Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkort som inte funkar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kör som Dj på en restaurang med dator, en 800 Mhz iMac (frostvita) med 512 Mb internminne. Tvingas köra direkt från hörlursutgången till mixern istället för, som jag vill, med mitt splitter nya m-audio firewire audiophile ljudkort som ger kraftigare ljud in i mixern. Varför? Jo, ljudkortet lägger av efter 1-1,5 tim! Inte så kul i denna miljö där musiken är en viktig del av erbjudandet till kund och jag är instrumentell i detta. Har senaste drivrutiner installerade från M-audios hemsida, kör Mac OSX 10.3.3. Programmet jag kör på restaurangen heter MegaSeg. Jag föredrar detta framför iTunes eftersom iTunes mixningar (inst på 12 sek) är så yxiga. MegaSeg kan köra en relativt snygg mix även on the fly (d v s tryck på Segue-knappen mitt i en låt och den mixar ok till nästa, typ Move on Up efter 5 min av 11...)
Jag kör Disk Utility ofta och har inte fler program igång än nödvändigt. Stänger av alla strömsparartjosan när jag kör på restaurangen.
Fråga till någon audiokunnig:
1. kan det vara konflikt mellan hårdvara och programvara?
2. Eller är det helt enkelt så att ljudkortet är känsligt för restaurangens alla termostater, kylar etc som slår på och av?
3. Ska man satsa på någon form av equalizer för elen, alltså någon form av pryttel som jämnar ut strömmen, mellan eluttaget i väggen och mac-sladden?
4. Finns det något idiotsäkert ljudkort som alltid funkar eller måste jag nöja mig med hörlursutgången?

Har du testat om samma sak händer när du kör i hemmiljö? Om inte, kan man ju misstänka att strömspikar på elnätet som du säger ställer till det där du jobbar.
Då finns det ju prylar som fixar "ren" el in till din utrustning.

Händer samma sak hemma kan man ju börja misstänka skumma drivrutiner till ljudkortet eller buggar i MegaSeg.

Ursprungligen av vladimir:

1. kan det vara konflikt mellan hårdvara och programvara?
2. Eller är det helt enkelt så att ljudkortet är känsligt för restaurangens alla termostater, kylar etc som slår på och av?
3. Ska man satsa på någon form av equalizer för elen, alltså någon form av pryttel som jämnar ut strömmen, mellan eluttaget i väggen och mac-sladden?
4. Finns det något idiotsäkert ljudkort som alltid funkar eller måste jag nöja mig med hörlursutgången?

1. Ja
2. Nej
3. Behövs antagligen inte.
4. Finns inget som är idiotsäkert

Använder du nätdelen till M-Audio ljudkortet eller kör du bara på strömmen från FireWire porten ?

M-Audio Firewire Audiophile Strul

Ursprungligen av Errol Garner:

1. Ja
2. Nej
3. Behövs antagligen inte.
4. Finns inget som är idiotsäkert

Använder du nätdelen till M-Audio ljudkortet eller kör du bara på strömmen från FireWire porten ?

Svar: Jag har kört båda varianterna, påverkar inte nerkopplingen efter 1-1,5 tim och enstaka dippar.
Har provkört hemma i kontinuerlig drift, då lägger det också av. Dock ej när jag DJade på 50-årsfest i 8 timmar (!) i sträck.
Kan Du rekommendera ett DJ/ljudprogram som inte ger dessa konflikter, om det nu är där skon klämmer?

Svar: Jag har kört båda varianterna, påverkar inte nerkopplingen efter 1-1,5 tim och enstaka dippar.
Har provkört hemma i kontinuerlig drift, då lägger det också av. Dock ej när jag DJade på 50-årsfest i 8 timmar (!) i sträck.
Kan Du rekommendera ett DJ/ljudprogram som inte ger dessa konflikter, om det nu är där skon klämmer?

Tror inte det har med "DJ" programmet att göra utan med drivrutinerna M-Audios är tyvärr inte 100% lysande.

Har du förresten provat alla olika inställningar i M-Audio menyn i systeminställningarna?

M-Audio Firewire Audiophile Strul

Tror inte det har med "DJ" programmet att göra utan med drivrutinerna M-Audios är tyvärr inte 100% lysande.

Har du förresten provat alla olika inställningar i M-Audio menyn i systeminställningarna?

Svar: Nej, faktiskt inte! Jag har bara sett till att jag har rätt ljudinställningar under ljud i systeminst och kör default inställningar i M-Audio mixerläge (vilket förmodligen är samma som menyn under systeminst).
Vitsen med MegaSeg (megaseg.com) är förresten att ljudet "dubblas", d v s ljud ut går via firewire ljudkortet till mixern, preview/cue-läge går via inbyggda ljudet till hörlurar. Jag har dock inte lyckats särskilt bra med deras mixningar i realtid, utan kör som regel på "autoseg". I den krogmiljö där jag jobbar är inte mixnyanserna så viktiga, snarare att "Det gör ont" med Lena Ph kommer igång så att inte tjejgänget vid bord 3 tröttnar och drar till nästa ställe...
Har inte datorn med ljudkortet tillgängligt här på kontoret på stan, så jag får återkomma med rapport senare ikväll.
Tack för Ditt engagemang! Vad vore livet utan musik?? Mvh

Svar: Nej, faktiskt inte! Jag har bara sett till att jag har rätt ljudinställningar under ljud i systeminst och kör default inställningar i M-Audio mixerläge (vilket förmodligen är samma som menyn under systeminst).

Prova att öka bufferten/latencyn och kanske prova andra samplingsfrekvenser och stänga av in/utgångar du inte använder.

• Medlem
  • 2004-07-06 20:19

Prova att öka bufferten/latencyn och kanske prova andra samplingsfrekvenser och stänga av in/utgångar du inte använder.

Vad innebär latency?

Ursprungligen av Enar:

Vad innebär latency?

Latency kan sägas vara den tid/fördröjning det tar för ljudet att transporteras genom datorn från in till utgång. Om man ökar latencyn genom buffring så får datorn det lite lättare. Om man sänker Latencyn så brukar det uppstå problem.

• Medlem
  • 2004-07-07 10:11

Jag har en m-audio transit. Nu har jag äandrat inställningar lite, ska se om det hjälper.

För mer om mina problem, se http://99mac.se/forum/showthread.php?p=390343

1
Bevaka tråden