Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formac eller Elgato?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är ute efter någon mojäng som för med sig följande:

* Möjlighet att omvandla VHS-band till digitalt + tvärtom
* Kunna kolla på TV på datorn
* Kunna kolla på dator-filer (bilder, filmer mm) på TV-skärm

Alla pratar om Elgaton men när jag läser specar så känns FormacTVR:
http://www.macoteket.se/items.cgi?type=item&cathegory=56506&group=normal&extended_info=286871

hetare? Eller vad är det jag missar? Vet någon om det är nya produkter på gång? Är inte så sugen på att ersätta grafikkortet i G5:an mot ett med TV-in/ut eftersom jag gärna slipper öppna burken.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-30 15:12

Elgato EyeTV 200 ska du ha. Läs tester i diverse datortidningar.

Senast redigerat 2004-05-30 15:37

Testerna i senaste Macworld var väl ok men inte mycket mer. Elgaton har ju t ex "bara" USB att jämföra med formacens FireWire.

KORR: såg nyss att den också har Fire-wire, fast jag är ändå skeptisk...

Senast redigerat 2004-05-30 17:00

Har kört Formac i 2år: SKITEN FUNKAR INTE! Programvaran är så otrolig buggig så det inte går att beskriva.

Vad är du ute efter?
Formacen spelar in i DV. Väldigt bra enligt mig: Då editerar jag den i Imovie/FCP och fixar en snygg DVD med DVDstudio Pro

Med Eye TV spelas det direkt in i MPEG2 med MPEG1 layer 2 ljud. Man har inte samma underbara codec som DVDstudioPro. Ljudet tar extrem stor plats gämfört med AC3.
Så.. EyeTV har sina nackdelar också..

Men som sagt:
Formacen SUCKS!

Vi köpte två st formac, när de anlände insåg vi att det inte följde med nät adapter till dem Något jobbigt eftersom de kräver 12v med 1,8A. Rätt mycket kräm för 12v adapter och inget som man har på lager.

kanske kan vara värt att notera om man tänker köpa dem.

Problemet med Foarmac. Är dess usla support och drivrutiner. Något att tänka på.

• Oregistrerad
  • 2004-07-12 09:19

Håller helt med att Formacen är helt jäkla usel. Köpte en för några år sedan som man sedan var tungen att skicka iväg för en hårdvaruuppgradering för att Formacs software överhuvudtaget skulle fungera, och fick betala en viss summa för det t.o.m. När jag fick tillbaka den kunde jag installera mjukvaran, som fortfarande är extremt buggig och inspelningen av ljudet är extremt lågt, vilket inte går att ställa högre. Jag kan t.ex inte ha den inkopplat samtidigt med mina 2 externa firewire hårddiskar, för då låser systemet sig. Kopplar jag däremot från Formacen så fungerar datorn igen. För att kunna använda Formacen nått så när, så kör jag numera programmet Vidi, men för det mesta står den frånkopplat och samlar damm.

Enda fördelen med Formacen är just att den spelar in i DV och inte hårdkomprimera videoströmmen direkt, annars tycker jag att den är totalt värdelös!

• Medlem
  • International user
  • 2004-07-12 10:24

Varför inte köpa en DVD-inspelare istället. Med de rätta kontakterna...

Skulle vilja försvara Formac:en lite...
Jag har jobbat både med Formac Studio, den lite äldre, silverfärgade modellen, och Formac VTR, den nyare, vita, och har inte upplevt något av de problem som anges här ovan. Det har varit problemfritt, och de har känts behändiga och lättjobbade.

Men en tanke slog mig... om du ska föra över från VHS till DV och tvärtom, så finns en annan lösning som är väldigt snabb och behändig. Det finns ju bandare som sköter den överföringen internt.

Jag har jobbat en del med en JVC HR DVS-bandare, och om det är större mängder band, och de redan är redigerade och du bara ska föra över, så är nog en sådan eller nåt liknande att rekommendera.
De kan fås begagnade för en ganska billig penning.
http://www.jvc.com/product.jsp?modelId=MODL022175

Jag har en Elgato Eye TV USB, funkar hur bra som helst. Jag har inte testat foremac men tre olika TV-kort (interna) när jag hade PC men inget av dem kom upp i samma klass som elgaton. Största problemet brukar vara synkningen av ljud/bild, men det funkar felfritt.

På fredag kör SVT 12 timmar hårdrock i sträck, då kommer den att få gå varm...

Jag har hört från en god vän som jobbar med video rätt mycket att Formac bara är skräp.
Han vill rekommendera alla att köpa Canopus ADVC 100.
http://www.canopus.com/US/products/advc-100/pm_advc-100.asp

Så här säger han självt:
Det finns inget försvar för Formacen, den håller helt enkelt inte måttet
professionellt. Finns det minsta lilla skada eller störning på VHS-mediet så
får du drop-outs (överförningen hackar). Både mujkvara och hårdvara är under
all kritik, och om tidigare sagts så lämnar även supporten mycket övrigt att
önska ... minst sagt.

Titta istället på Canopus ADVC 100, den funkar direkt med Macen och har inga
som helst problem att tugga i sig i stort vad man än slänger åt den. Jag har
konverterat hundratals timmar VHS-DV utan ett enda problem! Den ser ut att
vara på väg att bli ersatt av ADVC 110, men kan du få tag på en begagnad
ADVC 100 så slå till!

Vill du ha än bättre prestanda så spana in ADVC 300, det blir mitt nästa
inköp utan tvekan.

ADVC har dock ingen T-tuner. Enligt min erfarenhet så blir man mycket
gladare av att skilja på funktionerna. Skaffa en separat tv-tuner och
konverterare, snålheten bedrar ofta sig själv ...

http://www.canopus-uk.com/UK/products/ADVC-100/pm_advc-100.asp
http://www.canopus-uk.com/UK/products/ADVC110/pm_advc110.asp
http://www.canopus-uk.com/UK/products/ADVC300/pm_advc300.asp

Senast redigerat 2004-07-12 13:53
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-07-12 19:52

Jag kör Formac Studio TVR och den har funkat super för mig, även tv delen som så många har klagat på, men jag har inga problem där.

Jag skulle vilja säga så här:
Ska du ha en produkt för att spela in tv? köp Elgato EyeTV 200 eller 400
Ska du konvertera analog video till dv? köp Formac Studio DV, vill du ha tv möjlighet också? köp Formac Studio TVR

1
Bevaka tråden