan som beskriver detta kom upp den 20de maj då borde endnote suttit på utveclar versioner av Microsoft 2004 sedan månader? Att fixen lanceras före den Office 2004 lanceras är OK men att infon inte finns är tråkigt. Att dessutom inte supporten vet ngt om det är nästan underligt.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-25 10:23

Även Endnote 7 0ch Word X strular till det, Endnote 6 fungrar bättre

>> Stefan Johansson

Bra jobbat! Jag gav uppenbarligen upp för fort. Information fanns ju på hemsidan (under support).

"May 21, 2004

At this time, EndNote's Cite While You Write feature.is.not compatible with Microsoft Office 2004. Due to changes introduced by Microsoft in the newly released Office 2004 for Mac OSX, EndNote's Cite While You Write (CWYW) tools are not currently compatible with Word 2004. The tools will not automatically install into Word 2004, and if manually installed they will not function. This is a known incompatibility...We plan to release a version of EndNote that is compatible with Office 2004 for Mac OSX.

If you must use Word 2004, you can use the "RTF Document Scan" feature to scan a RTF file created in Word 2004."

Men (till Endnotes försvar),
man måste ju inte uppgradera Office-paketet samma dag det ligger på hyllorna.
Jag kämpar själv med att hålla mig till mottot (med måttlig framgång ska erkännas)
"If it works, don't fix it"

Svagt försvar

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Men (till Endnotes försvar),
man måste ju inte uppgradera Office-paketet samma dag det ligger på hyllorna.
Jag kämpar själv med att hålla mig till mottot (med måttlig framgång ska erkännas)
"If it works, don't fix it"

Ja, men WordvX funkar ju så kasst att en kan bli desperat!

Jovisst,
Man kan vänta med 0ffice 2004 i ngra dagar. Men vi som följt Endnote sen version tre är bara lite luttrade. Jag körde clasic i nästan ett år endast för att kunna köra endnote. Det har alltid varit lite extra lite framförhållnig hos det företaget (även när det var eget och inte som nu uppköpt av ISI (tror jad de heter)

Håller helt med. Jag har till nyligen kört OS9 "native" enbart för Endnotes skull! (V4+Word2001). Vet inget om lönsamheten i ett referensprogram, men kanske firman vill utveckla mot (nästan) skarp version av Word för att spara??

Det var halvtaskig lönsamhet innan de blev uppköpta.
ISI är ett jätteföretag och de känar antagligen ingenting på endnote (eller reference manager, procite) otan de utvecklar programmen för att kunna sätta standarder för formaten på databaserna. Det är ingen slump att alla programmen kan prata me köpedatabaser från företaget. Där drar de in stålar. Det är en hel del företag som inte är intreserade av publika lösningar och är berädda att betala minst 2000 SEK per klient och år för att kunna kolla Medline (som är en gratis databas) utan att kunna spåras.

  • Medlem
  • 2004-05-26 18:06

Endnote ?

Ursprungligen av iJohannes:

Hej,

Har precis ominstallerat nya fräsha versioner av office (2004) och endnote (7.0).

Men Office tycks inte registrera att endnote pluggen ligger i office/startup/word-mappen. Ingen endnote-meny finns längre.

Hur löser jag detta?!

För oss okunniga, vad är Endnote ?

Jacco

Det är ett referenshandeting program för folk som skriver vetenskapliga arbeten. Man har en databas med alla favorit artiklar och kan lägga in dem i det mans kriver själv och få referenslistor mm snyggt formaterade när man är klar.

PP

Nu funkar pubMed connect. Helt otroligt det fungerar med 10.3.4!!!

Jag glad!

PP

Otroligt.

Då åker 7:an in trots allt!

Jag tar upp trågden igen. Nu fungerar nämligen inte pubmed connect längre.
Jag vet inte vad jag har gjort för fel. Tror inte ngt är ändrat sen det fungerade för ett par veckor sedan.
vad trött jag blir! Snälla berätta för mig vad jag har glömt att kolla.

PP
EDIT: stavfel

Ursprungligen av powerplant:

Jag tar upp trågden igen. Nu fungerar nämligen inte pubmed connect längre.
Jag vet inte vad jag har gjort för fel. Tror inte ngt är ändrat sen det fungerade för ett par veckor sedan.
vad trött jag blir! Snälla berätta för mig vad jag har glömt att kolla.

PP
EDIT: stavfel

Nu kommer ett luddigt svar men jag har kommit fram till att Office v.X + Endnote 6 är den mest stabila lösningen. Har haft en massa problem med 7:an (tillsammans med v.X och därför valt att vänta med 7:an tills den fungerar med Office 2004.

Ibland får man bara kapitulera. "If it works - don't fix" va´ det någon som sa...

I kommentarerna på denna sida finns en förklaring på varför EndNote ej funkar med 2004.

"Actuually, the change in Office 2004 that makes it incompatible with EndNote is not in Word at all. We had to make a change to another shared library to solve an incompatibility with Panther that would have prevented Office from working on that OS at all. That change was not made lightly -- we knew up front that it would mean that EndNote and MathType would fail to work. It was a matter of making tradeoffs -- release a product that works with EN/MT but doesn;t work on Apple's new OS, or release a product that works on Apple's OS but requires 3rd party vendors to make a change.

The former basically puts Office dead in the water from the get-go, whereas the latter can be remedied and eventually everybody is happy.

Schwieb
MacBU Development Lead"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-27 23:55

Tips om endnote inte kan söka online: välj Preferences och klicka på online. Klicka på knappen "EndNote Defaults" då skall det lira

Men nu finns Endnote 8 som fungerar utan problem.

Ursprungligen av iJohannes:

Men nu finns Endnote 8 som fungerar utan problem.

Och snart kommer Bookend 8

Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Och snart kommer Bookend 8

Nu äntligen har Bookend 8 släppts. Nyheterna är bland annat fullt Unicode-stöd.

Yeah, yeah

tar upp en gammal tråd. Igen
Jag har precis uppdaterat till Word2004 och endnote8 Får ni (iJohannes) connectandet att funka. Jag kan koppla upp mig till tex Stockholms universitets katalog men inte pubMed. Det är ju pubmed jag vill ha!
Jag får upp rutan för inmatning av söktermer men sen när jag trycker på search så blir liksom knappen aldrig nedtryckt och Endnote tar upp all processor direkt. Ända lösningen är att tvångsavluta. Annars så fungerar Word2004 (med servicepack 1) riktigt bra. Excel var lite annorlunda men jag vänjer mig väl.

Bevaka tråden