Jag hade planerat att köpa in en PowerMac G5 till skolan för att använda som server för 16 eMacs. Det handlar framförallt om att lägga upp elevernas användarkonton och hemmappar på servern (Open Directory/LDAP), för ca 100 elever, så att de kan logga in från vilken dator som helst.
Jag använder idag en av eMacarna för uppgiften, men hårddisken är för liten och jag behöver hur som helst en dator till.
Tyvärr blev den billigaste G5:an dyrare i och med uppdateringen. Visserligen är Dual 1,8GHz betydligt vassare än Single 1,6GHz, men frågan är hur mycket processorkraft jag egentligen behöver. De nya priserna håller på att spräcka min budget.
Jag tvekar mellan:
1) G5 Dual 1,8GHz, 2x512MB minne, 250GB hårddisk, med extra Ethernetkort, för 19.584kr
2) eMac G4 1,25GHz, 1GB minne, 160GB hårddisk, för 8.975kr
Mac OS X server (obegränsad) finns redan.
Frågan är om mitt nätverk kommer att fungera bättre för de nästan 11.000kr i merkostnad för en G5:a! Vad gäller framtida behov så kan det eventuellt bli aktuellt med att använda samma server som webbserver och/eller skrivarserver.
Tacksam för kommentarer av nätverksrävar. Vad krävs egentligen av en server i en liknande situation?