Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

El-adapter med amerikansk kontakt

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fixat en digitalkamera från USA som kom med en amerikansk adater och således har den platta pluggar och inte två runda som vi har här i Sverige. Adaptern klarar spänningar från 100-240V så det handlar bara om att fixa en lite dosa som gör om amerikansk och kommer ut som svensk kontakt. Var får man tag på en sådan? (Jag har redan kollat med Kjell & co. som inte sålde någon sådan.)

Hmm, jag har köpt en sån en gång.. komer dock inte ihåg var, men annars kan du ju alltid bygga en. Men kolla på Clas Ohlsson, finns i Malmö...

• Oregistrerad
  • 2004-06-01 12:28
Ursprungligen av Jonas Sagard:

Har fixat en digitalkamera från USA som kom med en amerikansk adater och således har den platta pluggar och inte två runda som vi har här i Sverige. Adaptern klarar spänningar från 100-240V så det handlar bara om att fixa en lite dosa som gör om amerikansk och kommer ut som svensk kontakt. Var får man tag på en sådan? (Jag har redan kollat med Kjell & co. som inte sålde någon sådan.)

Kan du skruva isär "adaptern"?

Om, byt sladd!
Köp ett nytt sladdställ med europakontakt, klipp av den biten där honan sitter!
Skala av och anslut till din "adapter"

Kjell & CO, # 39113

Om inte, klipp av den befintliga sladden, skarva med nämnda sladdställ!
Använd en ledningsskarv, typ denna:

Kjell & CO, # 37650

Men är det en "adapter" med fasta stift så blir det ju svårare, då får du skaffa en US hylspropp och skruva fast på ditt sladdställ!

Elfa # 43-400-71

Men det finns ett aber, dom är bara godkända för 50V i EU!
Men kan du leva med det så!

Läs mer om elsäkerhet i pdf-broshyrerna från Elsäkerhetsverket

Kan säkert hitta motsvarade saker på Classe i sjön!

Tack för tipsen Ola, ska genast ta en titt på adaptern.

Men vad är ett "sladdställ"?

• Oregistrerad
  • 2004-06-01 18:37
Ursprungligen av Jonas Sagard:

Tack för tipsen Ola, ska genast ta en titt på adaptern.

Men vad är ett "sladdställ"?

Sladdställ är ett sladdställ!

Vad jag har fattat så är det en sladd med en eller två fast monterade enheter, stickpropp och/eller uttag.

Finns säkert någon som kan förklara bättre än vad jag kan!

Kolla på ELFA

Sladdställ

Finns det inte vanliga rese-kit som man kan koppla ihop med? Själv har jag en såndär "stjärna" med olika pluggar. Smidig och tar inte så stor plats.

Ursprungligen av CyberPet:

Finns det inte vanliga rese-kit som man kan koppla ihop med? Själv har jag en såndär "stjärna" med olika pluggar. Smidig och tar inte så stor plats.

Tänkte oxå på det, men sen kom jag på att rese-kiten (som säljs i sverige) tar en svensk kontakt och konverterar till bl a amerikansk, och inte tvärt om.

Ursprungligen av Hagelin:

Tänkte oxå på det, men sen kom jag på att rese-kiten (som säljs i sverige) tar en svensk kontakt och konverterar till bl a amerikansk, och inte tvärt om.

precis

Känner du ingen i USA då? Borde väl finnas företag annars som kan sälja såna via Internet.

Ja, jo det är klart, någon kanske jag känner som kan skicka en. Men visst tycker man att det borde finnas på nätet att beställa som du säger, eller rent av hos Clas Ohlsson.

Är laddaren en såndär med fast kabel, för mina laddare kan man ta bort kabeln på och då borde det gå att hitta en kabel med samma kontakt till laddaren och som passar våra svenska uttag. Den kabel jag har är dessutom "standard" så den typen finns oftast överallt. Kolla med välsorterade elbutiker.

Jo, kabeln går att ta loss. Det är för övrigt Sonys kamera och adapter.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-03 10:47

Jonas,

Ta en bild på grejerna så vi kan se vad vi pratar om...

-Torkel

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-03 10:57

Det är möjligen inte ett sådant här "Apparatsladdställ":

...du är ute efter!?

Finns isåfall på Elfa, Classe eller TV-butiken...

-Torkel

• Oregistrerad
  • 2004-06-03 11:11

Se den här tråden, 10-20 kr på Biltema:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=41000

Torkel, precis en sån som min laddare har!

1
Bevaka tråden