Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Klocka en mac?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det att klocka en Mac?

Polarna snackar om att klocka sina Pc-burkar hela tiden...

Och om det går, är det värt det? är det lagligt?

Ursprungligen av Gustaf Haag:

ja det går, fast det kräver stor försiktighet och koncentration+lödkölv
Här är en sida...
tune up your mac

Ursprungligen av Gustaf Haag:

Polarna snackar om att klocka sina Pc-burkar hela tiden...

Ja det går att klocka dom flesta macar men det ger knappast någon märkbar skillnad i dom flesta fallen , precis som för PCs. Men det är väl kul att trimma för vissa. Mer minne och snabbare hårdisk ger oftast bättre och stabilare resultat.

Okej... var bara lite nyfiken...

Med tanke på hur mycket hårdvara dom förstört så skall jag nog inte testa själv...

Nej. Avstå du.
Vad gäller "lagligt" får du ju göra vad du vill med din dator, i stort sett.
Garantin ryker ju naturligtvis omedelbart, om det var det du menade med "lagligt".

• Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-05-26 08:57

Det går alldeles utmärkt på en del maskiner och går nästan inte alls (läs: är inte värt jobbet) på vissa. Precis som i peze-svängen alltså.

Min blåvita är klockad 100 MHz (300 -> 400) och går som en klocka. Sjäva klockningen tog c:a 2 minuter, men på just blådåren handlar det ju om att jumpra om ett par byglar bara. (Samma gäller på G3towers f.ö.) Märkbart snabbare. Men på en hyfsat ny maskin är det nog mer minne som ger den bästa prestandaökningen, ev.komplettat med ett bättre grafikkort - isynnerhet om man gamear.

• Medlem
  • Piteå
  • 2004-05-27 17:37
Ursprungligen av tomcat:

Det går alldeles utmärkt på en del maskiner och går nästan inte alls (läs: är inte värt jobbet) på vissa. Precis som i peze-svängen alltså.

Min blåvita är klockad 100 MHz (300 -> 400) och går som en klocka. Sjäva klockningen tog c:a 2 minuter, men på just blådåren handlar det ju om att jumpra om ett par byglar bara. (Samma gäller på G3towers f.ö.) Märkbart snabbare. Men på en hyfsat ny maskin är det nog mer minne som ger den bästa prestandaökningen, ev.komplettat med ett bättre grafikkort - isynnerhet om man gamear.

Vill så gärna klocka min dual 1.42 men har inte hittat några vettiga tips om hur man gör det, och jag antar att jag måste skaffa lite effektivare kylning då eftersom att den redan går nog varm.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 21:51

En kompis klockade upp sin PowerBook 400 MHz till 500 MHz. Riktigt pilljobb med små jumprar men det gick. Efter det gick inte fläkten igång lika ofta som innan. Mindre belastning på processorn eller något! Den fungerar fortfarande fint än idag.

1
Bevaka tråden