Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med proffs-mic till G4

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla mac älskare ! jag har problem med att få min mick att funka med garage band och g4 .... jag vill koppla min proffs mic med xlr kontakt till ordinarie ljudkort till g4.. va krävs det för utrustning har verkligen försökt allt men får den bara inte att funka! snälla nån säg hur jag ska göra har försök såååå länge nu att jag inte pallar mer. pleaseee

Ursprungligen av snurrE:

Hej alla mac älskare ! jag har problem med att få min mick att funka med garage band och g4 .... jag vill koppla min proffs mic med xlr kontakt till ordinarie ljudkort till g4.. va krävs det för utrustning har verkligen försökt allt men får den bara inte att funka! snälla nån säg hur jag ska göra har försök såååå länge nu att jag inte pallar mer. pleaseee

Är det en dynamisk mikrofon så kanske du klarar dig med en enkel kabeladapter.
annars behöver du en förförstärkare eller mixer emellan för att anpassa signalen och eventuellt fantommata den med spänning om det är en kondensator eller elektretmikrofon.
Gå in till närmaste musikaffär så kan dom säkert hjälpa dig att hitta rätt prylar för en inte alltför stor slant.

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-06-09 19:59

Även om det är en kondensatormikrofon så behöver du en preamp innan. Det sitter säkert någon form av mikförstärkare i g4´an men väljer du att använda den kommer du få en fet flaskhals direkt efter din "proffsmik". Men vill du inte lägga ut pengar på en extra preamp eller mixer utan koppla direkt till g4án så behöver du en xlr-hona -> minitele misstänker jag. Och sedan är det säkert obalanserat in i macen så det räcker med en monotele. Du kan enkelt göra en egen adapter om du har kontakterna, brygga ettan och trean på xlr kontakten, kör dom till sleeve på telen, sedan tar du tvåan på xlr´en till tip på telen. Men förmodligen blir det nog billigare att köpa en färdig adapter, tyvärr. Lycka till !

1
Bevaka tråden