Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Quark 4.0 eng version i OS 9 (svenska) Hjälp!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Någon som kan hjälpa mig med detta?
Jag har precis köpt en begagnad Quark 4.0 engelsk version och har installerat
den på min imac. Jag har system 9.2, den svenska.
När jag ska starta quark står det följande:

“This version of Quark Xpress cannot be run with this system language.”

Är det helt kört och måste jag då byta till engelska OS 9.2 eller köpa en
svensk Quark version?
Jag hoppas på att det finns någon annan lösning.

Jag är oerhört tacksam för svar.

mvh

Ingela

• Medlem
  • 2004-05-25 17:23

Ställ om språket i alla systeminställningar till engelska och testa.

• Medlem
  • 2004-05-25 17:31

När jag tänker efter hade jag en dansk QXP4 ett tag, tills jag fick QXP5. Men den klagade inte på att jag hade ett svenskt system. Och jag vet att en amerikansk QXP4 fungerar i ett svenskt system. Startar du datorn i OSX och öppnar QXP i Classic eller startart du datorn i OS9?

Ursprungligen av Baron:

När jag tänker efter hade jag en dansk QXP4 ett tag, tills jag fick QXP5. Men den klagade inte på att jag hade ett svenskt system. Och jag vet att en amerikansk QXP4 fungerar i ett svenskt system. Startar du datorn i OSX och öppnar QXP i Classic eller startart du datorn i OS9?

Jag har en amerikansk version.
Då ska det alltså funka på något sätt, vad bra!

Ska försöka att hitta igen alla systeminställningar. Är lite vilsen även om jag
har haft Mac rätt så många år, men jag är ingen tekniker.
Jag startar datorn i Classic läget, men ska jag göra tvärt om istället?

Kör uppgraderingarna till 4.11. Är det samma problem efter det? Kolla så du har senaste drivrutinen för dongeln. Har du USB dongel?

Ursprungligen av pizzabudet:

Kör uppgraderingarna till 4.11. Är det samma problem efter det? Kolla så du har senaste drivrutinen för dongeln. Har du USB dongel?

Jag har en cd med uppgradering till 4.1 så det ska jag fixa. Nej, jag har ingen USB dongel,
det behövs inte till denna version. Det är kanske därför som det inte funkar

Jag sa fel alldeles nyss. Jag startar datorn i 9.2 läget, men det är kanske samma sak.

Hej igen!
Det går inte bra för mig.
Jag har fortfarande problem med QXP 4.0. Nu har jag ändrat språket till engelska, testat
att starta om datorn i OS X och därerfter försökt öppna QXP men det funkar tyvärr inte.
samma meddelande om att "this version of Quark Xpress cannot be run with this system language."
Lyckades inte heller installera 4.1. Det är kanske lika bra att jag köper engelska OS 9.2 eller?
Har fått veta att man kan köra den istället, men behålla OS X svenska. Problemet är nog
att jag måste formatera datorn och dela upp den i två partitioner (eller vad det nu heter).
Tyvärr är jag inte så kunnig när det gäller sådant. Finns det någon som har ett bättre förslag. Jag ger inte upp hoppet!

• Medlem
  • 2004-05-26 09:56

Dongeln försvann väl iom QXP5? Det låter som om du har en knepig QXP.

Vad hände när du försökte uppgradera till 4.1?

Ursprungligen av Baron:

Dongeln försvann väl iom QXP5? Det låter som om du har en knepig QXP.

Vad hände när du försökte uppgradera till 4.1?

Jag har en gratisskiva som följde med macworld. Det följde med två olika uppgraderingar.
En som heter QXP 4.1 Updater HKey (den med dongeln), samt
QXP 4.1 Updater (den som jag ska använda).
När jag startar uppdateringen genom att klicka OK så står det:
"Välj den PPC Quark Xpress som ska uppdateras". Det är här problemet börjar.
Jag letar rätt på programmet QXP dvs ikonen, men när jag klickar på den står det bara att "den markerade filen är inte en version av PPC Quark Xpress som kan uppdateras".
Har jag gjort något galet?

Obs! Jag har precis börjat lära mig att installera program så felet kanske ligger hos mig.
Tidigare ropade man bara på en tekniker när datorn krånglade, men nu sitter jag hemma och då är det genast krångligare.

Min version heter bara QXP 4.0 (ej passport). Förpackningen är helt ny men vad hjälper det?

• Medlem
  • 2004-05-26 11:26

du borde nog ladda hem en amerikansk uppdaterare till din amerikanska QXP. Det framgår inte om skivan är svensk eller amerikansk. Sånt där finns på www.quark.com

Ursprungligen av Baron:

du borde nog ladda hem en amerikansk uppdaterare till din amerikanska QXP. Det framgår inte om skivan är svensk eller amerikansk. Sånt där finns på www.quark.com

Instämmer.

De flesta CD skivor har för gamla uppdateringar.

Få se nu... Quark i USA använde väl inte dongle va? Fick dom inte kritik för att det bara vara i Europa man körde med detta? Det skulle ju kunna förklara varför programmet inte har någon dongle. Det finns ju en förklaring till och då går det nog inte att uppgradera... if you know what I mean... wink wink...

Nu har jag uppgraderat till 4.1. Det gick bra att hämta uppgradering från Quarks hemsida, men problemet med att starta QXP kvarstår!
Jag har inte lyckats ändra språket till engelska i 9.2, hittar inte alla inställningar, däremot gick det bra i X. Har det någon betydelse?

• Medlem
  • 2004-05-26 16:33

Det ska inte spela nån roll... Jag kommer inte lämngre än så här. Jag vet att det krånglar i OSX med språk och så där, men det krångelfria 4:or jag känner till kankske var Passport. Jag vet inte vad mer man kan göra än att peta i antingen ett amerikanskt system eller försöka byta din qxp-licens mot en svensk. (Lycka till... :rolleyes: ) Sorry. Meddela gärna hur det går.

Ursprungligen av Baron:

Det ska inte spela nån roll... Jag kommer inte lämngre än så här. Jag vet att det krånglar i OSX med språk och så där, men det krångelfria 4:or jag känner till kankske var Passport. Jag vet inte vad mer man kan göra än att peta i antingen ett amerikanskt system eller försöka byta din qxp-licens mot en svensk. (Lycka till... :rolleyes: ) Sorry. Meddela gärna hur det går.

Tack för all hjälp ändå!
Jag ska försöka få tag på en svensk version istället. Nu vet alla att jag har en amerikansk Quark Xpress licens till salu i alla fall
/Ingela

Ursprungligen av Ingela P:

Tack för all hjälp ändå!
Jag ska försöka få tag på en svensk version istället. Nu vet alla att jag har en amerikansk Quark Xpress licens till salu i alla fall
/Ingela

Hej Ingela,

Alla är inne på rätt spår. För att kunna starta din Amerikanska Quark XPress måste du byta din "Keyboard Layouts" i Findern till "U.S."
Gå in under "Apple Menu - Control Panels - Keyboard" och kryssa i rutan framför den amrikanska flaggan. Stäng fönstret.
Ändra din Keyboard Layout (en egen meny brevid klockan) till "U.S." och starta Quark, så ska det fungera.

Skulle man kunna testa med att starta från engelska OS 9 CD och innan man installerar om allt så testar man att starta Quark? Om den går igång så är det troligen ett engelskt system som krävs.

• Medlem
  • 2004-05-26 17:08

Ja, det var en bra idé! Då gäller det att få tag i en dylik. QXP är inte beroende av tillägg eller annat vad jag vet, så det borde fungera.

Jag ska nog kunna få tag på en OS 9 skiva. Kanske inte den senaste versionen, men ändå.
Vet ni om det fungerar problemfritt att ha en engelsk version av OS 9, men den svenska i OS X?
Jag har tänkt uppgradera den här krångliga 4.1 versionen till 6:an, men eftersom jag inte har något företag, (inte än på ett tag) så känns det lite dyrt att köpa det med privata pengar. Jag har räknat med att jag ska kunna använda 6:an i det svenska systemet utan problem, men nu vet man aldrig...

Tack för all hjälp än en gång!

1
Bevaka tråden