Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LaCie brännare

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis sålt min firewire/usb brännare till en bekant. Hos mig funkar den bra men när han ska använda installations CD´n så spottar hans äldre mac ut skivan. Han har även problem med att återskrivningsbara CD bara funkar i på tok för låg hastighet... tror att en del av alternativa hastigheter inte var valbara. Modellen är 16x10x40. Finns det någon som känner igen problemet - vore olykligt för oss båda om köpet skulle behöva gå tillbaka. Han har stängt av Apples firewire och usb authoring support som väl kan kollidera med Toast motsvarande tillägg. Som jag fattade honom så använder han Toast Titanium 5.

/// Olle \\\

• Medlem
  • 2001-10-07 10:54

Jag har uppdaterat till Toast 5.0.2. Tyvärr hjälpte inte det. Felet uppenbaras när skivan skall verifieras.

Mattias

MacFixit har en massa reaktioner över att det är problem med bränning iom MacOS 9.2.1 - OM vi inte kan lösa problemet så är det OK att köpet går tillbaka... fast jag tror inte att det är något fel på själva brännaren [ LaCie usb/firewire 16x10x40 ] Tacksam om du inte väntar för länge med besked... snart lägger jag annars vart enda öre jag äger på en ny 867 mac och då blir det lite knepigt. Finns det någon annan som fått problem med att bränna iom 9.2.1 eller efter firmwareuppdatering ? Det är en gåta varför din vanliga CD-läsare spottar ut LaCie´s drivrutins CD. Någonstans har jag läst om att några lyckats bättre efter att ha byggt om skrivbordet och ha zappat PRAM. Har du testat med att först starta Toast och sedan stoppa i den blanka CDn som du ska bränna, prova även med att mata ut den efter den där dialogrutan och sedan stoppa in den igen för att se om felet återkommer.

/// Olle \\\

• Medlem
  • 2001-10-07 17:36

vilket system
vilken dator
FW eller USB
vilken firmware
vilken FW drivare ?

Börja med att uppdatera brännarens firmware ifall det inte är gjort. Kan göras med Silverlining Pro. Lämpligtvis från 6.4.3 som är senaste versionen.

Brännarens firmware var inte uppdaterad när jag sålde den till Mattias... hoppas den programvaran finns på original cd´n - Mattias får kolla den biten till att börja med - tack

/// Olle \\\

Tyvärr ser det inte ut att hjälpa så jag har ställt följande frågor till Mattias - kanske någon har svaret ?

"....OK, bestäm då "deadline" om/när du vill häva köpet...... vilket OS kör du och vilken firmware har din dator ? Ta en test med att zappa pram å bygga om skrivbordet. Kan du vara lite mer precis om vad som inte funkar så gör jag en sista chans till att få reda på anledningen. Har du testat den på en PC - det har du väl på jobbet... allt för att eventuelt kunna skylla på din dator/os/firmware. Någon skillnad mellan firewire eller usb ? Är det apples firewirekort eller om inte kan det finnas en uppdatering av ett sådant kort, typ flasha det? På sonens Compaq funkar den snällt. Har jag fattat rätt att det trots verifiering slutar med att bränningen misslyckas eller är det hastigheten som trilskas... kan det vara skillnad mellan olika fabrikat på skivorna eller blev det fel när det var CDRW ? Finns det möjlighet att testa på en annan mac än din mac ?..."

Olle

1
Bevaka tråden