Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mic PROBLEM!!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Imac 400 DV/SE och vill kunna använda mitt headset (ett Cosonic CD-750) fullt ut, men när jag sätter in micen för att testa den så händer det ingeting. Jag testade micen på en annan dator (en pc) där den fungerade, och jag har ändrat i "systeminst./ljud" till "extern ljud ingång" . Är det möjligen
så att man behöver drivrutiner till en helt vanlig mic med vanlig mic kontakt eller??

PS. På min gamla performa 5320 är det samma problem där jag testade med en Apple mic
, som också funkade på en annan dator, så jag undrar om det finns något samband kanske.DS.

• Oregistrerad
  • 2004-05-25 20:30

Tidigare var det så att Apple körde med specialkontakter för mic-in (stereoingång om jag inte minns fel, till skillnad mot monoingången på PC). Detta gjorde att det inte går att tycka in ett vanligt headset. Också anledningen till Apple Pro (?) mikrofonen som fanns förut.

Vet inte hur det är idag, men ovanstående skulle ju kunna vara förklaringen.

• Medlem
  • International user
  • 2004-05-26 20:59

digital bandspelare

Hej, är det någon som kan tipsa om vad man kunde använda sig av för att göra ljudupptagningar på fältet. Någon liten och lätt mojäng som ändå ger en god kvalitet utan att kosta skjortan, ljudet skall jag ha till olika siter som jag gör i flash. Vilka programvaror kan man editera ljudet med när man fått in det på macen.

Helt ny på ljudbiten, och tacksam för alla tips
Peter

• Oregistrerad
  • 2004-05-26 21:25
Ursprungligen av pite_jakke:

Är det möjligen så att man behöver drivrutiner till en helt vanlig mic med vanlig mic kontakt eller?

Givetvis behöver man inte drivrutiner för en analog signal, den samplas så gott det går vad det är är…
Dock har iMac (dom som har mic-ingång) ingång för plain-talk micar vilket är en en smula längre 2,5mm kontakt än vanligt…
Orsaken till detta är att apple ville ha ett bättre s/n-förhållande än vad lågnivåmicar ger, för att kunna använda speech recognition och speakable items (det sista funkar finfint i X oxå), och då behövdes strömmatning till micen och därav "specialpluppen" (för en vanlig mic brinner gärna upp av strömmatningen).
Du har inget headset till telefonen? (bluetooth) För då kan du använda det istället... (med en bluetoothadapter i en USB-port)

Ursprungligen av Pär:

Givetvis behöver man inte drivrutiner för en analog signal, den samplas så gott det går vad det är är…

jag... tänkte bara, för jag ringde nämligen apple support i sverige.. där sa en kille "att man givetvis behövde drivrutiner" vilket jag aldrig varit med om tidigare.

Ursprungligen av Pär:

Dock har iMac (dom som har mic-ingång) ingång för plain-talk micar vilket är en en smula längre 2,5mm kontakt än vanligt…
Orsaken till detta är att apple ville ha ett bättre s/n-förhållande än vad lågnivåmicar ger, för att kunna använda speech recognition och speakable items (det sista funkar finfint i X oxå), och då behövdes strömmatning till micen och därav "specialpluppen" (för en vanlig mic brinner gärna upp av strömmatningen).

det skulle nog kunna vara som du säger...går detta att ordna på något sätt , förutom att köpa en sån
där plain-talk mic. Mitt hedset köpte jag för 160kr så det är väl ingen super kvalitet, men micen fungerar ju på andra datorer...

Ursprungligen av Pär:

Du har inget headset till telefonen? (bluetooth) För då kan du använda det istället... (med en bluetoothadapter i en USB-port)

tyvärr har jag ingen ingen telefon, blutooth headset eller BT adapter så det blir nog lite svårt...

1
Bevaka tråden