Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Matta färger i Photoshop?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-30 13:19

Jag har fått ett gäng bilder från en kompis som vill ha detta i ett webalbum. Testade först med Photoshops webalbumsvarianter men de funkade inte så bra i alla webläsare så jag testade iView MediaPro som hade kanonfina mallar för detta.

Jag batchade bilderna i Photoshop, ändrade upplösningen till 72 dpi och sparade. Men färgerna blev mycket mattare än originalbilderna.

Testade även att direkt i iView låta storleksändra bilderna och då behöll de sina färger från kameran.

Ok att kanske färgerna på originalbilderna är lite väl kraftiga men de är roligare att titta på än när Photoshop "mattade" till dem. Jag har testat med flera olika färgrymder för RGB och både testat att tilldela och behålla färgrymden när jag öppnade i PS men det blir samma resultat. Testade även med Graphic Converter och sparade med samma matta resultat.

Någon som har en aning om varför det blir så och vad man kan göra åt det?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-30 15:51

Om du öppnar bilden i PS och säger till PS att ignorera att bilden är i en annan färgrymd skall du se bilden på samma sätt som med övriga andra program. (låt bilden vara , färghantera inte)
mvh

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-05-30 17:05

Jo, fast det är det jag gjort.

Det ser bra ut för övrigt i Photoshop, det är när jag sparar bilden som det ser skumt ut. I previewfönstret som kommer upp, med optimerat-valen, precis innan man bekräftar att man skall spara så ser den "blek" ut.

När man sparar för web så sparar den väl med sRGB, dvs en färgrymd som är mindre än Adobe RGB eller vad du nu använder. Kan vara det som är problemet, att du jobbar i en färgrymd och sparar i en annan.

1
Bevaka tråden