Om det fortfarande är aktuellt kanske jag kan bidra med lite information. Jag instämmer med Chilawert och Linus i att den bästa lösningen vore att trycka med en dekorfärg, i synnerhet när det gäller brevpapper och visitkort.
Vad gäller CMYK/RGB-värden så finns det en del fallgropar att se upp för. Det finns olika versioner av Pantonefärgerna. Den aktuella, från maj 2000, används i färgbiblioteken i Quark 5.0, Indesign 2.0, Illustrator 10 och nyare. Äldre versioner av programmen har äldre definitioner av färgerna. Din färg, Pantone Violet C, har i den aktuella definitionen värdena C98 M100 Y0 K0.
Pantone har dessutom skapat en separat uppsättning definitioner speciellt anpassade för europeiska tryckfärger. Värdena för din färg är i detta fall C90 M95 Y0 K0. Den ska, enligt definitionen, då namnges "Pantone Violet EC" (EURO Coated) (även om detta naturligtvis inte har någon betydelse för hur färgen kommer att se ut). Denna simulering borde ge en större likhet med originalfärgen (om tryckningen sker i Europa). Den föregående simuleringen (98/100/0/0) är dock enligt min erfarenhet betydligt vanligare eftersom folk normalt plockar färgerna från biblioteken i programmen där EURO-färgerna inte ingår.
När det gäller att bestämma RGB-värden för Pantone-färger, så brukar det bästa alternativet vara att använda Photoshop, som har LAB-definitioner av färgerna. Att konvertera CMYK-simuleringarna till RGB är motverkar så att säga syftet, eller i alla fall en av anledningarna, med att använda Pantone-färger från första början, det vill säga att få tillgång till en större, förutsägbar, färgrymd.
RGB-värdena, konverterade i Photoshop från LAB till RGB med relativ kolorimetrisk återgivning, är som följer:
R79 G3 B169 (Apple RGB, för Mac)
R57 G0 B156 (sRGB, för PC)
Förmodligen är det bäst att använda PC-värdena eftersom denna platform ju är vanligast.