Allmänt
Byt ut alla skall mot ska
byt ut alla dom mot de eller dem, fråg aom du är osäker på när det ska vara de eller dem (lite klurigt).
Lägg in ett mellanslag mellan alla summor och kr, tex ska 20.000kr vara 20.000 kr.
Förkortningar ser inte bra ut i löpande text. Skriv ut pga, sk, kr, osv...
Detaljer
I början, vid "Skriv ut guiden och läs igenom den i lugn och ro om du tycker den är för lång att läsa på webben." kan man kanske ha en knapp för "Utskriftsvänligt format" eller nåt, som dagstidningar på nätet brukar ha.
Under rubriken Användningsområde kan man byta ut "Innan du börjar titta efter en ny dator ska du fundera igenom vad du ska använda din nya dator till." till "Innan du börjar titta efter en ny dator ska du fundera igenom vad du ska använda den till.
Där de olika modellerna presenteras står tex "iBook är bärbara datorer med 12" eller 14" skärm". Borde hellre stå: "iBook - bärbar dator med 12" eller 14" skärm" eftersom det kommer efter ett kolon.
Detta kan misstolkas: "Vi kommer inte rekommendera en viss modell i denna guide, ställ gärna frågor till andra medlemmar i 99mac:s forum köptips..." Byt ut mot "Vi kommer inte rekommendera någon särskild modell i denna guide, men ställ gärna frågor till andra medlemmar i 99mac:s forum Köptips..." (Köptips med versalt K)
Under rubriken "Köper du datorn till ett företag eller privat?" finns en konstig formulering: "...och alla följande ägare kan inte göra avdrag för moms." Jag misstänker att det ska stå "...och inga framtida ägare kan göra avdrag för moms." Det är ju dessutom inte riktigt sannt, Om datorn nån gång hamnar i en åf:s ägo kan nästa köpare dra av momsen. jag kan momsregler för dåligt för att kunna erbjuda nån bra formulering.
Under rubriken "Var ska du köpa din begagnade dator?" står "Privatpersoner som köper ifrån företag..." Byt ut "ifrån" mot "av". Samma sak gäller givetvis "Företag som köper ifrån privatpersoner"
Under "Garanti och Support" (support borde skrivas med gement "s") skrivs priserna utan punkt. Stoppa in en punkt för att behålla konsekvensen från tidigare priser. Gäller även under rubriken "Programvara".
Undert "Stulna datorer" finns en parentes:
Medföljer originalkvittot ifrån tillfället då datorn köptes ny? Denna punkt gäller främst datorer som är något år gamla - för äldre maskiner är det mer naturligt att detta kvitto kan saknas. (kvittot skall innehålla serienummer som matchar datorn)
K i kvittot ska vara versalt och det ska vara en punkt innanför slutparentesen.
Under "Att tänka på vid köp av begagnad dator" ska "var 6:e" skrivas "var sjätte".
Under samma rubrik finns följande:
Äldre datorer klarar inte av att köra Apples nya operativsystem Mac OS X. 99mac rekommenderar minst 512MB internminne och 500MHz Power PC G4 processor för att använda Mac OS X med enklare applikationer - välj 800MHz Power PC G4 eller högre för tyngre applikationer.
För det första vänder jag mig en aning mot rekommendationen som sådan. Det beror ju på vad man ska ha den till. AppleWorks och Safari går ju bra med 256 MB på en 300 MHz Lombard...
För det andra tycker jag "applikationer" ska bort. Skriv program om det är det det handlar om. Applikationer är nåt man virkar eller knypplar...
Det var väl det jag hittade vid en första genomläsning utan att skriva ut sidan. Sedan kan man diskutera kommatering och liknande, men det går jag inte in på innan det närmar sig slutet...
Annars var det mycket bra! Tummen upp!