Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handelsbanken/BankID

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-05-26 22:43

Nu när SHB's lösning finns tillgänglig för alla...är det någon som fått BankID att fungera?

Ursprungligen av Crafty:

Nu när SHB's lösning finns tillgänglig för alla...är det någon som fått BankID att fungera?

Bank ID har fungerat ett tag nu på Mac, installerade för ca 3 mån sedan. Vet dock inget om SHB´s lösning. Men det finns säkert någon här som kommer med ett svar snart. Vänta tills alla uppdaterat sina burkar till OS X 10.3.4 bara

Hur kan man kontrollera att det funkar.?

Skatteverket hade stängt för deklaration. Tänkte på att efterjustera Lägga till lite avdrag.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-05-27 06:45

Jo, jag vet att det funkar sedan ett tag tillbaka.
Jag fick det att funka när jag kopierade över det från min gamla windows-maskin.

Men nu när SHB finns tillgängligt för MacOS X, så provade jag att skapa ett direkt i MacOS.
Men då funkade det inte alls.
När man trycker OK på sista rutan händer absolut ingenting. Trotts det har det skapats filer i CBT-katalogen...
Men när man går in på Skatteverket, Försäkringskassan m fl och väljer sin CBT-katalog i java-appleten så finns inte certifikatet att välja i drop-downmenyn.
Misstänker att filerna inte riktigt har skapats som dom skulle, p.g.a. att SHB appleten som skulle skapa dom inte riktigt funkar.

Men är det någon annan som har fått ett BankID som är skapat direkt från SHB i MacOS X att funka...så är det ju något fel hos mig.

Har försök få något ur support, men dom verkar helt oförstående.

Testa med att ta bort allt som har med BankID på datorn att göra. Installera sedan om BankID. Installera även SafariEnhancer som du lätt hittar på Versiontracker .

Där kan man välja att indentifiera sig som IE 6 och då fungerar det utmärkt. Jag ar redan varit i kontakt med Skatteverket och anledningen till att det inte fungerade var att de inte hann implementera stöd för Safari före deklarationerna.

Om jag inte är helt fel ute måste man köra 10.3.3 minst plus Safari 1.2 för att det ska fungera.

Lycka till!

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-05-27 16:53

Tack för alla tips...

Men jag misstänker att du, screwpull, inte kör med Handelsbanken.
Som sagt vad, jag vet att BankID SKA fungera. Men min fråga är återigen, är det någon med Handelsbanken som har skapat ett BankID och fått det att fungera tillsammans med Skatteverket, Försäkringskassan m fl??

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-05-27 20:08

Ja, jag har flyttat mitt BankID från WinXPPro till 10.3.3 och Safari 1.2. Det fungerar, men det genererar en Safari-krasch innan det fungerar att logga in. Tyvärr.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-05-27 21:09
Ursprungligen av frazze:

Ja, jag har flyttat mitt BankID från WinXPPro till 10.3.3 och Safari 1.2. Det fungerar, men det genererar en Safari-krasch innan det fungerar att logga in. Tyvärr.

Ok...för att förtydliga ännu en gång (trodde det var självklart).
Är det någon med Handelsbanken som har lyckats skapa ett BankID direkt i MacOS X, alltså inte flyttat det från Windows (vilket jag också har lyckats med), och fått det att fungera hos Skatteverket, Försäkringskassan m fl?

Jag kunde skapa Bank/ID men när jag skall logga in så funkar det inte. Fryser/stannar när jag slagit in lösen.

Tror att Pocahontas på Macworld fått det att funka.

Crafty... jag befinner mig på samma fläck som du.

Förstår inte resomenanget som förs i tråden. För att installera Bank ID för Handelsbanken så måste jag vara inloggad med Netscape 7.1. User agents i andra webbläsare funkar inte. När man kör installeraren så tvärnitar den på sista dialogrutan... that's liksom it...

• Medlem
  • Orranäs
  • 2004-05-28 08:24
Ursprungligen av Pepe:

Men snälla ni, med allt snack som varit i tusen trådar... släpp taget om SHB för böveln!!
Låt denna stengamla bank sjunka in i sin självförvållade vinterdvala. De är för sent ute och när de väl "levererar" fungerar det inte. Lägg ner, en gång för alla!

Ja, du som då läst alla tusentals trådar, har det helt gått dig obemärkt förbi att en bra bank är mer än en internetlösning! :rolleyes:

Som jag har skrivit tidigare också, vi vet att ni tycker att eran bank är bäst och det är ju kul för er, men vi som av någon evinnerligt konstig anledning tycker Handelsbanken är en kanonbank, kunde väl få bli besparade dessa intetsägande fåniga inlägg om att FSB SE mfl är så mycket bättre!
OCH, med den logiken som du och andra förfäktar - vore det inte bäst då om alla slängde sina macar och skaffade win-datorer istället!

Så till trådens ämne. Jag får precis samma resultat som Crafty och Anders. Vi får väl börja bombadera dem med epost igen! Det gick ju bra med internetlösningen. Den fungerar kanon för mig nu med Netscape 7.1 och om bara Apple får fingrarna ur och ser till att säkerhetslösningen även fungerar på Safari så vore det ju än mer kanon.

Senast redigerat 2004-05-28 08:39
Ursprungligen av Pepe:

Hade själv SHB i flera år och har nu sett ljuset i en annan bank. Vad är så bra med SHB?

Konstig fråga... Vad som är bra med den beror ifrån person till person, kanske har man fått ett extra bra paket på hus, bil sparande eller så kanske man är nöjd med internetbanken. Bara för att du inte är det så behöver väll inte det betyda att 9 miljoner andra invånare inte får ha SHB? Vad är det som är bra med din bank? Du behöver inte svara, för tråden handlar inte om något utav det vi disskuterar nu.
Hoppas ni får Bank ID att funka.

Handelsbanken och Netscape 7 skriver bara ut en sida

Nu har jag startat upp den nya versionen i Panther och när jag ska skriva ut sidor från Internetbanken via Netscape 7 kommer endast en sida ut. Hur jag än försöker lyckas jag inte få ut mer än förta-sidan.

Har också kollat med en väninna och hon har samma fel. Vi har olika märken på skrivare så felet måste finnas i Netscape eller Handelbankens sida.

Finns det någon mer som har samma problem och som har lyckats hitta en lösning?

Det är otroligt att de inte lär sig detta med teknik. Varför inte införa biometriska ID-kort och en kortläsare så när man ska autentisera sig drar man bara kortet, samt låter läsaren läsa av t.ex fingeravtrycket.

På så sätt slipper man dessa undermåliga lösningar.

Det är tur att jag har SEB, deras nätbank fungerar förträffligt.

Ursprungligen av Maccan:

...Finns det någon mer som har samma problem och som har lyckats hitta en lösning?

Det finns en inställning i utskriftsdialogen för frames (ramar på webbsidan). Jag har aldrig ändrat denna så default tycks vara att skriva ut sidan som den ser ut i webbläsaren. Märkligt att ni får ett annat beteende. Jag kan ju iofs ha ändrat för länge sen och glömt bort det.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Det finns en inställning i utskriftsdialogen för frames (ramar på webbsidan). Jag har aldrig ändrat denna så default tycks vara att skriva ut sidan som den ser ut i webbläsaren. Märkligt att ni får ett annat beteende. Jag kan ju iofs ha ändrat för länge sen och glömt bort det.

Rutan för inställningarna beträffande frames är gråtonade i min Netscape. Kan inte hitta var jag kan aktivera dessa.

Ursprungligen av Maccan:

Rutan för inställningarna beträffande frames är gråtonade i min Netscape. Kan inte hitta var jag kan aktivera dessa.

Hittade felet för gråtoningen. Hade en egen inställning för utskrift och när jag valde standard så är frames-alterntiven markeringsbara. Ska testa att skriva ut nu.

Ursprungligen av Anders Täpp:

Inställningen i Netscapes utskriftsruta måste vara endera
• the selected frame, eller
• each frame separately

då funkar det.

Det fungerar inte med den iställningen du har på bilden. (om innehållet i framen går över flera sidor).
Då kapas utskriften efter sidan 1 och resten skrivs inte ut (skickas inte heller till skrivaren, vilket man ser i dialogrutan).

Men tack för hjälpen Anders. Du fick mig på rätt spår.

Jag klickade på konton och valde sen ett av kontona som då visade sig i stora ramen till höger. Den vyn funkade att skriva med inställningen jag hade. Tre ramar tror jag.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-06-03 21:25

Tycker jag har hört detta förut!

Officiellt svar ifrån det bankgemensamma forumet ang. problem med BankID för
Mac:

Det finns ett problem med kopplingen mellan java och webbläsaren för Mac OS.
Detta gör att vår java-klient inte kan skicka information, tex en inloggning,
tillbaka till servern där man vill logga in. Bankernas
ID-tjänst arbetar tillsammans med Apple och IBM för att hitta en väg att lösa
problemet men i nuläget har vi ingen färdig lösning och därför heller inte något
datum då det kan vara klart. Det är viktigt
för oss att alla bankernas kunder skall kunna hämta ut ett BankID så vi kommer
fortsätta att söka en lösning.

1
Bevaka tråden