Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple uppdaterar Power Macintosh G5

Tråden skapades och har fått 240 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja visst ja, den nya G5an var det detta handlade om.

Hur är det egentligen tror ni. Är 2.5Ghz modellen en överklockad 2.0?

Det finns inga 2.5 G5 processorer va? Tror att vattenkylningen kom till för att kunna överklocka processorn med bibehållen stabilitet.

Ursprungligen av whoami:

Ja visst ja, den nya G5an var det detta handlade om.

Hur är det egentligen tror ni. Är 2.5Ghz modellen en överklockad 2.0?

Det finns inga 2.5 G5 processorer va? Tror att vattenkylningen kom till för att kunna överklocka processorn med bibehållen stabilitet.

Tror också det, annars torde de ha släppt en xServe med 2.5GHz, men där fanns antagligen inte tillräcklig plats för vattenkylning.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-10 11:51
Ursprungligen av Leftrustle:

Tror också det, annars torde de ha släppt en xServe med 2.5GHz, men där fanns antagligen inte tillräcklig plats för vattenkylning.

Å andra sidan var det längesedan xServe G5 introducerades, IBM kan ju fått ordning på tillverkningen och pressat fram en 90nm 2.5 GHz i mellantiden.

Spelar det ngn roll egentligen? Det är väl bara den teoretiska livslängden som påverkas, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-10 11:45

Men det pratas ju om att det är en ny processor med 90 nm och att det är anledningen till att den släpps först i juli...!?

Ursprungligen av Earth:

Men det pratas ju om att det är en ny processor med 90 nm och att det är anledningen till att den släpps först i juli...!?

Jo, fast den som sitter i xServe G5 är på 90nm och har en frekvens på 2.0GHz.

Så här skriver Sweclockers om den nya G5-serien:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=294447

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-10 12:26

Men att köpa en överklockad G5 känns inte så jätte coolt direkt,,, ju mer man läser om denna uppgradering ju mer urvattnad känns den,, Kan det vara så att Apple har kört fast i framställningen av dom snabbare processorerne och i det trängda läget dom nu är i bara var tvugna att släppa en uppgraderad G5, även fast dom kanske borde ha väntat..
Man kan fråga sig om vattenkylningen är en nödlösnng för nuet eller om det är något som kommer i framtida modell..

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-06-10 13:12
Ursprungligen av Fredric:

Kan det vara så att Apple har kört fast i framställningen av dom snabbare processorerne och i det trängda läget dom nu är i bara var tvugna att släppa en uppgraderad G5, även fast dom kanske borde ha väntat..

Men snälla, snälla. Fatta att inte Apple har ett skvatt med processorframställningen att göra! Det enda Apple gör är att de köper från IBM. Visserligen är de nog hyffsat stora kunder hos IBM (troligen större än de var hos Motorolja) men trots det så kan ju inte Apple påverka IBMs tillverkning. Jag tvivlar på att det finns så väldigt många krets-designers hos Apple... Dessutom gissar jag att IBM är betydligt mer intresserade av att driva PPC970 framåt än vad någonsin Motorola var att driva PPC74X0 framåt. Det går så fort det går, som jag sa innan så har ju inte Intel kommit gång med 90nm-processen på riktigt än heller. Just nu satsar man nog stenhårt på att få den nya processen i full drift. När det är klart kan man ju koncentrera sig på att driva hastigheten uppåt. Lugn och fin, jag är full av förhoppningar inför framtiden. Även 3GHz ser ut att vara långt borta just nu (frågan är ju vad "långt borta" innebär) så kommer det, och troligen betydligt högre hastigheter också. Den lagen har ej blivit överträdd (citat från slutet av ett berömt musikspel, vilket? ) var 18månad fördubblas prestandan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-10 13:54
Ursprungligen av bollman:

Men snälla, snälla. Fatta att inte Apple har ett skvatt med processorframställningen att göra!.

klart som fan att Apple inte gör sina processorer själva,,, men hur som så håller inte IBM/Apple alls det dom flaggade med för ett år sedan,,.. inte för att dom är ensamma med detta problem ..... Så jag skyller inte detta på Apple,, Jobs lovade väl bara det han själv hade blivit lovad av IBM,,, det är dumt att ge folk falska förhoppningar..

Kan nån förklara för mig varför man skulle köpa den dyrare varianten? 256 MB mer ram och 80 MB mer HD - Lönt? 8X superdrive i nya...svårt val - not :rolleyes:

Macoteket.se:
PowerMac G5 2 x 1.8 GHz utförsäljning 512MB 160GB GeForce FX 5200 Superdrive 23495kr
PowerMac G5 2 x 1.8 GHz Nyhet 256MB 80GB GeForce FX 5200 Superdrive 20994kr

Ursprungligen av el gringo:

Kan nån förklara för mig varför man skulle köpa den dyrare varianten? 256 MB mer ram och 80 MB mer HD - Lönt? 8X superdrive i nya...svårt val - not :rolleyes:

Macoteket.se:
PowerMac G5 2 x 1.8 GHz utförsäljning 512MB 160GB GeForce FX 5200 Superdrive 23495kr
PowerMac G5 2 x 1.8 GHz Nyhet 256MB 80GB GeForce FX 5200 Superdrive 20994kr

Jag skulle nog välja samma som du, men det finns fler skillnader mellan datorerna. Den gamla kan ju ha 8 GB minne, och har inte PCI-X. Det är samma typ av strypningar som 1.6 Ghz hade, och som gjorde den billigare. Som hemanvändare skulle jag dock inte sakna något av det som de dyrare modellerna har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-10 21:38
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Jag skulle nog välja samma som du, men det finns fler skillnader mellan datorerna. Den gamla kan ju ha 8 GB minne, och har inte PCI-X. Det är samma typ av strypningar som 1.6 Ghz hade, och som gjorde den billigare. Som hemanvändare skulle jag dock inte sakna något av det som de dyrare modellerna har.

Vad innebär PCI-X? Jag såg också de där priserna på Macoteket tidigare idag, men nu är de borta...

Ursprungligen av Earth:

Vad innebär PCI-X?

Snabbare anslutning för kort du vill stoppa i datorn:
PCI slots

Three open full-length 33MHz, 64-bit PCI slots
(alltså i nuvarande 2*1.8 Ghz.)

Three open full-length PCI-X slots: one 133MHz, 64-bit slot and two 100MHz, 64-bit slots
(i de två dyrare maskinerna)

Problemet är bara att det inte finns några PCI-X kort att köpa ännu vad jag har förstått, så jag skulle inte sakna det. Dessutom kommer nog PCI-X att bli en standard för servrar, medan konsumentmarknadens standard på PC-sidan blir PCI-express, vilket inte är samma sak.

(Rätta mig om jag har fel någon - jag kanske yrar i nattmössan.)

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Snabbare anslutning för kort du vill stoppa i datorn:
PCI slots

Three open full-length 33MHz, 64-bit PCI slots
(alltså i nuvarande 2*1.8 Ghz.)

Three open full-length PCI-X slots: one 133MHz, 64-bit slot and two 100MHz, 64-bit slots
(i de två dyrare maskinerna)

Problemet är bara att det inte finns några PCI-X kort att köpa ännu vad jag har förstått, så jag skulle inte sakna det. Dessutom kommer nog PCI-X att bli en standard för servrar, medan konsumentmarknadens standard på PC-sidan blir PCI-express, vilket inte är samma sak.

(Rätta mig om jag har fel någon - jag kanske yrar i nattmössan.)

Pci-X och Pci - Express var två olika nya standarder men PCI-X verkar inte bli standard utan PCI - Express som dessutom är snabbare och har större möjligheter att expandera i hastighet än PCI - X.
Pci express blir den nya standarden inom PC där hög hastighets grafikkort kommer att sitta Typ AGP 16 m.m. Medan pci X kommer vara ersätta vanliga pci.
PCI - Express (X16 och X32, jämfört medAGP 8X ) kommer att ersätta dagens AGP port hos PC i alla fall! Det första moderkort är redan på väga att skeppas från tillverkaren, enligt Toms hardware!
Har för mig att det var både ASUS och MSI som har så smått börjat att leverera sina moderkort, med intels nya chipset! I slutet av juli eventuellt augusti ska Pci – X och PCI – Express bli standard inom pc men även DDR2 och allt detta kommer att vara standard om ca 1 – 2 månader.

http://www.tomshardware.com/motherboard/20040301/index.html

Tilläg: AMD har redan släppt nya Cpu med anpassning till intels nya Alderwood and Grantsdale chipset vilket är ( Pci - X och Pci - Xpress och DDR 2 och SATA2 med 300 MB/s i överföring, medan SATA1 = 150MB/S)

Senast redigerat 2004-06-10 22:38

Så då var 2*2,5 Ghz beställd med 256 SDram *mums*

du skojar!? du har ju precis fixat din ju

Ursprungligen av motif:

Så då var 2*2,5 Ghz beställd med 256 SDram *mums*

Ursprungligen av el gringo:

du skojar!? du har ju precis fixat din ju

I know men nu när denna är klar måste man gå vidare och exprementera med att få 2,5:an lika bra

skall du behålla den andra? hur som helst...du är gjord av pengar eller!? - du får rapportera när du fått den!

Ursprungligen av motif:

I know men nu när denna är klar måste man gå vidare och exprementera med att få 2,5:an lika bra

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-06-10 14:18

Skönt då var det klart

Ja, visst kan man klaga på att man ger stora förhoppningar om framtiden, men det handlar ju till viss del om "att se bra ut". Om man skulle komma med beskedet att "vi ser inga större uppgradering inom överskådlig tid" så skulle kanske inte så många hoppa på tåget, eller? Säljsnack är alltid säljsnack, även om det kommer ur truten på Jobs.
Iofs så tycker jag att Intel-grabbarna skulle vara betydligt mer oroliga än Apple/IBM. Det var ju ett bra tag sedan P4 biffades upp i hastighet. Intel har ju aviserat moderata hastighetsökningar iom övergång till 90nm-teknik under Q2 2004...

Jaha, på 24 timmar så vet jag 5 stycken som köpt en ny G5... Så nog finns det köpare allt.

  • Medlem
  • 2004-06-10 16:38
Ursprungligen av Leftrustle:

Jaha, på 24 timmar så vet jag 5 stycken som köpt en ny G5... Så nog finns det köpare allt.

Du vet om sex stycken.

<orat, köpfebrig>

Ursprungligen av orat:

Du vet om sex stycken.

<orat, köpfebrig>

Jasså minsann, man ber att få gratulera!

När får ni datorerna?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2004-06-10 23:00
Ursprungligen av Saffran:

När får ni datorerna?

När man lägger en beställning på Dual 2.5 Ghz står det "JULI" som leverensmånad.

Beställer man en Dual 1.8 Ghz eller Dual 2 Ghz beräknas byggtiden till 1-3 dagar.
En Built To Order-dator tar 3-5 dagar att bygga enligt AppleStore Sverige.

  • Medlem
  • 2004-06-12 02:20
Ursprungligen av Saffran:

När får ni datorerna?

2 GHz, c:a 2 veckor är det sagt (åf i Umeå, Grafit).

Kan det tänkas att det oxå kan komma en burk (imac) som har en enkel processor 1.6mhz exempelvis och då är det mindre bra med en G5 burk som är likvärdig och konkurerar.

För visst vore det mysigt med en singel processor G5 imac variant som hemmadator, en gosigt kärleksfullt prissatt sådan för de med mindre täta plånböcker.

Fast de flesta (vilka de nu är) skulle nog ändå välja en surt ful och grotesk grå el. svart plåtlåda för att polarn har det för man vill ju kunna kopiera spel och program gratis.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-06-10 20:49

Finansiering fixad - imorgon beställs en 2*2.5GHz det är dags att hoppa upp ifrån en G4 2*500MHz.

Uppdatering 11/6:
En G5 2*2.5GHz/9800XT/2*250GB/Blåtand tgb&mus + 23" HD Display är nu beställt från AppleStore.... (ADC rabatt)

Senast redigerat 2004-06-11 13:14
Ursprungligen av MikaelF:

Finansiering fixad - imorgon beställs en 2*2.5GHz det är dags att hoppa upp ifrån en G4 2*500MHz.

Det där steget måste upplevas som en hästspark, grattis.

Är det förresten någon som inte är fotoredigerare/AD/ljud/video-redigerare och känner att de vill ha en stationär dator. För mig känns det fullständigt meningslöst med prestandan som en stationär dator erbjuder. Bärbart regerar! Fast man kanske ska ha både och?

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Är det förresten någon som inte är fotoredigerare/AD/ljud/video-redigerare och känner att de vill ha en stationär dator. För mig känns det fullständigt meningslöst med prestandan som en stationär dator erbjuder. Bärbart regerar! Fast man kanske ska ha både och?

Hej Ciryon

Jag planerar för spelet BF1942 och då krävs det en G5 1.6 GHz, 2 GB RAM, 128 MB VRAM + 8 mb uppkoppling eller bättre för att jag ska vara nöjd med performance:)

Bevaka tråden