Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

3 Hårddiskar i en G4 500MP

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2001-10-14 02:23

Någon som vet om det är ok att sätta in en tredje disk på ZIP platsen, under DVD´n i en G4 500MP. Vad jag förstår så ligger den interna hårddisken på en IDE kedja (jag har 2 diskar där) och DVD´n på en annan och varje IDE kedja stödjer ju 2 enheter eller...

Det är väl inte att rekomendera att ha en disk på samma kedja som en DVD-spelare, men det borde gå. Flytta en disk dit för att prova innan du köper en.

Tror nog prestandan på disken kan bli dålig på samma kedja som en spelare.

PJ skrev: Någon som vet om det är ok att sätta in en tredje disk på ZIP platsen

Nej värmealstringen är för hög där enligt Apple, men varför inte skaffa ett litet extra kort och stapla upp till 6 IDE diskar ovanpå varandra. T.ex Acard ATA100 IDE PCI (för upp till 4 st IDE-diskar) eller Sonnet Tempo ATA100 PCI (för upp till 4 st IDE-diskar). Det finns även ATA133 PCI-kort. Som jag minns det är den förbered för att stapla dom 2 och 2 nere i botten av den datorn... så var det på min förra G4 350 MHz. Det finns ju 100 GB IDE diskar med 7.200rpm så du kan maxa den till 600 GB om du nu vill vara totalvild.

Olle

Jag kör en G4/400 och testade med en drive i zip-facket, men se det blev aldrig bra....långsamt som F-n och allmänt irriterande... slet ur den i vredesmod

Anders
(som hängde i en 80GB och därmed för tillfället har utrymme )

Jag har tre på bredden, får ju plats utmärkt längst ned i lådan.

Kör dock SCSI på samtliga..

1
Bevaka tråden