- Luzer
- Medlem ●
- Trollhättan
Nu äntligen har jag fixat en Tv så min ljudläggningsstudio är nu komplett. Jag kör en Mac G4 800Mhz (quicksilver 2002) med OS 9.2.2 och Pro Tools LE 5.2.1. 768Mb Ram och ett MiroMotion Dc30 kort. Nu till min fråga, så länge jag bara kör ljud i protools så flyter det på fint, men när jag slänger in bilden så tycker jag att redigeringen går segt. När man markerar en sekvens så känns det som om det går segt pga videon också, markerar jag på ett ställe där det inte ligger någon bild så flyter det på, även också om jag låter allt rulla samtidigt som jag markerar. Men det är när jag stannar som det skiter sig lite.
Jag undrar om det finns nån inställning nånstans som jag missat ? Jag har kört samma projekt på ett äldre Tdm system och en G4 400Mhz med samma videokort där det flytit på bra. Och eftersom Pro Tools egna kort aldrig tar hand om videon så borde det ju inte vara någon skillnad när jag kör LE ?!? Nån som varit med om liknande eller har tips ?
Nån som varit med om liknande eller har tips ?
jag har dubbat film med 32 spår audio + effekter samt en film utan problem på en långsammare maskin än din (i PT LE, 5.2.1 på OS 9.2.2.) men inte på miromotion kort utan på som QT direkt i PT. jag har också använt echowire som gör att qt fås ut via firewire till monitor (utmärkt)
vilken storlek har du på din film (höjd/bredd)?
vilken komprimering? gör du på miromotions?
har du filmen på en separat HD?
Jo jag vet att det skall funka klockrent, därför det stör mig att det inte går
Jag kör med Videokortets egna komprimering MiroMotion Jpeg A med 800Kb/s. Storleken är 354x288 (354 är jag osäker på men det är 4:3 med 288 på höjden iaf). Systemet och ProTools och filmen går på en intern IDE drive och ljudet går på en annan intern IDE drive.
Man skall väl inte behöva köpa en disk till och köra allt separat, dvs system, ljud och film på olika diskar ?!? Har kört så som jag gör nu tidigare utan problem på äldre datorer och äldre system utan problem.
Hur visar du video-spåret? Slå på det som "block" så att video-sekvensen bara blir grå
istället för att visa frames från filmen. Det snabbar konstigt nog upp allt väldigt mycket.
Sen kan du ju bolla med "movie-priority" också. Och glöm inte att ha audio och video
på separata hårddiskar/firewire-kanaler. Jag kör med video på min interna disk och
audio på en firewire. Funkar fin fint!
Lycka till!
/Jens
Jag kör redan med videospåret på minimum size och block och gömt men det kuggar ändå :(. Och videon och ljudet går på separata diskar, jag bara undra om det gör något att man kör videon på samma disk som Mac OS och själva ProTools programmet. Dvs det ser ut så här nu
Disk 1 - Intern IDE : Mac OS 9.2.2 & ProTools & Video
Disk 2 - Intern IDE : ProTools sessionen med ljudet
Och jag tycker det vore konstigt om man skulle behöva köra 3 diskar, dvs videon helt separat på en tredje disk?
Om jag väljer att inte trycka ut bilden på TVn via mirokortet så visas bara halva bilden i det lilla fönstret i PT ? Detta upptäckte jag nu och det har inte varit så tidigare av någon anledning, kanske har med felet att göra. Vet inte riktigt hur jag skall göra för att få bort kortet från själva uppspelningen, det är ju fortfarande en quicktime fil som quicktime spelar upp, bara det att kraften tas från mirokortet. Man kanske skulle kunna prova att starta upp macen utan tilläggen för miro och se om det blir någon skillnad. Då bör väl inte mirokortet blanda sig i uppspelningen. För även om jag kör bilden i ett litet fönster på skärmen så sköter ju kortet uppspelningen (som jag fattat det).
Och Moviepriority har jag provat också utan resultat
Jag hade en ide om att installera om quicktime, men sist jag gjorde det så tror jag att jag fick en "för ny" version, för då vägrade bilden gå ut på tvn över huvudtaget, allt löste sig först när jag installerade om hela systemet. Nu kör jag med den quicktimeversionen som följer med i 9.2.2 och det verkar funka fint förutom att det segar i pt då
Skit åxå !
Tror jag hittae felet och det har med det att göra som du sa "klockarn". Ändrade så att bilden spelades upp i fönster istället för på tvn, men jag var tvungen att starta om sessionen annars funkar det inte. Då flyter det på ok iaf, men jag får ju inte ut nån bild på min fina 28 tummare grrrr. Skall testa att köra ut via svideo utgången istället och hoppas på att det går bättre där men det tror jag knappast.
Nix, det räcker med 2 diskar. System och video kan utan problem köras på samma disk. Eller system och audio.
En liten tanke... du säger att du kör bilden i 354x288 4:3. Kan det vara så att
ditt Miro-kort och Pro Tools måste jobba stenhårt för att omvandla bilden till full pal-upplösning
när du spelar upp? Prova att digitalisera bilden i full pal istället.
/Jens
Kan ju alltid prova, men jag tror inte att bilden "förstoras" utan skickas ut i samma upplösning bara det att man "drar ut" fönstret eller hur jag nu skall förklara det. Borde ju bli lättare för programmet att spela upp en mindre fil än en större ?
Har installerat en äldre version av Miro drivrutinerna nu iaf och det verkar gå bättre. Nu går det iaf att jobba men det blir fortfarande lite segare än när jag bara kör audio. Skillnaden är att lägger jag nu ut bilden i skärmfönstret så går det inte snabbare (som det gjorde förut) så jag vill fortfarande tro att jag kan få det att gå lika smidigt med bild som jag har när jag bara kör ljud.
Jag har allt haft funderingar på det åxå, men ditt förslag ger ju fler möjligheter eftersom jag trodde jag behövde köra PT 6 eftersom 5 i sig själv inte stöder bild ut via firewire. Den stora utgiften kvarstår ju dock vilket är en Fw box som omvandlar från fw till video / ljud. Alternativet en billig dv kamera då, fast det är ju fortfarande några tusenlappar. Sony har väl en hyfsat billig (typ 3000) dvcam bandare som har fw in/ut. Eller finns det billigare alternativ ?
Fast som DV-pal kan jag aldrig ha filmen tror jag, pt stöder bara videouppspelning i max 1Mb/s. Och Dv ligger väl på 3,5Mb/s.
Tror det har nåt med videominne och skärmupplösning att göra också, jag kör en 733:a med DC30+ kort, 9.22 och (PT 5.11 TDM) , har videon i 320 x 240 (NTSC) och om jag kör med frames i videospåret, och millions of colors i skärmupplösningen samt har quicktimefönstret på skärmen så segar det ner sej. Men så fort jag använder block i videospåret samt gömmer Quicktimefönstret (jag drar ner det så jag bara ser toppen på det i nederkant av skärmen, drar man ner det för mycket så stannar bilden) så går det fint. Vid mix så kör vi videon i DV på en separat Mac med Gallery's Viritual VTR, funkar kanon, och Pro Tools känns mycket snabbare då man slipper videon på samma dator.
Jo asså jag kör med ungefär samma upplösning, 374 x 288 eller nåt sådant, 4:3 i alla fall, med minst storlek och block på videospåret och gömt. Jag drar även ner videofönstret i protools längst ner (men inte allra längst som du säger för då stannar bilden). Men det hackar ändå. Det skumma är att det är bara när jag väljer att köra bilden på tvn (ut från mirokortet) och har stängt av bilden (så man bara får ett kryss i protools videofönster) som det hackar lite, startar jag om protools och väljer att visa bilden i protools fönstret så hackar det inte ? Jag har i och för sig inte testat än att dra ner skärmupplösningen och antal färger, men i så fall borde det ju vara tvärt om, eftersom jag inte ser videon på skärmen alls nu, utan bara på tvn, och det är när jag visar videon på skärmen som det inte hackar...
Nu jobbar jag ändå, och när jag gör mycket justeringar med bara ljud så kopplar jag bort videon (alt + äpple + J eller video offline i movie-menyn eller nåt sånt). Och då flyter det ju på. Har även dragit ner casheminnet från 8Mb till minsta 128 kb utan någon skillnad. Vet inte riktigt mer vad jag kan göra och har börjat fått för mig att det antingen är nåt fel på mirokortet (är faktiskt en liten konding som typ sitter löst, vill dock att den skall ha med ljuddelen att göra).
Har du testat att stänga av alla extensionsdu inte behöver, jag har nåt minne av att Miro drivern inte gillade nån extension, men det var länge sen så jag kommer inte ihåg vilken det var. Jag kör bara det absolut nödvändigaste för Pro Tools och Mirokortet. Min Disk Cache ligger på 512k. Det kan ju vara nåt fel på kortet, men jag tror nog mer på systemet i alla fall. Men det är ju drygt att börja felsöka mitt i ett projekt.
Jupp jag har stängt av alla tillägg och lagt till ett och ett (med dom jag var osäkra på) så jag inte har mer än nödvändigt. Jag har en kollega som fick för sig att det kan bero på att jag bara har ett dc30 och inte dc30 plus. Men dc30 lyfter ju 3,5 Mb / s eller vad det är, och jag kör ändå bara med max 800k/s (pt fixar väl bara max 1Mb/s). Så jag tycker inte det bör vara problemet heller. Men när jag körde med drivrutin 1.2 till mirokortet så hackade det mer, nu kör jag 1.1 och då går det lite bättre. Installerar jag 2.0 så säger mjukvaran att den inte stöder hårdvaran (?!) vilket är lite oroande.
När jag körde v. 2.0 på ett TDM (pt 5.0) system med ett mirokort så flöt det på fint, och då var det en sämre mac. Har haft vissa funderingar på att lägga in osx och köra med dom nya drivrutinerna till det på mirokortet men då måste jag fixa pt 6 och mecka med det och det orkar jag inte. Men hade varit kul att se om det blir någon skillnad.
Skumt att mina andra versioner funkar men att det är just 2.0 som klagar på att hårdvaran inte stöds. Kanske e den där kondingen ändå som måste fast För det är väl inget speciellt med version 2.0 ?!? Nåt extra man måste göra för att få det att funka ?
Nej, tror inte det, jag kollade just med en polare här, han kör en 9600 med DC30, men han kör gamla drivers, Miro 1.1.1. Det ska funka med 2.0 också, men dom som har gamla datorer rekommenderar 1.1.1. Kollade just Digis site, user Conference, sök där, dom har hundratals poster om DC 30 korten. Kollade lite men jag hinner inte med att forska för jag har en deadline på en film i morrn.
Tack, jo jag har allt hängt endel på DUC också, fast inte fått så mycket svar, men jag får leta vidare. Just nu så har jag ju dom gamla drivisarna 1.1 som jag fått för mig funkar snäppet bättre än 1.2 i alla fall, men macen jag har är ju en G4 800 så jag tycker att kraften bör ju räcka till för 1.2 och 2.0 också. Men ni märker ingen skillnad när ni markerar saker i edit fönstret på video ställen, och icke videoställen så att säga?