Igår hände det: hårddisken på min iBook började klicka och rassla. och inom några minuter insåg jag att detta var slutet.
Som genom ett mirakel lyckades jag inte bara starta upp datorn flera gånger, utan även starta YBurner och göra den där backupen som jag planerat i nån månad Datan är räddad, men inte datorn. Mina frågor:
Jag har förstått att det är minst sagt "klurigt" att byta hårddisk själv. Vet någon en bra (=billig) reparatör i Uppsala/Stockholmsområdet som stoppar in ny HD till ett fast pris?
Vilken hårddisk ska jag köpa? Märke? Modell?
Hur ska jag behandla min lilla bok för att det här inte ska hända igen? Jag är ganska försiktig men ser ett visst samband med den senaste tidens frekventa omkringbärande av datorn.
Bör jag vara arg att den inte höll längre? Jag är som sagt ganska försiktig, men har å andra sidan buskört datorn med nattliga nedladdningar o så.
Är du händig? Då kan du byta disken själv, men det tar tid och följ instruktionerna. Annars så får du ringa runt och höra. Brukar kosta en del pga det tar sin lilla tid.
Köp vilket märke som helst, kolla varv per minut och hur många GB du vill ha.
Det finns inga garantier men generellt, sätt datorn i vila vid transport se till så disken verkligen går ner i varv.
Två år, nja lite med tanke på att de brukar hålla länge.