Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppn Med

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu kanske en dum fråga kommer, men jag fattar inte detta som ny macanvändare riktigt!
Om jag tex jobbar i Photoshop och sparar en bild som jpeg, sen vill jag öppna denna i ett bildvisningsprogg, hur gör jag det, eller hur öppnar jag alla jpegfiler istället för att dom ska öppnas i photoshop.

Om jag först startar bildvisningsprogget går det ju, men jag vill ju bara klicka på en jpeg och få den bilden att öppna sig med hjälp av bildvisningsprogget!

Plz Help Me

De öppnas med PhotoShop pga att PS har sett filens creator till dess egen, du måste gå in i ett program likt FileBuddy eller Changior och ändra detta på filen.

Kolla versiontracker för detta.

Det enklaste är att ha alias/genvägar till de program du använder mest på skrivbordet eller i ett popupfönster (ett fönster som man dragit till nederkanten av skärmen så att det bara blir en liten flik kvar) och så drar du den filen du vill öppna över genvägen till det program du vill öppna filen i. Du drar alltså din jpegfil som vanligtvis öppnas med PhotoShop över tex. Picture Viewer så kommer bilden öppnas med Picture Viewer.

Det där med att hantera filer är en sak som skiljer sig ganska radikalt mellan Mac och PC. I tex. Windows och de flesta andra operativsystem bestäms filtyp och vilket program som skall öppna filen av filändelsen. I Mac OS däremot bestäms det av två andra datan: Typ och skapare. Dessa är "koder" som består av 4 tecken var och som sparas i filsystemet tillsammans med varje fil osynligt för användaren. När du tex. sparar en jpeg med PhotoShop så skrivs filens typ till jpeg (vet inte den exakta koden men det är säkert "jpeg") och skaparkoden blir photoshops egen skaparkod (alla program har sin egen unika kod). På detta sätt vet andra program att de kan öppna filen eftersom de kan se på typ-fältet att det är en filtyp de stödjer och så vet Mac OS att när du dubbelklickar den nya filen så ska den öppnas i PhotoShop eftersom skaparkoden säger det. Dessutom så kan inte användaren av misstag ta bort typinformationen som man kan i Windows så på det sättet är det lite säkrare.

Eftersom varje fil har egna skapar och typkoder kan olika filer av samma typ öppnas med olika program något som inte går i Windows. Det kan vara både för och nackdelar med det. I många fall vill man ju faktiskt att alla filer av en viss typ öppnas med ett visst program men det finns fall då man inte vill det. Tex. kanske man vill att de filer som man jobbar med aktivt ska öppnas i PhotoShop medan de filer som man är helt färdig med och inte tänker ändra mer ska öppnas i ett bildvisningsprogram.

För att göra allt ännu jobbigare så kommer detta ändras i Mac OS X. Hanteringen kommer att bli mycket mer lik den i Windows med filändelser som standard och en inställning som heter "göm filändelser".

1
Bevaka tråden