Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.3 Server som Router

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-06-02 15:55

Jag kommer eventuellt få tag i en begagnad G3:a som jag har för avsikt att använda som router. Det viktigaste är att man ska kunna dela ut anslutningen med manuellt valda IP adresser på de lokala datorerna (alltså utan DHCP). En annan funktion som är ett krav är att man ska kunna välja vilka portar som man vill öppna/stänga, samt även kunna forwarda portar till specifika lokala IP-nummer. Är dessa basic funktioner någonting som finns inbyggt i de grafiska Serververktygen i 10.3 Server?

  • Medlem
  • 2004-06-03 10:54

Ingen som kör en Mac med 10.3 Server som router?

[Halvt om halvt OT]

Är det inte lite onödigt att köpa Mac OS X Server 10.3 för detta? För 5495:- borde man väl kunna hitta en dedikerad router med de funktioner du behöver, och dessutom få pengar över till en glass eller två?

Eller varför inte ladda hem och installera, tvi tvi, en G3-anpassad Linuxdistribution.

Bara mina två ören ...

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-03 12:18

Klart det går att köra Panther server som router, men det är nog enklare (min erfarenhet) att trixa i terminalen än deras inte fullt så jätte schyssta grafiska verktyg för samma sak

1
Bevaka tråden