Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Color Setting i PSE?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-05-27 13:32

Hej!
Jag har gått vilse i färghanteringsdjungeln och hoppas någon kan hjälpa mig att räta ut frågetecknen. Jag tittar på mina bilder i iPhoto (jpg från sony f717) och brukar redigera i Photoshop Elements 2. Det är en avsevärd skillnad i färg när jag jämför en och samma bild i iPhoto och PSE. Om jag har plug-in:en Ignore Exif Color Space installerad blir färgerna lika i iPhoto och PSE om jag väljer No color management, men olika om jag ändrar till Limited eller Full color management (den röda kanalen ökar i intensitet, ibland ser det lite väl rött ut).

Vad som visar rätt färg känns ju avgörande att veta innan jag försöker mig på färgkorrigeringar, så att jag korrigerar rätt färger. (Skärmen är hyfsat kalibrerad med "ögat".)

Vilken inställning på Color Setting i PSE skall jag använda när jag bildbehandlar? Vad ger mig "rätt" färg (och vad beror skillnaden på)? Visar iPhoto rätt färger eller inte?

Tacksam för hjälp med att hitta ett bra arbetsflöde så att jag kan lita på färgerna! Hur gör ni?

/Andreas

(PS. Om ngn känner igen inlägget så beror det på att jag först postade i Adobe-forumet men det kändes fel så jag flyttade det hit...)

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-05-27 14:48

Jag har skrivit två seminarier om färgstyrning i grannforumet bold.se. Kanske kan ge dig lite mer kött på benen.

http://www.bold.se/forum/forumdisplay.php?f=26

När det gäller iPhoto så använder den colorsync-inställningarna rätt upp och ner. Du har alltså inga större möjligheter att påverka mer noggrant hur färgstyrningen ska användas där.

1
Bevaka tråden