Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sorenson Squeeze 4 lanserat

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sorensons excellenta kodnings program Squeeze har lanserats.
Squeeze 4 Compression Suite komprimerar till MPEG 1, MPEG 2, MPEG 4, MPEG 4 AVC (H.264), RealMedia 10, Quicktime, Flash MX Spark Pro.

Annat nytt är förbättrad Batchkonvertering, Zoom för pixelbeskärning, in och ut markeringar i videospår, förhandstitt på hur det komprimerade materialet kommer se ut,

Ett nytt helt utseende blir det, som riktar sig mer till yrkesverksamma än nybörjare som vill leka med video.
Jag tror att v 4 av detta program kommer att tävla för första gången med Cleaner, CompressionMaster och Apples enklare Compressor. Fast vi får se när den finns i butik. Men mycket spännade är det.

Det enda som dock saknas på Mac versionen är Windows Media stöd, som finns på Windows versionen.
Sorenson har sagt tidigare att Mac versionen skulle innehålla Windows Media encoding.

http://www.sorenson.com/press/press_release_full.php?pr_id=63

Senast redigerat 2004-06-08 04:43

Hur pass bra fungerar Flash video egentligen? Vi börjar tröttna på att erbjuda tre olika format. Det lilla jag sett av Flash video verkar ju kanonbra.

Ursprungligen av Jon Adolfsson:

Hur pass bra fungerar Flash video egentligen? Vi börjar tröttna på att erbjuda tre olika format. Det lilla jag sett av Flash video verkar ju kanonbra.

Spark Pro är egentligen en uppdaterad H.263 codec. Sedan är det en låst codec, vilket inte är så bra. För att strömma i realtid måste man ha Macromedias media serverar eller använda Sorensons streamingtjänst (har jag för mig) vilket båda kostar mucho dineros.

Det jag har sett av Spark Pro, och testat själv, så är den en medioker codec jämnfört med allt annat. Den enda fördelen den har är att alla som har Flash MX plug-inen installerad kan köra den. Vilket är många. Men det är som sagt det enda.

Fast sedan beror det ju på vad man har för krav.

Hur pass bra kvalité kan man uppnå med Flash video? Vi erbjuder idag upp till "700K", i qt, wmv och real. Jag skulle vilja göra hela videosektionen enklare och tydligare för kunderna. Dessutom skulle ett format innebära mindre administration (support osv).

Du kan aldrig få lika bra kvalité med Flash video som med något av de andra. Eftersom det bygger på samma teknik som Apple har i iChat (h.263). h.263 är optimerat för låga bandbredder, och likaså Spark, även om dom har förbättrat en del saker uppenbarligen. Sedan är problemet om du skall streama, så är du låst vid en plattform. Helt omöjligt är det inte att dom senare kanske baserar Spark på h.264 som kommer ge mycket bättre kvalité. Man får tänka på att Flash video är en duvunge än så länge. Men visst, det finns en poäng i att mindre support behöver ges.

Om ni kör vanliga standard settings från Cleaner när det gäller er övriga video, så blir resultatet inte bländande. Säg till om jag kan stå till tjänst.

• Oregistrerad
  • 2004-06-10 12:23

Intressant... hur gör jag för att få mitt filmklipp till bästa möjliga Flash ?
Cleaner ?

Ursprungligen av dp:

Intressant... hur gör jag för att få mitt filmklipp till bästa möjliga Flash ?
Cleaner ?

Eftersom Flash video (Spark Pro) är en sluten codec från Sorenson, så måste du köpa Squeeze. Sedan kan du använda Cleaner.. Fast då kan du lika gärna använda Squeeze på en gång.

Tänk på att längre klipp i Flash kör hårt på CPU tiden. Och att filmen kan bli hackig vid för "bra" inställningar.

Här är demo på vad man kan förvänta sig av kvalitén. Om man drar upp videon (som inte är så skalbar) så kommer du behöva en fet dator för att spela upp det.

http://www.wildform.com/flix/flix_video.php?sid=2J5K-3GG5-40c8c412355d2

Har du testat ProCoder 2.0 (nyligen lanserat)? Vi letar efter ett alternativ till skitprogrammet Cleaner XL. Behöver spotta ut QT, Real, WMV samt Flash (för videopreviews).

• Medlem
  • Norrköping
  • 2004-06-15 23:22

Har du testat ProCoder 2.0 (nyligen lanserat)? Vi letar efter ett alternativ till skitprogrammet Cleaner XL. Behöver spotta ut QT, Real, WMV samt Flash (för videopreviews).

Cleaner XL är ju för Windows. Är Cleaner 6 för Mac också skit? (Funderar på att köpa). Finns det annars något annat alternativ för Mac?

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-16 21:14
Ursprungligen av Homy:

Cleaner XL är ju för Windows. Är Cleaner 6 för Mac också skit? (Funderar på att köpa). Finns det annars något annat alternativ för Mac?

Kolla in vår Compression Master. Vi har inte Sorenson 3 som Cleaner, men vår MPEG-4 ger bättre kvalité. Vi har en ny release som ligger i testning nu som har Real Surestream, Referensfiler, ännu bättre 2-pass MPEG-4 Video samt att vi fått upp hastigheten på vår AAC så det bara tar ett fåtal sekunder att koda en minut ljud.

Demo och mer info finns här.

Ursprungligen av Homy:

Cleaner är kung på täppan än så länge. Men det börjar som sagt dyka upp alternativ. CompressionMaster från kents företag PopWire är ett. Sorenson Squeeze 4 verkar bli ett steg vassare, sedan har vi Apples Compressor, vilket kanske inte är i par med dom övriga. TotallyHip hade ett komprimeringsprogram som såg lovande ut. Men det verkar inte käggas någon vidare energi på den längre.

Squeeze för Windows klarar allt det där.

Procoder är bara för wintel PC...
Men skall vara bra.

/Robert2

Rätt sorligt att Cleaner är kungen. Hoppas verkligen på alternativen.

Nu vet jag inte hur Mac-versionen beter sig men Cleaner XL är det barn som designat och tomtar som programmerat (krashar hela tiden, mitt i kodning). Trots senaste versionen.

Cleaner XL är en annan produkt än Cleaner.

Syftade på XL, har ju pratat om den tidigare i tråden.

Vi har beslutat att köra Windows Media streaming och Flash-video för förhandsvisningar av olika slag. WMV funkar bra även i OS X (embedded). Känns onödigt att erbjuda alla tre format när vår statistik visar att 90% väljer wmv. Vill man dessutom använda sig av DRM verkar WMV vara enda vettiga vägen att gå, rätta mig gärna.

1
Bevaka tråden