Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte starta från cd-skiva!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-05-27 19:35

Jag har nyligen köpt en blå-vit Powermac, uppgraderad till en G4 (med ett Sonnet-kort). jag ville när jag fick den installera ett rent system (Jaguar), men datorn vägrar starta från cd-skiva. Symbolen som kommer upp ensam på skrömen efter ett tag är helt enkelt en förbjudet-symbol. Inget mer. Vad beror detta på? Systemet på disken just nu är också det Jaguar, men jag vill ju kunna starta från cd för att i framtiden kunna uppgradera mig osv.

Nåja, symbolen som kommer upp ser ungefär ut som följer (fast utan färg då...):

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 20:06

jag har sätt att det finns små program för att installera os x på äldre burkar och för vissa processor kort, kolla på tillverkarens websida. det skulle också kunna vara så att du behöver uppadatera firmware?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-27 20:09

vissa blåa g3 kom också med någon skum scsi konfig och då skulle jag tror att det inte går att installera os x alls.

Låter lite som om sonnetkortet är boven i dramat, har inte kört en sådan uppgradering. Vad står det om kortet och uppgraderingar. En Blåvit kan ju köra Panther med så det är ju inga problem på det viset.

Är det en ren 10.2 skiva, dvs inte en sådan som du fått med en annan dator? För det krävs en riktig systemskiva.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2004-05-27 20:33

annars kanske xpostfacto kan hjälpa dig?
XpostFacto är ju till för att få igång OSX på datorer som behöver lite hjälp
Finns att hämta på Versiontracker och behöver OS9.1/9.2.

1
Bevaka tråden