Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Delning av bolag / Värdering av Datorer

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-08-27 14:32

Hej.

Tänkte höra efter hur mycket en
Beige G3/300 MT/ 128MB / AV / ZIP är värd idag, samt en iMac DV SE 400 med 256MB.
Skulle vilja ha lite oberoende siffror
då jag och min kollega skall dela upp vårat bolag. Då jag är den som vill ha G3:an så känns det dumt att säga att den är värd si o så mycket (undervärdera) till min kollega som inte har så jätte mycket koll på data fronten. Detta sätt känns lite mer schyst.

Tack på förhand
Jens

priser inkl moms
G3: 3000kr
imac: 6000kr

håll i hatten.

Mvh Fredrik

Om ett företag skulle sälja datorerna begagnade skulle priserna vara helt annorlunda dock.

Titta in här:
http://www.datalanna.se/

Power Mac 8600/250 minitower
Konfigurering: 250MHz 604e, 128/4GB, CD, Zip, Ethernet, AV (video in - ut) inkl. mus & t-bord
Pris: 6450 exklusive frakt om moms.

Man kan alltid begära hur mycket som helst men det är en anna sak att få det.
Det går också alltid att lura någon stackare som inte vet bättre.

Jag tycker Fredriks värdering är riktig och man bör definitivt inte betala mer än vad han angav.

Bokföringstekniskt så brukar man skriva av datorer på 3 år. Så det värde datorerna har i bolaget kan man ju använda sig av. Har det gått mer än 3 år så kan man använda sig av ett restvärde, brukar vara 10% eller så av nypriset.

Njaa, beror på hur man köper. Om datorerna löses ut privat så är det ett marknadsvärde som måste gälla. I annat fall kan förmånsbeskattning påföras. I Sverige får man inte göra bra affärer utan att staten skall ha sitt...

Problemet med Länna är att dom inte anger marknadspriset - för hade dom gjort det hade datorerna varit sålda för länge sedan. Dom förväxlar nämligen marknadsvärde och bruksvärde.

En 8500 kanske kan inbringa 100 000kr/år i intäkter för den som använder den, och det vägt mot marknadsvärdet kan ge ett sånt helt orimligt pris som nämdes ovan.... men somsagt, det tyder nog bara på att man inte riktigt har koll på läget alla gånger.

/f

1
Bevaka tråden