Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pantone Violet C, vilka CMYK/RGB värden har den egentligen

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-26 10:00

Det skall tryckas visitkort och brevpapper och annat med denna färgen i loggan. Jag har fått lite olika värden som ska föreställa Pantone Violet C.

RGB: #23266d eller #24266e samt CMYK: 86,85,57,0 eller 67,65,0,57. RGB värdena kan jag direkt säga att de är tokiga, de är blåa. De båda CMYK värdena ser lila ut men med olika mättnad(?).

Nån som vet?

Grejerna har lämnats på tryck tidigare och kommer alltid tillbaka som helt blåa, de skyller på att färgen är svår att trycka.

Ursprungligen av molia:

Det skall tryckas visitkort och brevpapper och annat med denna färgen i loggan. Jag har fått lite olika värden som ska föreställa Pantone Violet C.

RGB: #23266d eller #24266e samt CMYK: 86,85,57,0 eller 67,65,0,57. RGB värdena kan jag direkt säga att de är tokiga, de är blåa. De båda CMYK värdena ser lila ut men med olika mättnad(?).

Nån som vet?

Grejerna har lämnats på tryck tidigare och kommer alltid tillbaka som helt blåa, de skyller på att färgen är svår att trycka.

Rent spontant känns det som alla värden är felaktiga (vem har fått fram dem och hur). Det borde rimligtvis vara mindre cyan än magenta för att få fram en ton som liknar violett och jag tror att du kan komma nära utan att blanda in vare sig gult eller svart.

Bifogar värden från "Art Directors toolkit" som kanske kan vara användbara?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-26 10:29

CMYK: 90,95,0,0 (pantone solid to process guide, coated euro)
Men Violet C blir helt annorlunda separerad.

Varför separera den överhuvudtaget, tryck den separat.

Ursprungligen av Linus:

Varför separera den överhuvudtaget, tryck den separat.

Det är naturligtvis den bästa lösningen att trycka den som en ren dekorfärg. Varför tänkte jag inte på det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-26 10:33

Chilawert, vet du varför Art Directors Toolkit levererar andra CMYK-värden än Pantoneskalan jag har?

Ursprungligen av Linus:

Chilawert, vet du varför Art Directors Toolkit levererar andra CMYK-värden än Pantoneskalan jag har?

Nej, men jag är inte förvånad. Definierar du en dekorfärg i PMS i olika programvaror och ändrar färgläge till exempelvis CMYK får du olika värden i olika program. För den som vill gräva vidare kan jag rekommendera Kalle Wångstedts seminarier om bl a färgstyrning på Bold.se.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-26 10:41

De tidigare värden har jag fått den som lämnat in sakerna på tryck och fått värdena av tryckaren.

Tack för svaren men nu blev det ännu fler värden att förvilla sig i

Dekorfärg är kanske bra. Då är frågan hur ställer jag in det i mina program så jag kan se det på rätt på skärmen och skapa mig en fin PDF. Vilka värden skall den ha frågar man sig. Jag är inget proffs.

Du definierar helt enkelt färgen som en ren dekorfärg d v s PMS Violet C istället för att använda RGB, CMYK eller andra färgskalor. Är det inga fler färger i logon (antar att svart är iblandat också) kommer du ju dessuom undan med färre filmer/plåtar och trycket blir betydligt billigare än om du hade kört fyrfärg.

Jag vet inte vad du kör för programvara men i de flesta förekommande program kan du ju välja en ren PMS färg från färgbiblioteket och sedan är det ju upp till tryckaren, hur skärmvisningen ser ut i det fallet spelar mindre roll.

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-05-26 10:51

Jag tackar så mycket för hjälpen och ger på det igen.

Om det fortfarande är aktuellt kanske jag kan bidra med lite information. Jag instämmer med Chilawert och Linus i att den bästa lösningen vore att trycka med en dekorfärg, i synnerhet när det gäller brevpapper och visitkort.

Vad gäller CMYK/RGB-värden så finns det en del fallgropar att se upp för. Det finns olika versioner av Pantonefärgerna. Den aktuella, från maj 2000, används i färgbiblioteken i Quark 5.0, Indesign 2.0, Illustrator 10 och nyare. Äldre versioner av programmen har äldre definitioner av färgerna. Din färg, Pantone Violet C, har i den aktuella definitionen värdena C98 M100 Y0 K0.

Pantone har dessutom skapat en separat uppsättning definitioner speciellt anpassade för europeiska tryckfärger. Värdena för din färg är i detta fall C90 M95 Y0 K0. Den ska, enligt definitionen, då namnges "Pantone Violet EC" (EURO Coated) (även om detta naturligtvis inte har någon betydelse för hur färgen kommer att se ut). Denna simulering borde ge en större likhet med originalfärgen (om tryckningen sker i Europa). Den föregående simuleringen (98/100/0/0) är dock enligt min erfarenhet betydligt vanligare eftersom folk normalt plockar färgerna från biblioteken i programmen där EURO-färgerna inte ingår.

När det gäller att bestämma RGB-värden för Pantone-färger, så brukar det bästa alternativet vara att använda Photoshop, som har LAB-definitioner av färgerna. Att konvertera CMYK-simuleringarna till RGB är motverkar så att säga syftet, eller i alla fall en av anledningarna, med att använda Pantone-färger från första början, det vill säga att få tillgång till en större, förutsägbar, färgrymd.

RGB-värdena, konverterade i Photoshop från LAB till RGB med relativ kolorimetrisk återgivning, är som följer:

R79 G3 B169 (Apple RGB, för Mac)
R57 G0 B156 (sRGB, för PC)

Förmodligen är det bäst att använda PC-värdena eftersom denna platform ju är vanligast.

Senast redigerat 2004-06-09 15:29
1
Bevaka tråden