Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

nybörjarfunderingar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-05-27 21:29

Jag är en smygswitcher. Bytte jobb i höstas och därmed också till Mac och OS 9. Jag har använt PC sedan -88 och är så otroligt less på det. Börjar bli sugen på en bärbar Mac och det lutar ett Powerbook 12". Har bestämt mig för att beställa från Apple Store, mest för att det verkar bekvämast så.

Hur är det med Apple Stores leveranstider, hur lång tid brukar det ta?

Det vore också schysst med lite tips om "bra-att-ha-program", mailklient, webbläsare, editorer (text, html, php mm), ICQ/msn klienter, ftp-prg, mysql-klient osv. Finns det något vettigt alternativ till Office?

mvh Magnus

• Oregistrerad
  • 2004-05-27 21:41
Ursprungligen av elmo:

Jag är en smygswitcher. Bytte jobb i höstas och därmed också till Mac och OS 9. Jag har använt PC sedan -88 och är så otroligt less på det. Börjar bli sugen på en bärbar Mac och det lutar ett Powerbook 12". Har bestämt mig för att beställa från Apple Store, mest för att det verkar bekvämast så.

Hur är det med Apple Stores leveranstider, hur lång tid brukar det ta?

Det vore också schysst med lite tips om "bra-att-ha-program", mailklient, webbläsare, editorer (text, html, php mm), ICQ/msn klienter, ftp-prg, mysql-klient osv. Finns det något vettigt alternativ till Office?

mvh Magnus

Frågorna har varit upp mycket
mail, webläsare, text - inbyggt är bra
Resten finns det massa och det beror på vad man tycker, men alternativ till MS-office är väl MS-office så det får du köpa extra (om du inte nöjer dig med ooo eller så…)
Kolla gärna på www.versiontracker.com efter OSX-grejor (SW och FW + lite comm) eller på apples sidor över OSX-program (+8000 eller vad är det nu?)

Sökte upp tre trådar som kan vara av intresse...

Denna är riktigt omfattande, även denna är intressant och sist och faktiskt minst denna (dock informativ).

• Medlem
  • 2004-05-27 22:27

Ett gott råd är att skaffa "The Missing Manual" eller liknande bok att ha som uppslagsbok - osx är olikt både windows och os9 så det kan vara räddaren i nöden och spara många frustrerade timmar.

• Medlem
  • Växjö
  • 2004-05-28 06:50

Tackar, tackar för länkarna. "the Missing Manual" är redan beställd!

• Medlem
  • London
  • 2004-05-28 19:02

Och inte att glömma: Välkommen till den ljusa sidan! (snart hoppas vi)

ett alternativ till office tycker jag kan vara appleworks om man inte behöver alla funktioner. framför allt om de följer med datorn

• Medlem
  • Växjö
  • 2004-05-28 21:45

Det där med Office var en onödig fråga. Har Office -97 installerat men använder ytterst sällan. Ibland snubblar man dock över filer i office-formaten, så vad jag ev. behöver är någon slags "viewer". Finns det sådana?

• Medlem
  • 2004-05-28 22:04
Ursprungligen av elmo:

Det där med Office var en onödig fråga. Har Office -97 installerat men använder ytterst sällan. Ibland snubblar man dock över filer i office-formaten, så vad jag ev. behöver är någon slags "viewer". Finns det sådana?

Visst finns det sådana, här är en av dem: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/9915

• Medlem
  • Lund
  • 2004-05-28 22:13
Ursprungligen av elmo:

Ibland snubblar man dock över filer i office-formaten, så vad jag ev. behöver är någon slags "viewer". Finns det sådana?

Den medföljande texteditorn i OS X kan öppna (och spara) Word-filer. Dock klarar den inte av layoutade dokument och inlagda bilder (varför nu folk ska envisas med att hålla på med det i Word).

1
Bevaka tråden