Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TV till Mac? Går det?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alla anvisningar går ut på att koppla Macen till en TV bl a för att visa DVD. Min fråga är går det att koppla t ex videobandspelare, eller varför inte TV:n TILL Macen. Vilka kablar fordras och hur gör man. På macsupporten står det (som vanligt) att allt går men inte HUR. Har en PB G4 med en Apple 20" display kopplad via DVI adapter. Tacksam för hjälp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 20:00

För att se på TV behövs en TV-mottagare. Datorn har normalt inte en sådan utan det måste du köpa. Antingen sitter den inbyggd i ett grafikkort eller så sitter den i en extern apparat av något slag som matar in signalen via usb eller firewire.

Jag vet inte om det finns grafikkort till bärbara macar som har TV-mottagare. Jag har inte sett något men det är ju inte omöjligt.

Ett exempel på extern apparat är Elgato systems Eye-TV: http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetvmain&PHPSESSID=f97a2532b132e73c7b95803e4a042842. Det finns en del andra tillverkare.

Tyvärr kostar det ju från ungefär tvåtusen kronor och uppåt.

Senast redigerat 2004-05-27 20:13
Ursprungligen av marf:

Utan tv-kort eller extern apparat av något slag som matar in signalen via usb eller firewire så går det inte.

Ett exempel är Elgato systems Eye-TV: http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetvmain&PHPSESSID=f97a2532b132e73c7b95803e4a042842. Det finns en del andra tillverkare.

Tyvärr kostar det ju från ungefär tvåtusen kronor och uppåt.

Tack för svar på en ganska enkel fråga tycker jag (Grundfrågan är kan man titta på TV i sin Mac). Jag har fått ett annat svar från Pär som är såhär och som jag skulle vilja ha kommenterad: Finns ingen kontakt direkt för s-video eller antennsignal…
Vad man gör är att man använder FW-porten och en lådda utanför (inlife, macoteket, sosdata m.fl. har säkert massa olika) som förvandlar s-videosignalen till en signal för datorer (mpeg2 ex.v.).

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 20:18
Ursprungligen av hoken1397:

Grundfrågan är kan man titta på TV i sin Mac

Visst kan man det… Gjorde det igår men det var bara skit på teven

Elgato är väl ganska pippos och säljs väl här och där…
(tidigare nämnda)
Eskapelabs har oxå en grunka, men jag vet inte vart den säljs i svedala…
(Det var en sån jag kikade med, v3 på programvaran är finemang)

Om du skall köpa så välj en för Firewire för dom för USB utnyttjar den bandbredden till max…

Sen finns det oxå för PCI-kortplats där alchemy är det som gäller nu…
Har oxå bandbredd nog för fin funktion… (men går inte på PB givetvis…)

Ursprungligen av marf:

För att se på TV behövs en TV-mottagare. Datorn har normalt inte en sådan utan det måste du köpa. Antingen sitter den inbyggd i ett grafikkort eller så sitter den i en extern apparat av något slag som matar in signalen via usb eller firewire.

Jag vet inte om det finns grafikkort till bärbara macar som har TV-mottagare. Jag har inte sett något men det är ju inte omöjligt.

Ett exempel på extern apparat är Elgato systems Eye-TV: http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetvmain&PHPSESSID=f97a2532b132e73c7b95803e4a042842. Det finns en del andra tillverkare.

Tyvärr kostar det ju från ungefär tvåtusen kronor och uppåt.

Man det ligger i frågan - jag har ju redan en TV-mottagare, nämligen min Videobandspelare. Den är ju en TV-mottagare. Hur får jag in signalen från videobandspelaren till min dator?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 20:29
Ursprungligen av hoken1397:

Hur får jag in signalen från videobandspelaren till min dator?

Med likartade grunkor

Sök hos lite machandlare på nätet… Kanske någon här?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2004-05-27 22:45
Ursprungligen av hoken1397:

Man det ligger i frågan - jag har ju redan en TV-mottagare, nämligen min Videobandspelare. Den är ju en TV-mottagare. Hur får jag in signalen från videobandspelaren till min dator?

En sådan här mackapär förvandlar din videobandspelares signal till en sigal som du kan se i datorn.

http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=56506&group=normal&stamp=1085693465&extended_info=469651

Tyvärr vet jag inte om programvaran till den gör att du kan titta i fullskärmsläge, för det är väl det du vill?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 20:14

Hehe... ändrade just till besserwissersvaret.. )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 20:17

Pärs svar handlar just om en låda med TV-mottagare som kopplas till datorn med firewirekabel. Lådan tar emot en antennsignal eller en s-videosignal och kodar om denna till en digital signal, exempelvis mpeg2, som skickas i firewirekabeln till datorn. Man måste också ha ett program på datorn förstås som tar hand om denna signal och visar upp den på skärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 20:18

Jag har en Eye-TV 400 till min Powerbook G4 15" alu. Den funkar grymt bra än så länge.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-05-27 22:37
Ursprungligen av marf:

Jag har en Eye-TV 400 till min Powerbook G4 15" alu. Den funkar grymt bra än så länge.

Marf, hur funkar det att spela in med den? det är den digitala varianten va? har den ingångar för analog signal också (svhs, composit)?

Jag köpte nyss AlchemyTV DVR och det hackar märkbart vid inspelning i fullskärm, även vid Motion JPEG B vid 50% codec kvalitet. Jag har en G4 1.2Ghz dubbelpropp.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2004-05-27 22:49
Ursprungligen av hugg:

Jag köpte nyss AlchemyTV DVR och det hackar märkbart vid inspelning i fullskärm, även vid Motion JPEG B vid 50% codec kvalitet. Jag har en G4 1.2Ghz dubbelpropp.

Enligt tidigare inlägg i andra trådar är Alchemys kort superbt, eftersom det klarar av höga doser av information. Nu ställer ju det höga krav på processorn/-erna så det behövs nog 2x1,8 G5 för att det inte skall hacka på en så tung ström som motion JPEG.

Tråkigt men sant.

Ursprungligen av Pepe:

Enligt tidigare inlägg i andra trådar är Alchemys kort superbt, eftersom det klarar av höga doser av information. Nu ställer ju det höga krav på processorn/-erna så det behövs nog 2x1,8 G5 för att det inte skall hacka på en så tung ström som motion JPEG.

Tråkigt men sant.

Nope, jag har själv ett AlchemyTV DVR för G5 (PowerMac 1.6) och här hackas det inte för någon motion JPEG.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 22:17

Om man bara har möjlighet att köpa EyeTV USB-varianten pga av ekonomin, skulle man då bli nöjd med USB-varianten? Alltså alternativen är: USB eller ingen alls!

  • Oregistrerad
  • 2004-05-27 22:29
Ursprungligen av magnur:

Om man bara har möjlighet att köpa EyeTV USB-varianten pga av ekonomin, skulle man då bli nöjd med USB-varianten? Alltså alternativen är: USB eller ingen alls!

Vet inte - men eskapelabs motsvarande funkar fint (men dom kör ljudet bredvid för att spara bandbredd).
Du blir säkert nöjd - däremot så har jag läst en hel del negativt om elgatos mjukvara så plöj lite på xlr8 och läs vad som hänt på senare tid…

TV och video in i macen via FireWire stavas Dazzle Hollywood DV Bridge:

http://www.kelkoo.se/b/a/ss_dazzle.html

Signalen omvandlas till en DV-video när man spelar in filerna i datorn. Ca 25 gig för två timmar har jag för mig man landar på så hårddisk behöver du.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2004-05-27 23:28
Ursprungligen av Anders Täpp:

TV och video in i macen via FireWire stavas Dazzle Hollywood DV Bridge:

http://www.kelkoo.se/b/a/ss_dazzle.html

Signalen omvandlas till en DV-video när man spelar in filerna i datorn. Ca 25 gig för två timmar har jag för mig man landar på så hårddisk behöver du.

Har en sådan som ligger och samlar damm på hyllan. Vet faktiskt inte var den är när jag tänker efter. Elgatao Eye-TV video recorder med fjärr måste trots allt vara en överlägsen produkt, en variant med FW är förstås vassare, men Dazzle - nja.

1
Bevaka tråden