Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är fördelarna med Mac?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

mac istället för pc?

• Medlem
  • Österåker
  • 2004-05-23 17:09

Os X!

Ursprungligen av freemanen:

mac istället för pc?

Du slipper dom flesta av WinPCs nackdelar.

Ursprungligen av Errol Garner:

Du slipper dom flesta av WinPCs nackdelar.

som är?

som är?

Bland annat Virus Trojaner och ett allmänt ologiskt "omodernt operativsystem"

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-23 17:23

Allt du utför på datorn känns på något mycket märkligt sätt mycket roligare och man känner sig mer effektiv. Flummigt jag vet, men en nog så viktig faktor. OS X är helt fantastiskt enligt min mening med alla smarta funktioner, stabiliteten och sedan är det ju ap-snyggt dessutom Tro mig, jag är Windows- och Macanvändare sedan många år och känslan är helt klart annorlunda.

• Oregistrerad
  • 2004-05-23 18:23

Personligen (och då menar jag verkligen personligen) så känns allt annat tråkigt...
å andra sidan kan ju alla dessa högar av skitburkar jag testat vart undantagsfall (otroligt många undantag) varje gång jag kommer hem och öppnar pismon så känner jag mig hemma. Och om jag inte öppnat pismon på ett tag så känns allt fel.
För mig så har mitt datorval absolut ingenting med hårdvara att göra, det är en känsla av vad som är rätt (för mig).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-23 18:43

Fördelar:
+ Inga virus och trojaner
+ Logiskt, rationellt gränssnitt
+ Enkelt att installera och avinstallera program (dra till programmappen resp. kasta i papperskorgen)
+ Enkelt att skapa en färdig installation och sedan klona den till en extern hårddisk (grymt bra!)
+ Färre drivrutinsproblem
+ Vackert gränssnitt
+ Väl fungerande maskiner
+ Bästa bärbara datorerna

Nackdelar:
- Litet spelutbud (gör inget: jag är ingen spelare, och vore jag det skulle jag köpa en spelkonsol, en Xbox eller motsvarande)
- Dyrare burkar (åtminstone de stationära)
- Man är bunden till en datortillverkare

Fördelarna för Mac är fler än nackdelarna tycker jag, men inget hindrar att man som jag har både Mac och PC:

• Oregistrerad
  • 2004-05-23 18:52

Vad kan inte Mac som Win kan?
Team Speak - prata i kuta och skjuta spel med fler personer (iofs under utveckling för Mac).

Någon mer FUNKTION som Mac inte har som finns hos Win?

Ursprungligen av bhagert:

Vad kan inte Mac som Win kan?
Team Speak - prata i kuta och skjuta spel med fler personer (iofs under utveckling för Mac).

Någon mer FUNKTION som Mac inte har som finns hos Win?

Det funkar inte att spela Project Entropia på Mac, inte ännu i alla fall.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-23 19:00

Hmmmm... Win-M = Minimera alla fönster? På Macen måste man gå till Finder och trycka på alt-H.

Exposé är väl ändå en så mycke bättre funktion

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-23 20:43

Jag har lust att skriva så mycket i denna tråden då jag just spenderat hela dagen med att försöka konfigurera ett nätverk som kört ihop sig mellan olika Windowsdatorer hos en polare. På guiden "Installera nätverk" spottade windows ur sig något i stil med: "Kan inte hitta drivrutiner till nätverkskortet. Vill du söka på Internet efter drivrutiner?" (Datorn ansluter till internet via nätverkskortet). :rolleyes:

Så, ja, det som är bra med mac är att det bara fungerar...

...men en sak man måste ha är USB Overdrive, annars kan man inte stänga av mus/scrollacceleration.

Dagens kuggfråga: Är fördelarna med macen fler än nackdelarna med Windows-pc:s?

Tänk på den ni...

Ursprungligen av Marcus Holmer:

Dagens kuggfråga: Är fördelarna med macen fler än nackdelarna med Windows-pc:s?

Tänk på den ni...

Jasså men tänk om man är en CAD människa Då är det plötsligt tvärt om !

Allt beror på vad du ska göra med datorn, vissa saker har Pc fler fördelar än Mac medan andra saker gör att Macen har fler fördelar!
Sedan bara att man har många fördelar betyder det inte att det väger mer eller har större inflytande än den som har få fördelar! Tänk att de få fördelarna kan ha större värde än massa små fördelarna hos konkurrenten!

T.ex. En Cadare som jobbar i AutoCad och programmet bara finns till Pc då spelar egentligen alla 20 fördelarna med mac ingen större roll för att AutoCad finns inte till Mac.
Skillnaden kan vara stor för somliga medan liten för andra!

• Oregistrerad
  • 2004-05-24 21:21
Ursprungligen av Hunter78:

Jasså men tänk om man är en CAD människa Då är det plötsligt tvärt om !

Allt beror på vad du ska göra med datorn, vissa saker har Pc fler fördelar än Mac medan andra saker gör att Macen har fler fördelar!
Sedan bara att man har många fördelar betyder det inte att det väger mer eller har större inflytande än den som har få fördelar! Tänk att de få fördelarna kan ha större värde än massa små fördelarna hos konkurrenten!

T.ex. En Cadare som jobbar i AutoCad och programmet bara finns till Pc då spelar egentligen alla 20 fördelarna med mac ingen större roll för att AutoCad finns inte till Mac.
Skillnaden kan vara stor för somliga medan liten för andra!

Är jag dum (brukar vara det) eller finns inte AutoCAD till mac? Är helt säker på att det fanns till classic i.a.f... Sen har jag hört viskas ngnstans att ngt liknande ArkiCAD är bättre än AutoCAD och att det funkar bättre än AutoCAD... men vad vet jag, har aldrig caddat i hela mitt liv.
Är bara lite småintresserad av allt möjligt bjäfs.

Ursprungligen av Jonny Larsen:

Är jag dum (brukar vara det) eller finns inte AutoCAD till mac? Är helt säker på att det fanns till classic i.a.f... Sen har jag hört viskas ngnstans att ngt liknande ArkiCAD är bättre än AutoCAD och att det funkar bättre än AutoCAD... men vad vet jag, har aldrig caddat i hela mitt liv.
Är bara lite småintresserad av allt möjligt bjäfs.

AutoCAD finns inte till mac, men har funnits för länge sedan. ArchiCAD finns, och är väldigt kompetent Även VectorWorks är mycket bra. Det som saknas är tyngre CAD-program som SolidWorks och Pro/E samt tyngre FEM.program. Rent allmänt saknas även de tyngre grafikkorten till macen, vilket apple borde ändra på snarast. då tänker jag mest på Fire GL, Wildcat och Quadro-korten.

Läste någonstans att det kostade ca 1miljard dollar att ta fram Mac OS X, vilket även Windows XP kostade att ta fram.
Apple satsade alltså denna summa på oss 2-3 % av världens datoranvändare. Microsoft satsade den summan på ca 95% av världens datoranvändare. Vad kostar Panthern att köpa, jo 1195kr exl. Vad kostar Win XP Pro, jo 2895kr exl. Apple byggde från scratch( och bra blev det också!), medans Windows valde att "kludda till" win 2000 ( ok lite mer gjorde dom väl):).När jag tänker på såna här saker, inser jag ganska lätt fördelarna med macen. Priserna: www.dustin.se

Ursprungligen av Böckert:

Läste någonstans att det kostade ca 1miljard dollar att ta fram Mac OS X, vilket även Windows XP kostade att ta fram.
Apple satsade alltså denna summa på oss 2-3 % av världens datoranvändare. Microsoft satsade den summan på ca 95% av världens datoranvändare. Vad kostar Panthern att köpa, jo 1195kr exl. Vad kostar Win XP Pro, jo 2895kr exl. Apple byggde från scratch( och bra blev det också!), medans Windows valde att "kludda till" win 2000 ( ok lite mer gjorde dom väl):).När jag tänker på såna här saker, inser jag ganska lätt fördelarna med macen. Priserna: www.dustin.se

Jo fast nu får man iofs en PC inkl WinXp för runt 3000 plus moms.

Siffrorna är nog i underkant både OSX och XP har nog kostat mer än 1 miljard dollar att ta fram speciellt om man räknar in licens och patentkostnader.

Och nog sysselsätter MS lite fler programmerare och supportpersonal än Apple. fast Apple's peronal verkar ju ha lite bättre fokus.

• Medlem
  • 2004-05-25 01:11

Apple satsade alltså denna summa på oss 2-3 % av världens datoranvändare. Microsoft satsade den summan på ca 95% av världens datoranvändare.

Det är nog inte inklusive uppköpet av NeXT och tio år av dåliga satsningar / bra erfarenheter (beroende på vilket humör man är på)...

Men då glömmer du bort eller förbiser att Apple tjänar pengar på hårdvaran också, det gör inte Microsoft.

Fast apple byggde ju inte riktigt från scratch. OS X är baserat på både BSD och lite saker från Next.

Ursprungligen av Kristofer G:

Fast apple byggde ju inte riktigt från scratch. OS X är baserat på både BSD och lite saker från Next.

OK! Allt köttet kring kärnan då;)

OK! Allt köttet kring kärnan då;)

Ville bara bråka lite

• Oregistrerad
  • 2004-05-24 21:23

Medan Digital Perfromer bara finns till Mac och inte till Win...

Funkar åt båda hållen.

Hmmm: Kuggfrågan verkar vara en addition inte en jämvikt

Ursprungligen av bhagert:

Medan Digital Perfromer bara finns till Mac och inte till Win...

Funkar åt båda hållen.

Hmmm: Kuggfrågan verkar vara en addition inte en jämvikt

Kugfrågan handlar om Vad personen kommer att använda datorn till och vilka program han/hon ska använda! Därefter välja platform och se om programen finns till båda plattformarna eller bara till en!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-24 22:15

mac istället för pc?

Beror på vad du ska göra/använda den till.

• Medlem
  • 2004-05-25 01:25

Personligen tycker jag att mac-människor oftast är trevligare - och att de har gjort ett medvetet val. Det är lättare att se fördelarna med något när man inte bara väljer det andra har. (Känner iofs några som knappt vet att de har mac...) Nackdelen kan ju vara de aldrig sinande "datorkrigen".

Om man ska vara krass så kan man dela upp det i två delar
1. När man har en fast supportdebitering vill man ha mac
2. Vid timpris vill man ha pc. I motsatt fall blir det inte mycket pengar

1
Bevaka tråden