Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hindra program att spara

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-06-05 23:45

Hej!

En undran jag har, vill fixa till en funktion vid sparning till skrivbordet.

Är ute efter nåt i stil med detta:
" om filens namn = .typ flytta den till mappen xxx"

• Oregistrerad
  • 2004-06-06 11:11
Ursprungligen av jobke:

Hej!

En undran jag har, vill fixa till en funktion vid sparning till skrivbordet.

Är ute efter nåt i stil med detta:
" om filens namn = .typ flytta den till mappen xxx"

Jag vet inte jag... Men det är lätt att göra manuellt.

mv *.<filändelse> <mapp>
Exempelvis:
mv *.txt text
mv *.jpg bilder

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-06-06 12:05
Ursprungligen av Sebastian Turstam:

Jag vet inte jag... Men det är lätt att göra manuellt.

mv *.<filändelse> <mapp>
Exempelvis:
mv *.txt text
mv *.jpg bilder

Hm, men kan kan inte via applescript snickra ihop en sån funktion?
Är det helt kört att få till det automatiskt?
Med automatiskt menar jag att det exempelvis inte skall gå att spara .jpg bilder på skrivbordet utan det som händer är att det sparas i en fördefinerad mapp på hd:n.

• Oregistrerad
  • 2004-06-06 12:22
Ursprungligen av jobke:

Hm, men kan kan inte via applescript snickra ihop en sån funktion?
Är det helt kört att få till det automatiskt?
Med automatiskt menar jag att det exempelvis inte skall gå att spara .jpg bilder på skrivbordet utan det som händer är att det sparas i en fördefinerad mapp på hd:n.

Jag är riktigt dålig på applescript. Men det är troligtvis inte särskilt svårt.
Själv skulle jag nog använda alias i tcsh/bash för att sätta en mv för alla typer av bild-format, en för all typer av txt-format osv. och köra det i Desktop-mappen. Lite ful lösning kanske

alias <namn> "<command>" i ~/.tcshrc och sen source .tcshrc. Sen går det att separera olika mv's inom "" med ; för att få allt i en enda.
Tror det funkar likadant i bash. Inte säker dock.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-06 13:42

Folder Actions borde väl passa utmärkt för just det här? Jag har själv inte använt det, men en snabb koll visar att det finns ett färdigt applescript som poppar upp en inforuta när en fil läggs till i en given mapp.

Du skulle alltså kunna skriva om skriptet "new item alert.scpt" så att det istället för att visa info, flyttar filen till en annan mapp. Sedan aktiverar du det skriptet för din Desktop-mapp.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-06-06 20:34
Ursprungligen av macce:

Folder Actions borde väl passa utmärkt för just det här? Jag har själv inte använt det, men en snabb koll visar att det finns ett färdigt applescript som poppar upp en inforuta när en fil läggs till i en given mapp.

Du skulle alltså kunna skriva om skriptet "new item alert.scpt" så att det istället för att visa info, flyttar filen till en annan mapp. Sedan aktiverar du det skriptet för din Desktop-mapp.

Tackar för hjälpen, det verkar vara precis det som jag är ute efter, skall genast sätta igång och testa!

Må gott!

osxhints.com hade ett sådant script för ett tag sedan. sök!

1
Bevaka tråden