Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är apple mer än ett företag?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-06-10 00:24

Denna disskutionen är kanske lite klyshig, men jag tänker ibland på det. Jag kanske inte representerar en majoritet när jag säger att i störtsa almänhet är jag väldigt kritisk till kapitalism och företagsamhet som den ser ut idag. Jorden håller i princip på att gå under och även fast många ser det så är det fortfarande den kortsiktiga ekonomiska vinsten som går i första hand.
Då jag till flera företag är direkt hatisk (t.ex 3G och allt vad statsjeepar heter) så har jag frågat mig själv många gånger varför inte apple faller under samma fallang. Antingen så har dom väll lyckats missleda mig med idéen om att dom är ett bra och konstruktivt företag som vill mitt och världens bästa, eller så kanske dom verkligen är det?
På nått sätt känns det iaf som om apple verkligen jobbar åt kunden istället för tvärtom. Eller ser det bara ut så för att vi är så förblindade av deras brillians inom teknologi och IT?

Kanske va lite luddigt framlagt det här. ALLA företag är väll kanske inte onda, även fast många utför onda handlingar utan att igentligen vilja det (all in the name of profit). Men ni kanske förstår vad jag menar? Har apple t.ex fått någon större böter nångång av t.ex kommuner eller liknande? Det har ju dom flesta bolag...
vet du kanske om nån begraven hund som man borde ha reda på om apple? :rolleyes:

Ursprungligen av Philip:

Kanske va lite luddigt framlagt det här. ALLA företag är väll kanske inte onda, även fast många utför onda handlingar utan att igentligen vilja det (all in the name of profit). Men ni kanske förstår vad jag menar? Har apple t.ex fått någon större böter nångång av t.ex kommuner eller liknande? Det har ju dom flesta bolag...
vet du kanske om nån begraven hund som man borde ha reda på om apple? :rolleyes:

Om du kollar in på Apples hemsida så är dom väldigt angelägna att visa upp att dom följer strikta miljölagar och har en relativt generös personalpolicy. Dessutom så har dom ju USAs rättmätige president i sin styrelse Al Gore...........

• Oregistrerad
  • 2004-06-10 00:31

asså? det med Al Gore visste jag inte..
iofs är jag ingen parlamentariker heller..

• Medlem
  • Jönköping
  • 2004-06-10 00:37

Kan det inte vara så att man inom alla minoriteter tillämpar lite "klubb av ibördes beundran"? För det är ju faktiskt så att iaf jag tycker att allt som Steve presenteras är så klockrent och överlägset allt annat utan att ens behöva se längre än över gatan där jag bor.

Apple är ett fotbollslag. Mactalibanerna är uppkopplade huliganer. Till matchtröjan finns det små vita hörlurar och numret bak på tröjan lyder "G5". Typ.

• Oregistrerad
  • 2004-06-10 00:40

jo, det stämmer nog lite.. fast jag ifrågasätter alltid allt jag ser.. men det är faktiskt lite hos apple, även när jag tänker efter.. Dock t.ex på den första presentationen av G5an t.ex så tyckte ja det va lite löjlit när dom i testerna testade mot PC datorer med 32Bit medans G5an är 64.. det nämnde dom nästan aldrig..eller ALDRIG kanske?

Ursprungligen av Philip:

jo, det stämmer nog lite.. fast jag ifrågasätter alltid allt jag ser.. men det är faktiskt lite hos apple, även när jag tänker efter.. Dock t.ex på den första presentationen av G5an t.ex så tyckte ja det va lite löjlit när dom i testerna testade mot PC datorer med 32Bit medans G5an är 64.. det nämnde dom nästan aldrig..eller ALDRIG kanske?

Fast MAC OSX är ju 32bitars vilket borde varit till G5s nackdel.

Ursprungligen av Philip:

Det gör i stort sett ingen skillnad i de flesta tester. Enda gången man har en prestandamässig fördel av att köra 64 bit är när man räknar med heltal större än 4,3 miljarder (2^32), och det är extremt sällan. Huvudanledningen att köra 64 bit är inte heltalsprestanda för enorma heltal, utan att man kan ta sig igenom den 4 GB-barriär som är övre gräns för hur mycket RAM en 32-bits processor kan adressera.

• Medlem
  • 2004-06-10 02:29
Ursprungligen av Philip:

hej
i den typ av marknadsekonomi som skapat ditt välstånd så måste alla företag gå med vinst, även apple, jag tror inte att dom är annorlunda i det avseendet, möjligtvis bättre på att skapa en bra image

Ursprungligen av ErikA:

hej
i den typ av marknadsekonomi som skapat ditt välstånd så måste alla företag gå med vinst, även apple, jag tror inte att dom är annorlunda i det avseendet, möjligtvis bättre på att skapa en bra image

Alla företag måste faktiskt inte gå med vinst konstigt nog , många av de största förmögenheterna och stort välstånd har faktiskt skapats genom att företag gått omkull och dagligen så omsätts hur många miljarder som helst på dom internationella marknaderna inte på grund av hur bra företagen går utan mestadels p.g.a. spekulationer och vaga rykten.

• Medlem
  • International user
  • 2004-06-10 05:23

Lite av vad jag tycker gör Apple (och framförallt produkterna) speciella beskrivs bra i den här historien från www.folklore.org om det ursprungliga Macintosh-teamet.

The Macintosh Spirit

Sedan Jobs kom tillbaks till Apple så har man en tydlig känsla av att det primära igen är att bygga "great products". Givetvis med kommersiella förutsättningar men det säger ju sig självt, en bra produkt som inte säljer är helt enkelt inte tillräckligt bra.

• Oregistrerad
  • 2004-06-10 09:29

Min generella hållning är att företag som har snygg design på sina produkter är goda, och de med dålig design är onda. Dock kan ondskebetyget också påverkas av service. Således tycker jag att Lexus-delen av Toyota är ett bra företag trots att de tillverkar bilar jag tycker är fula - bara för att de har en så trevlig sälj-och-service-organisation.

Tillämpat på datorer så har jag aldrig sett några i mitt tycke snygga datorer som inte är tillverkade av Apple. Således skulle det krävas att Apple börjar ha riktigt oetiska affärsidéer för att jag skulle överge mac.

Jag tror inte ens att det är en särskillt dum idé att följa designen. Trevlig design brukar vara ett tecken på engagemang från företagets sida. Det känns inte som att man kan tvinga folk som inte trivs på jobbet att bygga något snyggt. Däremot kan jag verkligen föreställa mig att de som bygger Dell tvingas ha typ sten i skorna för att de inte skall råka åstadkomma datorer som inte knarrar vid beröring...

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-06-10 12:15
Ursprungligen av evillordvader:

Jag tror inte ens att det är en särskillt dum idé att följa designen. Trevlig design brukar vara ett tecken på engagemang från företagets sida. Det känns inte som att man kan tvinga folk som inte trivs på jobbet att bygga något snyggt. Däremot kan jag verkligen föreställa mig att de som bygger Dell tvingas ha typ sten i skorna för att de inte skall råka åstadkomma datorer som inte knarrar vid beröring...

Samma idé går att tillämpa även i andra situationer. Jag väljer till exempel alltid den kön på konsum som har snyggast kassörska, oavsett köernas längd. Förvånandsvärt ofta är detta den snabbaste kön, och även om den inte är det så har jag trevlig när jag väntar.

Slutsats: snyggt = bra

Apple passerar nålsögat för att företaget erbjuder designade verktyg i humanismens tjänst. Konstnärer kör Mac, miljöaktivister gör det, liksom musiker, författare och alla andra som driver på utvecklingen i nya riktningar.

Apples verktyg är inte för etablissemanget, de som följer i andras spår och som inte funderar över tillvaron, utan tror att allt redan är definierat.

Apple kämpar för att hålla uppe sin aktiekurs, sin vinst och sina marginaler. Dom tar maximalt betalt för allt dom kan ta betalt för och dom sparkar personal i USA för att flytta produktionen till Asien. Dom har sin europeiska kundtjänst och produktion på Irland pga obefintligt anställningsskydd och låga löner. Jag har hört skräckhistorier ifrån tidigare anställda om arbetsmiljön i Cork (kom till Cork som Macevangelist så smiskar dom bort alla föreställningar på två veckor sa en 99mac medlem som jobbat på Irland).

Behöver jag fortsätta?

Att företag är onda för att dom vill maximera vinsten åt sina ägare är ju faktiskt mest en politisk syn på samhället.

Det här handlar ju egentligen inte om Mac - ta diskussionen på Offtopic.se istället va?

1
Bevaka tråden