Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

StartupItem

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag satte just upp en Ventrilo Server. Det består av ett terminal-program och en configfil. ventrilo_srv och ventrilo_srv.ini.

När jag dubbelklickar på programmet försöker det starta i terminalen. Efter en sec får jag ett felmeddelande om att ventrilo_srv.ini inte hittas! Programmet har antagit att ventrilo_srv.ini ligger i / (tror jag), medan den i själva verket ligger i /ventrilo/ tillsammans med programmet (ventrilo_srv).. Knas, eftersom programmet som körs, och fick error ligger också i /ventrilo!?

Detta löste sig iaf genom att jag manuellt skrev cd /ventrilo och ./ventrilo_srv i terminal.app. Då gick servern igång och allting fungerade som det skulle.

Nästa steg är att starta /ventrilo/ventrilo_srv automatiskt vid inloggning (eller OSX boot). Eftersom jag är tvungen att skriva cd /ventrilo & ./ventrilo_srv för att starta servern räcker det inte med att slänga in programmet i Startobjekt.

Någon som har nån idé att dela med sig av?

Oliver

Ett Applescript i StartupItems som kör "do shellscript" som startar ventrilo är kanske en lösning, om än lite ful

Ursprungligen av Johan S:

Ett Applescript i StartupItems som kör "do shellscript" som startar ventrilo är kanske en lösning, om än lite ful

Det låter som en idé! Hur gör jag ett applescript? Inte hållt på med sånt förrut

  • Medlem
  • 2004-06-06 20:35

Du behöver inte bädda in shellscriptet i ett applescript om det inte stör dig att du får upp ett terminalfönster med startupinfo för Ventrilo-servern vid varje inloggning.

Dra igång terminalen och skriv

pico VentriloLoginScript.command

Skriv in följande script

#!/bin/sh

/SÖKVÄG TILL VENTRILO/ventrilo_srv -f/SÖKVÄG TILL VENTRILO/ventrilo_srv 

(OBSERVERA INGET MELLANSLAG EFTER -f)

Avsluta pico (ctrl-X) och spara.

Gör filen körbar

chmod +x VentriloLoginScript.command

Sen är det bara att starta upp systeminställningarna och lägga till ditt script i startupitems.

Öppna Script Editor som du ska ha i "Applications/Apple Script/" och skriv en rad:
do shell script "/ventrilo/ventrilo_srv"

sen sparar du detta, kanske som en application bundle, o provar att hiva in i startupitems

Så de funkar att lägga shellscripts direkt i startupitems? nice!

  • Medlem
  • 2004-06-06 20:41
Ursprungligen av Johan S:

Så de funkar att lägga shellscripts direkt i startupitems? nice!

Förutsatt att du använder filändelsen .command så OS X vet att den ska öppna scriptet med Terminal.app. Detta kan du iofs sätta manuellt oxå med Open with... men det är smidigare att använda .command

Ursprungligen av poya:

Förutsatt att du använder filändelsen .command så OS X vet att den ska öppna scriptet med Terminal.app. Detta kan du iofs sätta manuellt oxå med Open with... men det är smidigare att använda .command

Det fungerar kanon! Tack!!

En till liten fråga;

Nu när jag loggar in öppnas terminalen och programmet körs som det ska. Men om jag stänger terminalfönstret avslutas programmet. Kan jag få den att köras i smyg i bakgrunden?

  • Medlem
  • 2004-06-06 21:47
Ursprungligen av Oliver P:

En till liten fråga;

Nu när jag loggar in öppnas terminalen och programmet körs som det ska. Men om jag stänger terminalfönstret avslutas programmet. Kan jag få den att köras i smyg i bakgrunden?

Lägg till ett & i scriptet

#!/bin/sh

/SÖKVÄG TILL VENTRILO/ventrilo_srv -f/SÖKVÄG TILL VENTRILO/ventrilo_srv &
Ursprungligen av poya:

Lägg till ett & i scriptet

#!/bin/sh

/SÖKVÄG TILL VENTRILO/ventrilo_srv -f/SÖKVÄG TILL VENTRILO/ventrilo_srv &

Stiligt, går det att få terminalfönstret (och terminal.app) att stängas efter det att programmet startats?

  • Medlem
  • 2004-06-06 22:21
Ursprungligen av Oliver P:

Stiligt, går det att få terminalfönstret (och terminal.app) att stängas efter det att programmet startats?

Mitt förslag gällde som sagt om det inte störde dig att terminalen startade.

Ursprungligen av poya:

Du behöver inte bädda in shellscriptet i ett applescript om det inte stör dig att du får upp ett terminalfönster med startupinfo för Ventrilo-servern vid varje inloggning.

Vill du inte att terminalen ska starta så är det lättare att köra ett AppleScript. Gör som Johan S beskrev, starta upp Script Editor och skriv in detta script

do shell script "/SÖKVÄG TILL VENTRILO/ventrilo_srv -f/SÖKVÄG TILL VENTRILO/ventrilo_srv > /dev/null 2>&1 &"

Kompliera och spara som application.
Sen lägger du till scriptet i Startup Items istället för det gamla.

Tack än en gång, poya & Johan S!

1
Bevaka tråden