Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstig avi på mac

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-06 22:46

Tjena

Min syrras kille vill se några jutsu-filmer som är i nån konstig form av avi. Jag gjorde en sida med länkar så dom kan laddas ner. Men VLC bombar och playa ville bara spela ljudet. Har nån en lösning så han får se dom, vi kör 100% mac..?

www.juggling.se/emil - heter sidan med länkarna

HAYYA!!!

Dom verkar vara komprimerade med Indeo Video 5-codecen, och för mac finns den tyvärr bara för Quicktime i OS9 :/
Så enda lösningen är att installera den codecen i Mac OS 9 (classic funkar) och öppna dom där i Quicktime Player, sedan kan du konvertera dom där tilll något mer passande format som går att spela i OSX.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-06-07 10:09

För övrigt är portningen av Indeo 5 codecen till Macen så usel att det inte är säkert att det kan gå ändå.
Dom som använder den borde deporteras till kolahalvön
Det är nog nästan bättre att skicka dom till någon som har Peze och den den att konvertera dom till QT ellerDivX.

• Oregistrerad
  • 2004-06-07 10:24

Dave Lister: Har du några magiska krafter som jag kan låna till deporteringen av dessa svartbältare?
Creops: Hur tankar man codecar? (heter det så? codecs? codecer?)

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-06-07 10:40

Laddade hem och provade, verkar inte fungera.

• Oregistrerad
  • 2004-06-07 10:46

Skulle jag ha strul om jag testade på en pc också? Borde jag kunna tvinga en pc-kompis att konvertera dom till... hm... gif-animeringar brukar vara stabila! Nej, men quicktime eller så..?

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-06-07 12:54

QuickTime eller AVI med Divx eller vanlig MPEG.
QT är nog att föredra.

Jodå, det fungerar under Classic om man har installerat stöd för Indeo. Irriterande pill bara, när man måste högerklicka - öppna med - annan… leta sig fram till Applications Mac OS 9, aktivera alla program istället för rekommenderade.

Indeo borde verkligen kriminaliseras!

• Oregistrerad
  • 2004-06-07 13:09

Men hur ska jag göra?
Ska jag installera en ny quicktimeplayer för classic (har ingen kvar) och sen droppa min tankade fil i dess extension-mapp? Eller ska jag spamma webmastern tills han kodar om fimerna?

Ursprungligen av pontusuggla:

Men hur ska jag göra?
Ska jag installera en ny quicktimeplayer för classic (har ingen kvar) och sen droppa min tankade fil i dess extension-mapp? Eller ska jag spamma webmastern tills han kodar om fimerna?

Om du vill göra dig jobbet för att spela filerna under Classic, så kan du ladda ner codecarna här:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=30903

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=30904

http://docs.info.apple.com/article2.html?artnum=60366

Codecarna ska ligga i OS9s Systemmapp/Tillägg. Antagligen räcker det med att du installerar version 5, alltså den som finns under den nedersta länken.

Möjligen måste du starta om Classic för att den ska börja fungera. Tyvärr fungerar det inte att dra och släppa filerna på QuickTime Player i mappen Applications (Mac OS 9), eftersom systemet inte fattar att programmet kan öppna filerna. Du måste istället högerklicka/ctrl-klicka på filerna, och välja "öppna med" - "annan" och markera alternativet "alla program" i stället för "rekommenderade program". Omständligt, men det går.

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-06-07 13:14

Jag skulle nog kunna göra det åt dej, men jag ska till tåget om 1 timme och sen är jag borta till på Torsdag.
Om du kan vänta så kan jag hjälpa dej då.

1
Bevaka tråden