- Gäst
- Oregistrerad ●
AppleWorks är alldeles utmärkt. Mycket pålitligt. AW kan öppna och spara i Word- och Excel-format. Om man måste ha 100-procentig kompatibilitet med Office för Windows finns ju naturligtvis Office 2004 för Mac som kostar omkring 1 300 kr för hemanvändare, lärare och studerande.
Även Textredigeraren kan öppna Word-filer.
AppleWorks kan väl inte öppna/spara Word-formatet, utan endast konvertera till/från det. Skillnaden är alltså att man inte kan spara dokumentet direkt i Wordformat, utan varje gång man ska spara så måste man exportera dokumentet till en ny fil, vilket ju kan vara irriterande. Spara normalt kan man bara göra i Apples egna AppleWorks-format som bara AppleWorks kan läsa.
Kort sagt så gillar jag inte AW.
Sålänge du ska ha vanlig ordbehandling och inte massor med extrafunktioner så duger Textredigerare mycket väl till det. Jag använder det alltid när jag skriver. Ska du ha bilder eller andra objekt så kan du använda Textredigerare också, men det är ganska osmidigt eftersom objekt inte kan flyta ovanpå texten och förflyttas fritt, utan alltid finns i själva texten.
Textredigerare kan ju som sagt öppna och spara Worddokument också, men det som syns i de dokumenten är endast den typ av information som man kan skapa med Textredigerare. Detta gör att all sorts text borde synas, men inga flytande bilder eller linjalinställningar eller sidhuvud mm kommer med när man öppnar ett Worddokument i Textredigerare.
Om du iaf behöver mer än Textredigerare så behöver du inte köpa Microsofts program, utan kan gratis ladda ner Office-klonen OpenOffice, som sägs fungera lika bra.
AppleWorks kan väl inte öppna/spara Word-formatet, utan endast konvertera till/från det. Skillnaden är alltså att man inte kan spara dokumentet direkt i Wordformat, utan varje gång man ska spara så måste man exportera dokumentet till en ny fil, vilket ju kan vara irriterande. Spara normalt kan man bara göra i Apples egna AppleWorks-format som bara AppleWorks kan läsa.
Kort sagt så gillar jag inte AW.
Sålänge du ska ha vanlig ordbehandling och inte massor med extrafunktioner så duger Textredigerare mycket väl till det. Jag använder det alltid när jag skriver. Ska du ha bilder eller andra objekt så kan du använda Textredigerare också, men det är ganska osmidigt eftersom objekt inte kan flyta ovanpå texten och förflyttas fritt, utan alltid finns i själva texten.
Textredigerare kan ju som sagt öppna och spara Worddokument också, men det som syns i de dokumenten är endast den typ av information som man kan skapa med Textredigerare. Detta gör att all sorts text borde synas, men inga flytande bilder eller linjalinställningar eller sidhuvud mm kommer med när man öppnar ett Worddokument i Textredigerare.
Om du iaf behöver mer än Textredigerare så behöver du inte köpa Microsofts program, utan kan gratis ladda ner Office-klonen OpenOffice, som sägs fungera lika bra.
Du har delvis rätt. AW 6 kan spara dokumenten i Word-format, men man kan tyvärr inte välja Word eller RFT som standardformat.
Ett par trevliga alternativ, som är gratis att testa, men kostar några hundralappar om man vill fortsätta med dem, är Mariner Write och Nisus Writer Express. Personligen är jag beroende av 100% kompatibilitet med Word, och gillar saker som hanteringen av mallar i word, men annars skulle jag nog gilla de två program jag nämnt.
Ett par trevliga alternativ, som är gratis att testa, men kostar några hundralappar om man vill fortsätta med dem, är Mariner Write och Nisus Writer Express. Personligen är jag beroende av 100% kompatibilitet med Word, och gillar saker som hanteringen av mallar i word, men annars skulle jag nog gilla de två program jag nämnt.
Mellel 1.7.5 inte att förglömma.
Däremot kan man ställa in AppleWorks 6 så att dokumentet sparas i originalformatet, vilket är bra, för det innebär att man kan skapa ett malldokument, exempelvis i Word-format, med namnet Mall.doc och de inställningar, typsnitt osv man vill ha, och använda det när man skapar nya dokument i AW.
Däremot kan man ställa in AppleWorks 6 så att dokumentet sparas i originalformatet, vilket är bra, för det innebär att man kan skapa ett malldokument, exempelvis i Word-format, med namnet Mall.doc och de inställningar, typsnitt osv man vill ha, och använda det när man skapar nya dokument i AW.
Tack för tipset. Men tyvärr är det inte helt bra. När man sparar så blir det fortfarande ett spara-som kommando och därefter öppna det som man vill arbeta med. För den som är lite kunnig går det väl bra. För t ex en hel skola kommer det inte att fungera så bra om man vill ha helt Word-kompatibla dokument.
AppleWorks ändå ett utmärkt program. Mycket lättarbetat. Precis vad skolan behöver. Enda problemet är när någon vill skicka dokumentet till någon som inte har AppleWorks. Då är det lätt att glömma Spara-som ... kommandot för att spara i Word.
Tack för tipset. Men tyvärr är det inte helt bra. När man sparar så blir det fortfarande ett spara-som kommando och därefter öppna det som man vill arbeta med. För den som är lite kunnig går det väl bra. För t ex en hel skola kommer det inte att fungera så bra om man vill ha helt Word-kompatibla dokument.
AppleWorks ändå ett utmärkt program. Mycket lättarbetat. Precis vad skolan behöver. Enda problemet är när någon vill skicka dokumentet till någon som inte har AppleWorks. Då är det lätt att glömma Spara-som ... kommandot för att spara i Word.
Man kan skriva en lapp och sätta på datorn:
Välj Arkiv > Spara som. Under Filtyp väljer du RTF. Skriv in ett namn på dokumentet och avsluta med ".rtf". Välj sedan var du vill spara dokumentet och klicka på Spara.
Någonting sånt. Men visst borde man kunna ställa in AW så att dokument som standard sparas i formatet RTF eller Word. Vi får hoppas att Apple kommer med AW 7 snart.
Open Office är annars ganska komplett om man ser till microsoft´s office paket, har inte fått igång anotering/kommentar systemet mellan open office och ms office. Det är väll det enda jag kommer på rak arm.
Jag har haft fullt upp i några dagar, men tack för svaren. När det gäller OpenOffice så är det (iaf på PC) rätt mediokert. Jag lyckades tex aldrig få igång rättstavningen. Trevligt med en gratis konkurrent till MS dock. Jag får väl köra AW helt enkelt.... så länge man kan spara i *.doc så. Det vore kul om apple kunde utveckla AW så att det verkligen kunde hota MS Office....
Det vore kul om apple kunde utveckla AW så att det verkligen kunde hota MS Office....
Det skadar aldrig med lite konkurrens…
Jag har svårt att tro att Apple kommer att komma med en riktig Worddödare. Det skulle nog inte vara allt för svårt att utveckla AW till en riktigt giftig konkurrent till MS Word men jag tror inte att Apple kommer att göra det. Steve och gänget vill nog inte hamna på ond fot med MS när det gäller Officepaket. Ifall MS Office skulle sluta utvecklas för Mac ligger Apple pyrt till. Redan nu är det svårt att övertyga människor att Mac är ett bättre val än PC. När de får höra att Word inte finns blir det nog näst intill omöjligt. När jag talar med människor om mac som alternativ är nästan alltid den första frågan "Finns Word till Mac?".
Förvisso, men det vore kul om Äpple kunde bygga en vettig ordbehandlare, den behöver inte konkurrera med word direkt men erbjuda lite mer än SimpleText...
Fast en uppdatering av AW skulle nog klara biffen... Och det var ju ett tag sedan nu...
Har just bytt till OS X och måste säga att AppleWorks inte är sig likt längre... Känns inte som det gjorde i OS 9. Allmänt fult och osmidigt. Dessutom är det ju helt bisarrt att en WYSIWYG-typsnittsmeny är ett val som kan göras?Vad var fel med en typsnittsmeny som visar hur fonterna ser ut? Var det inte tillräckligt unix, or what? Man kan hur som helst få dit den igen. Word-import i AppleWorks har inte funkat speciellt bra, filerna öppnas men är allmänt oläsbara...
Har sett mig omkring efter alternativ - "Mellel", "Nisus writer express" och "Mariner write" är de jag testat och för mig så vinner "Mariner write" helt klart. Funktionerna finns där jag vill ha dem, det är enkelt och effektivt och word-import funkade direkt! (bra när det för en gångs skull behövs) Fullt svenskt språkstöd i menyer och liknande. Lutar åt ett inköp efter testperiodens slut.
OpenOffice suger hårt på Mac, men fungerar fint i Linux och Windows. Personligen tycker jag dock att Microsoft har lyckats bra med Office 2004, även om programmen är kraschbenägna.
Hmm, jag har kört StarOffice på PC'n för de kör vi på jobbet.
Nu använder jag nästan aldrig office program, för närvarande enbart en gång i månaden när jag skall
uppdatera min budget...
Så har ingen lust betala några pengar alltså
Ok, får se om du har rätt, håller på ladda ned OO nu, men måste först installera X11.
:rolleyes: