Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powerbook 17"?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-06-06 21:11

Hej!

Jag har precis bestämt mig för att köpa en Powerbook G4. Däremot har jag inte bestämt om jag skall ha en 15" eller 17" skärm.
Jag skall anävnda den i min lilla reklamfirma jag skall starta (grafisk formgivning) samt till lite privat bruk (kolla film, surfa, musik, kanske spela etc).

Frågan är hur behagligt det är att jobba grafiskt på en 17" bärbar? Känns det reko eller vill man ändå ha en stationär skärm hemma? Jag har aldrig jobbat på en bärbar, men det jag kan tänka mig är att man vill ha skärmen högre upp om man skall sitta ett längre tag framför den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-06 21:55

Jag är glad att jag köpte en 17" istället för en 15",, för har man en gång satts sig vid 17" så känns 15" helt meningslös, och är man ute efter nått mer portabelt så ska man nog ta steget hela vägen ut till 12"...
Sen kan du alltid köpa en extern skärm,, å viips!! så har du dubbla skärmar och all plats du behöver för ditt arbete,,, ett BT tangentbord kan iof vara ganska skönt,

så har jag det!

  • Medlem
  • 2004-06-06 22:06

Kan bara instämma med Fredric. 17"-skärmen är fantastisk att jobba med, och man får (nästan) plats med ett helt uppslag på skärmen på en gång.
Jag skulle köpt en 15", för jag tyckte 17"-aren såg otymplig ut, men ändrade mej så fort jag satte mej framför en hos åteförsäljaren.

  • Medlem
  • 2004-06-06 23:35

Dito. Antingen 12" för portabilitet, eller 17" för kraft och skärm. Det är naturligtvis inget fel på 15", men till grafiskt arbete behövs en extern skärm och då är den som sagt lite meningslös...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-06-07 09:18
Ursprungligen av stfm:

Dito. Antingen 12" för portabilitet, eller 17" för kraft och skärm. Det är naturligtvis inget fel på 15", men till grafiskt arbete behövs en extern skärm och då är den som sagt lite meningslös...

Varför vill du ha en extern skärm också? Är det för att skärmen sitter för lågt, att den är för liten eller vad?

Har sett att det finns nått slags ställ man kan ställa sin bärbara dator i så skärmen kommer upp i höjd, å sen att man kör med stationärt tangentbord. Är det nått å ha?

  • Medlem
  • 2004-06-07 12:15
Ursprungligen av Hallon:

Varför vill du ha en extern skärm också? Är det för att skärmen sitter för lågt, att den är för liten eller vad?

Har sett att det finns nått slags ställ man kan ställa sin bärbara dator i så skärmen kommer upp i höjd, å sen att man kör med stationärt tangentbord. Är det nått å ha?

Jag upplever att upplösningen är lite låg. Det är enda anledningen. På Powerbook 17" är den precis på rätt sida om gränsen.

Jag har en 17" och jag är sur på att den har så låg upplösning - knappt någon mening med så stor skärm ju. Jag vill ha minst 1680x1050 - gärna lite mer.

  • Medlem
  • 2004-06-07 12:18
Ursprungligen av Björnström:

Jag har en 17" och jag är sur på att den har så låg upplösning - knappt någon mening med så stor skärm ju. Jag vill ha minst 1680x1050 - gärna lite mer.

Jag håller inte med. Jag har sett hur det ser ut med så hög upplösning på en 17"-skärm, och det blir för litet. Det beror kanske på hur man använder datorn, men man måste sitta ganska nära skärmen.

På min PC är det 1400x1050 på en 15", och det är på gränsen.

håller inte heller med om missnöjet med upplösningen.
powerbook 17" är utmärkt för grafiskt arbete. känns mycket bättre än min 19" LaCie. se den nya datorn som en portabel arbetsstation! fantastiskt!

fråga:
hur har ni kalibrerat LCD-skärmen?
kan jag använda min LaCie-kalibrator? eller har någon använt mjukvarukalibreringar med framgång?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2004-06-10 16:44

Inga fler som har något att tillägga? Skulle vara intressant att höra fler för- och nackdelar med både 17"aren och 15"aren.

Hur är det t.ex. att släpa runt på 17"aren? Är det svårt att få plats med den på tågbordet/caffebordet/i knät etc etc?

Går det att jobba grafiskt på 15"aren temporärt om man är ute och reser t.ex. eller är det så litet att det är jobbigt?

Fler frågor kring det här är välkommet - det skulle göra det enklare att välja. Hade jag haft obegränsat med pengar så hade jag tagit 17"aren utan att blinka, men nu är inte fallet så, så jag undrar om det verkligen är värt dom extra pengarna eller klarar man sig lika bra med en 15"?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-10 17:48
Ursprungligen av Hallon:

Hur är det t.ex. att släpa runt på 17"aren? Är det svårt att få plats med den på tågbordet/caffebordet/i knät etc etc?

Har själv en 15" Tibook som jag rest mycket med. För ekonomiklass på flyg så är tom den nästan för stor, 17" borde vara i det närmaste oanvändbart. Tåg skall väl inte vara några problem antar jag.

Vad gäller skärmyta så får du 60 pixlar i höjd och 160 pixlar i bredd, mer plats för paletter i sidled vilket jag saknar i Dreamweaver, gissar att det ännu viktigare i ID/PS.

Jag tycker att 15" passar bäst för de som vill ha en burk som man kan jobba med "allt" utan att känna sig alltför begränsad av skärmen men som vet att de kommer att resa mycket. Reser man inte så mycket så är nog 17" ett bättre val för en kraftfull bärbar.

  • Medlem
  • 2004-06-10 16:51

Hallon: Jag utgick från att du skar guld med täljkniv.
Självklart funkar 15" också, men du kommer nog bli tvungen att koppla in den till en extern skärm för mer seriöst grafiskt arbete. En extra skärm med högre upplösning kostar en del också.

17" funkar utmärkt att bära runt på. Jag jobbar sällan på fält, så tågbord etc får någon annan uttala sig om.

jag tycker att stor skärm är den ensamt mest produktionshöjande faktorn för grafiskt arbete. blev aldrig riktigt vän med äldre 15" powerböcker jag haft. steget upp till 17" är stort! den går ner i en vanlig ryggsäck och väger som ett par pappersböcker. inget problem när dom ligger i en ryggsäck. så många kronor skiljer dom inte åt. en ny stor skärm till en 12" eller 15" däremot blir mycket pengar. slå till. du kommer att Älska den!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-10 17:18

17" med en bra väska så har du allt du behöver,,

1
Bevaka tråden