- EricBradley
- Medlem ●
- Uppsala
Är det nån som vet hur man skriver ett skript för att stänga av nätverksanslutningen?
Skulle behöva ha en användare utan nån anslutning!!!
Hur gör man???
Är Wire kvar?
Nån som vet om skriptet eller hur man gör annars??
Hur sätter jag in begränsningar för nätverk???
Jag vill att användaren inte ska ha något nätverk igång!
Inget ethernet alltså och inga tjänster!
ROTFL!!!
Läste också den. Han måste ju driva med dem. Eller?
Denna inställning kommer att gälla för alla användare. Inte lösningen på problemet.
Skumt, har för mig att jag fått det och fungerar förrut.
Skapa en ny användare.
Konfigurera en ny "location" för honom.
Begränsa hans tillgång till program så att han inte kan ändra konfigurationen.
Och jag antar att man kan sätta att inga nätverkskort är aktiva för den nätplatsen…
(Provade just om man kunde ha olika "nätverkskortsprioriteringar" för olika "locations", och det gick bra…)
Kommer man ut om IP är satt till 127.0.0.1 och alla kort är satta som "döva" så vore det väl faan
Skapa en ny användare.
Konfigurera en ny "location" för honom.
Begränsa hans tillgång till program så att han inte kan ändra konfigurationen.
Problemet är att om man ändrar location för den nya användaren så ändras det för alla!!!!
Men ett skript borde ju kunna skrivas?
Frågan e bara hur.
(!)
Hmm... jag har letat i Netinfo men ej hittat nån lösning.
Skulle man inte kunna skriva nåt som stängde av uppkopplingen temporärt som sedan efter omstart skulle återställas?
ifconfig enX down
..där "X" byts mot vilket interface som ska stängas av (en0 känns ganska default om man bara har ett nätverkskort)
ifconfig enX up
..för att få det hela att köra igen
kanske inte det optimala sättet.. men det bör fungera
ifconfig enX down
..där "X" byts mot vilket interface som ska stängas av (en0 känns ganska default om man bara har ett nätverkskort)
ifconfig enX up
..för att få det hela att köra igen
kanske inte det optimala sättet.. men det bör fungera
Problemet är att man måste vara "sudo". Annars hade det varit enkelt med en login-hook.
Problemet är att man måste vara "sudo". Annars hade det varit enkelt med en login-hook.
LoginHooks körs annars som root, så det är inga problem. Användarnamnet för den som vill logga in ligger som första post i parameterlistan ($1 om man shellscriptar) så det går bra att lägga in den sortens restriktioner på användarnivå. Enda problemet är att LoginHook-funktionaliteten är väldigt skakig i OS X; loginwindow har en tendens att hänga sig när skriptet anropas.
Japp... testade det men det ville inte gå!
En workaround som kanske funkar är väl att göra tvärtom. Då kommer man runt problemet med att AS som körs under begränsade användare inte kan ändra nätverksinställningen.
- Skapa en Nätverksplats utan access och ha den som default.
- Begränsa användaren som inte skall ha nätverk så att den inte kan ändra System Preferences.
- Gör ett script som väljer en annan aktiv nätverksplats när en vanlig användare som FÅR använda nätverket loggar på. (jag har för mig att Location Manager inte är scriptbar men det går väl att lösa med GUI Scripting isf). Lägg det scriptet i Startup Items för den användaren.
Frågan är bara om man sen kan trigga ett script som väljer nätverksplatsen utan access när användaren loggar ut, finns det ngn motsvarighet till Shutdown/Logout items i Mac OS X?
Man måste nog även inaktivera Fast User Switching.